Archiefinstellingen dankzij digitalisering en internet vijfmaal buitenspel? Er is niets mis met vakantie, in elk geval niet met de mijne. Je denkt nog eens wat na over je vak en je komt uitgerust terug. Gaat het goed met het archiefwezen in het internettijdperk? Zoals bij alle ontwikkelingen zijn er kansen en bedreigingen. Buitenspel ligt op de loer, vijf maal zelfs... Buitenspel 1 Naast overheidsarchieven bewaren archiefinstellingen van oudsher ook particuliere archieven, denk aan bedrijven, scholen, kerken, verenigingen enzovoort. Een onderzoeker moet zich een beeld kunnen vormen van de samenleving in een bepaalde periode en dan volstaat niet het bewaren van stukken die alleen het handelen van de overheid reflecteren. Met dat argument werden ook collecties in huis gehaald, zoals kaarten, prenten, tekeningen, foto's, audiovisueel materiaal, boeken, kranten, tijdschriften en affiches. Zo heeft het archiefwezen een januskop gekregen: wettelijke taak (recht en bewijs) en erfgoed (schatkamer). In deze voornamelijk papieren werkelijk heid zou je kunnen zeggen dat het Het archiefwezen heeft al een nieuw bestaan op internet gevonden, maar zit deels nog gevangen in een oud keurslijf. archiefwezen zorgt voor het documenteren van de samenleving. Die claim kan het archiefwezen in het digitale tijdperk onmogelijk waarmaken. Op internet (social media) documenteert de samenleving zichzelf. Is internet niet het levend archief van de samenleving? Met name door de verspreiding en het gebruik van social media, zijn er tal van digitale uitingen van de samenleving (hoe mensen met elkaar omgaan, elkaar opzoeken en elkaar bejegenen) op tal van kanalen, platforms en forums die niet worden vastgelegd in traditionele archieven door traditionele archief instellingen. Wie bijvoorbeeld wil onderzoeken hoe in onze tijd leerlingen eindexamen vieren, komt zeker aan zijn of haar trekken op Facebook, YouTube, Instagram en Pinterest, maar niet in de schoolarchieven. Wie wil weten hoe de samenleving reageert op bepaalde kwesties kan echt niet meer volstaan met de ingezonden brievenrubriek in de papieren krant. De 'reaguurders' vind je op forums, Twitter, Buitenspel 2 Onder meer daar ontpopt zich een wrang auteursrechtenprobleem. Mogen Archiefinstellingen en archivarissen doen er goed aan zich te beraden op hun positie en taken. 'Waar zijn we van?' in plaats van 'documenteerders van de samenleving'. Een spin in het informatie web die netwerken verbindt en onderzoekers de weg wijst in het informatielandschap. Archivarissen als kennisleveranciers als het gaat om duur zaamheid van informatie en metadatering, uiteraard met behulp van de crowd (kennis, bewerking, levering)? Of worden/blijven we erfgoedinstellingen, schatbewaarders van oude informatie? blogs en dergelijke. Er zijn kanalen voor het bewaren en tonen (delen!) van films, muziek en foto's. Archivarissen klagen wel dat deze media niet 'duurzaam' zijn, zie bijvoorbeeld het verdwijnen van Hyves, maar er is geen alternatief. Het horvesten door een archiefinstelling of instelling als de Library of Congress van het hele wereldwijde web is een illusie. De collecties die archiefinstellingen beheren, zoals kranten, boeken, foto's en films zijn niet langer vanzelfsprekend het exclusieve domein van de betreffende instelling. De Koninklijke Bibliotheek heeft zich bijvoorbeeld ontpopt als de 'krantendigitaliseerder' van Nederland. Het lijkt meer logisch en publieks vriendelijker om die functie te versterken en uit te breiden, dan te concurreren met lokale initiatieven. Datzelfde geldt voor het bewaren en beschikbaar stellen van beeld en geluid door het gelijknamige instituut. Google digitaliseert massaal boeken. Wat beeldmateriaal betreft: er bestaan ontzettend veel beeldbanken, naast wat particulieren zelf aanbieden op internet op kanalen als Flickr. Het zou overigens wenselijk zijn als ook daar (in die beeldbanken) meer eenheid in komt. Films/filmpjes vind je op YouTube. 20 2014 nummer 8

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2014 | | pagina 20