bij LAC werken. De code is door hun baas opgelegd. Hij is afgeleid van een gedragscode voor Canadese top ambtenaren die vorig jaar zodanig is verbreed dat hij op bijna alle ambtenaren kan worden toegepast. Zowel de LAC-code als de ICA-code zijn impliciet of expliciet gebaseerd op de bevordering van democratische begin selen, respect voor het publiek en het handhaven van een hoge kwaliteit van dienstverlening. Maar waar in de ICA-code het vertrouwen van het publiek in de archivaris het belangrijkste doel is, gaat het in de LAC-code om het vertrouwen in de overheid en haar ambtenaren. De ICA-code benadrukt de onpartijdig heid van de archivaris, terwijl de LAC-code loyaliteit aan de centrale overheid aan dezelfde archivarissen oplegt, om onpartijdige dienstverlening aan het publiek te garanderen. De ICA-code benadrukt de voordelen en de noodzaak van kennisuitwisseling, terwijl de LAC-code de risico's ervan benadrukt. De ICA-code bestempelt de uitwisseling van kennis en expertise onder archivarissen en met de leden van andere professies als een professionele plicht. De LAC-code waarschuwt de LAC-medewerkers dat activiteiten als het bijwonen van conferenties, het over dragen van kennis, het lidmaatschap van besturen en redacties worden beschouwd als risicovolle activiteiten voor LAC en zijn employees, en hetzelfde geldt voor alle andere activiteiten die LAC-medewerkers buiten werktijd Protesten Met veel dedain behandelde hij de archivarissen, biblio thecarissen en techneuten die zijn ideeën handen en voeten moesten geven. ontplooien en die door de leiding van LAC als ongewenst zouden kunnen worden aangemerkt. Voor die activiteiten is de voorafgaande toestemming van de baas vereist. 'De kwestie Caron is niet alleen een Canadese kwestie' (coll. Library and Archives Canada). door een zorgvuldig door hem geselec teerde groep mensen die van archieven of technologie geen kaas hadden gegeten en die het woord 'digitalisering' op een magische en retorische manier gebruikten om het gemakkelijker aan het publiek te kunnen verkopen: digita lisering zou alles eenvoudiger, goed koper en minder arbeidsintensief maken. De meeste verontwaardiging en het meeste verzet riep Caron op door de invoering op 31 december 2012 van een ethische code voor de medewerkers van LAC. Deze Library and archives code of conduct, values and ethics is een regeling die deel uitmaakt van de arbeidsvoor waarden van iedere LAC-medewerker. Wie zich niet volgens die code gedraagt, kan disciplinaire maatregelen verwachten. Bovendien is de code van toepassing op mensen die voor het LAC werken maar geen dienstverband hebben, zoals stagiairs. Het problematische van deze code voor de LAC-archivarissen wordt duidelijk als we hem vergelijken met de ICA Code of ethics, waarnaar deze archivarissen - voor zover zij lid zijn van een van de Canadese beroepsvereni gingen van archivarissen - zich ook hebben te gedragen. Beide codes verschillen sterk van karakter. De ICA-code is een gedragscode voor individuele beroepsbeoefenaren, professionals die de code zelf hebben opgesteld en zich er vrijwillig aan hebben onderworpen. De LAC-code is een gedragscode voor ambtenaren die De bekendmaking van Caron dat deze code zou worden ingevoerd, leidde tot heftige protesten. Die protesten richtten zich uiteraard in de eerste plaats tegen de bepaling over de risicovolle activi teiten. Archivarissen en hun beroeps verenigingen betoogden dat deze inperking van de vrije uitwisseling van ideeën en de vrije deelname aan redacties van tijdschriften en lidmaatschappen van besturen, de grondslag onder hun bestaan als onafhankelijke professie wegsloeg. Er werden vragen over gesteld in het Canadese parlement, maar de betrokken minister verklaarde dat niet hij maar Caron verantwoordelijk was voor de invoering. Nu hebben werkgevers - of dat nu over heden, culturele instellingen of private ondernemingen zijn - het recht om van hun medewerkers te vragen dat zij de doelstellingen van de organisaties bij wie ze in dienst zijn onderschrijven en de middelen gebruiken waarmee die organisaties hun doelstellingen willen bereiken. Maar professionals moeten de richtlijnen die zij voor hun professionele handelen hebben vastgesteld in conflict situaties kunnen laten prevaleren. Die richtlijnen zijn immers - als we de algemene professionele omgangsvormen buiten beschouwing laten - afgeleid van de beginselen van de eigen discipline, waarmee de professionals de kwaliteit en de waarde van hun diensten aan de individuele cliënt en de samenleving als geheel denken te kunnen garanderen. De cliënt moet er vanuit kunnen gaan dat de diensten waar hij gebruik van maakt, voldoen aan de hoogste kwaliteits eisen en dat de kwaliteit ervan niet wordt beïnvloed door andere verplichtingen of nummer 6 2013 31

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2013 | | pagina 31