Archieven beter begrijpen Het I-CHORA 7 congres Van 29 tot en met 31 juli 2015 is in Amsterdam het zevende I-CHORA congres gehouden. Het hoofdthema was veelomvattend: 'Engaging with archives and records'. Een bont en internationaal gezelschap kwam bijeen en hoorde in totaal 26 lezingen aan. Ordeningsprincipes Het (beter) begrijpen van archieven stond in veel presentaties centraal. Een van de boeiendste lezingen in dit kader werd gegeven door de Canadezen Melanie Delva (Anglican Diocese of New Westminster) en Melissa Adams (University College London). Met een recent voorbeeld rondom een verzoek om restitutie van een in een Canadese archiefinstelling berustende fotocollectie, toonden zij aan dat (archivistische) basisprincipes weleens kunnen botsen met ethische beslissingen. De collectie bestond uit foto's van een inheemse gemeenschap, in de jaren dertig van de vorige eeuw gemaakt door leden van een zendelingenschip aan de Canadese westkust. Het verzoek om deze in origineel over te dragen, of om op zijn minst kopieën te verstrekken, werd gedaan door afstammelingen van de geportretteerden. Zij meenden dat de foto's destijds waren gemaakt zonder uitdrukkelijke toestemming. Bovendien stonden er heilige objecten op de foto's en behoorden de op de foto's voorkomende culturele uitingen toe aan de inheemse gemeenschap. Ten slotte waren de foto's veelal de enige resterende afbeeldingen van de geportretteerden. Wijzende op de internationale beroepscode voor archivarissen en het beleid van de instelling - geen originelen afstaan en van niet meer dan twintig procent van een collectie kopieën verstrekken - wees de archivaris het verzoek destijds af. Dit tot groot verdriet en woede van de gemeenschap. Met de VN-verklaring over de Rechten van Inheemse Volken (2007) als uitgangspunt, op welke basis restitutie van originelen in principe mogelijk is, is inmiddels een compromis bereikt: de gehele collectie is in kopie aan de gemeenschap verstrekt. De originelen blijven echter berusten bij de instelling, voornamelijk vanwege de belangen van de erfgenamen van de makers van de foto's. Maar liefst vier lezingen handelden over vroegmoderne Italiaanse archieven en de door hen gebruikte informatie systemen. Alessandro Silvestri en Anna Gialdini (University of London) lieten met een casestudy rond vijftiende-eeuwse Siciliaanse archieven zien hoe belangrijk het is om, juist als documenten gedigitaliseerd worden, de oorspronkelijke ordeningsprincipes te doorgronden. Een analyse van de gehanteerde bindwijze - relevante contextinformatie die bij Het dagelijks leven van Shakespeare is grotendeels in nevelen gehuld. Met speculatie tot gevolg ('Chandos Portret', coll. National Portrait Gallery, via Wikimedia Commons). en na digitalisering snel over het hoofd kan worden gezien - bracht aan het licht dat er in het vijftiende-eeuwse Sicilië een nieuwe manier van archivering werd ingevoerd: een losbladig systeem, gehanteerd om grote hoeveelheden informatie te kunnen verwerken. In verschillende lezingen, zoals van Andrea Desolei (Universiteit Padua) over Noord-Italiaanse archieven in de Napoleontische tijd en Theo Thomassen (Universiteit van Amsterdam) over de archieven van de Staten-Generaal, werd ook het belang van een goed begrip van de gebruikte classificatiesystemen benadrukt. Deze systemen zijn immers al tijdens het archiveringsproces aangemaakt en kunnen voor een deel gezien worden als een weerspiegeling van de bedrijfsprocessen van de organisaties. De plek van bepaalde trefwoorden in een classificatiesysteem kan zelfs iets zeggen over machtsverhoudingen, zoals deze door de organisaties werden gezien. 28 2015 nummer 8

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2015 | | pagina 28