Reproductiekosten, auteursrecht en dan ook nog een 'gebruiksvergoedin a Archieven hebben de taak uiteenlopende bronnen te beheren en beschikbaar te stellen. Het zijn instellingen zonder winstoogmerk, maar ze maken wel kosten. Gebaseerd op auteursrecht en/of repro ductierecht, worden die kosten bij beschikbaarstelling in rekening gebracht. Dat roept discussie op. Geldklopperij? De politiek heeft inmiddels door dat erfgoedinstellingen ernstig belemmerd worden. Auteursrecht is een feit Een week later, op 27 maart, volgt in De Volkskrant de reactie van Sandra den Hamer (Eye) en Jan Müller (Beeld en Geluid): 'Je kunt wel roepen dat alle archieven open moeten', schrijven ze, 'maar er bestaat nu eenmaal auteurs recht. De politiek heeft inmiddels door dat erfgoedinstellingen hierin ernstig belemmerd worden. In de tussentijd roeien we met de riemen die we hebben. De duur van het auteursrecht is 70 jaar na de dood van de maker. Dat betekent dat het gemiddeld 100 jaar duurt voor auteursrechtelijk beschermde werken in het publieke domein komen en door ieder vrijelijk te gebruiken zijn. Vele erfgoedinstellingen zijn hard bezig om op bredere schaal aan de wensen van Gietelink en andere gebruikers te voldoen, namelijk zoveel mogelijk en zo eenvoudig mogelijk (lees: digitaal en online) beschikbaar stellen. Zeker sinds grootschalige digitaliseringsprojecten en de vraag van gebruikers naar online toegang, zijn ze gezamenlijk en in overleg met rechtheb benden en overheid bezig te zoeken naar een snellere manier om de erfgoedbronnen die ze beheren beschikbaar te maken. Opdat ook Gietelink toegang krijgt tot creatief materiaal en/of hergebruik daarvan, Redactie Archievenblad Foto: Sjoerd Knibbeier. Ab Gietelink is theaterkunstenaar, publicist en filosoof, geen archivaris. In De Volkskrant van 21 maart 2013 schreef hij een verontwaardigd artikel. 'Gesubsidieerde instellingen zoals het Eye Filmmuseum zitten in hun ivoren torens angstvallig bovenop het archief materiaal. Wil je iets gebruiken, dan moet je veel geld neerleggen', merkte Gietelink op. 'Wat gaat er mis bij deze gesubsidieerde cultuurinstellingen in de moderne YouTube-internetwereld? Het leeuwendeel van kunstsubsidies gaat niet naar kunstenaars en kunstprojecten, maar naar instellingen en apparaten. Veel publieke cultuurinstellingen, zoals de grote audiovisuele archieven, blijven angstvallig op de hun toever trouwde schatten zitten. Zij misbruiken hun forse subsidie om het beheerde filmmateriaal tegen hoge prijs te verkopen. "Auteursrecht" is vaak het valse excuus voor die geslotenheid en geldklopperij.' Gietelink wil een filmtheatervoorstelling over de bekende vliegenier Anthony Fokker maken met gebruik van materiaal van het Eye Filminstituut. 'Voor de gedigitaliseerde bestanden met oude Fokker-beelden op een dvd'tje, wilden ze ons een onduidelijke nota sturen die zou oplopen tot ca. 3000 euro. Ze gaven daarbij toe zelf geen rechthebbende te zijn maar wel een bedrag per voorstel ling te willen rekenen.' En: 'Wat kan het positieve gevolg zijn wanneer de grote audiovisuele gesubsidieerde instituten als film museum Eye en omroeparchief Beeld en Geluid hun archieven voor makers en publiek gratis zouden maken? Het aanwezige filmmateriaal vormt een enorm potentieel om de historische verbeelding aan te zwengelen en het collectief gebruik van Nederlands erfgoed te vermenigvuldigen. Instel lingen, scholen, bedrijven en publiek zouden gratis historisch filmmateriaal kunnen downloaden en vertonen. Goedkope dvd's kunnen massaal verspreid worden. Filmers, omroepen en kunstenaars krijgen de gelegenheid om gratis historische beelden en perspec tieven in hun werk te verwerken.' 10 2013 nummer 6

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2013 | | pagina 10