Opnieuw beginnen Een interview met Richard Hermans 'Erfgoedadvies Richard Hermans' is de naam van zijn adviesbureau voor de cultuur- en erfgoedsector. Sinds oktober 2012 inspireert deze historicus en archivaris opdrachtgevers bij strategische visie ontwikkeling. Daarnaast begeleidt hij veranderingstrajecten, bijvoorbeeld ten tijde van fusie of reorganisatie. Richard Hermans: 'Juist in een tijd van toenemende schaarste en maatschappelijke druk, gaat het erom nieuwe, creatieve wegen te vinden die gericht zijn op de toekomst, op het vinden van oplossingen en nieuwe kansen.' Voorheen was Richard Hermans directeur-bestuurder van Erfgoed Nederland (januari 2007 - februari 2012); directeur van DIVA, koepelorgani satie voor het archiefwezen (februari 1999 - januari 2007); en directeur van het Stadsarchief Zutphen (juli 1992 - februari 1999). Een mooie carrière die tamelijk abrupt werd afgebroken. De staatssecretaris van Cultuur (OCW) besloot in juni 2011 de instellingssubsidie voor Erfgoed Nederland per 1 januari 2013 volledig stop te zetten. Na vertrek uit het monumentale pand aan de Herengracht in Amsterdam werd niet- afgevoerd afval door onbekenden in brand gestoken. Daarbij raakte de gevel van het pand beschadigd. De een is meer rancuneus dan de ander, maar een prettige ervaring zal de opheffing van Erfgoed Nederland niet geweest zijn. Is de opheffing een teken van kortzichtig beleid? 'Erfgoededucatie' was bij Erfgoed Nederland een sleutel woord en dat is het in tal van beleids plannen nog steeds. Wat ging er mis? 'Ik kijk in het geheel niet terug met rancune, verdriet of teleurstelling. Het gaat zoals het gaat.' lingen toch een vaag begrip. Toch hebben we kunnen laten zien wat de waarde daarvan is in de praktijk. Onze leerstoel Erfgoededucatie aan de Erasmusuniversiteit biedt nog steeds een unieke onderzoeksomgeving. Onze DISH-conferenties hebben bijgedragen aan internationale uitwisseling en kennisoverdracht. De discussie over betekenis van erfgoed van en voor migranten heeft in de hele sector effect gehad. En we hebben daadwerkelijk bijgedragen aan vakdiscussies: de Erfgoedarena, samen met de Reinwardt Academie opgezet, is een begrip geworden. Maar ik realiseer me ook heel goed dat uiteindelijk de politiek gaat over het wel of niet toekennen van subsidies en dus beslist over het voortbestaan van gesubsidieerde instellingen. Over de 'Schepen achter je verbranden' heet dat. Hoe voelde dat voor jou? 'Dat klinkt wat dramatisch. Ik zie het meer als een periode afsluiten en weer verder gaan. En met de ervaring die je hebt opgedaan, maak je weer een nieuwe stap. Niets verbranden dus, maar onder je arm meenemen. Natuurlijk laat je hier en daar wat achter, overtollige ballast zal ik maar zeggen.' 'De afbouw van Erfgoed Nederland was voor niemand in de organisatie gemakkelijk. We hebben met z'n allen - ruim 40 mensen, inclusief de Raad van Toezicht - sinds de fusie in 2007 hard en met passie gewerkt. Voor ons allen was het een zoektocht, een duik in het onbekende. Dat gold niet alleen voor ons maar voor alle negen sectorinstituten. Ingeklemd tussen de fondsen, de branche organisaties en het ministerie was er niet veel manoeuvreerruimte. En voor Erfgoed Nederland kwam daar nog bij dat drie Rijksdiensten - het Nationaal Archief, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en Instituut Collectie Nederland - krachtige spelers waren. Ons speelveld was beperkt en dan is het lastig daadwerke lijk toegevoegde waarde te bieden. Het concept integrale erfgoedbenadering was nieuw en voor de meeste instel- 24 2013 nummer 7

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2013 | | pagina 24