het helpen met eenvoudige vragen kwam er ook een assistent studiezaal bij. Dat was toen nieuw." "Als beheerder van een archiefbewaar plaats die aan de eisen voldeed, beschikte Klok zelf over de Brielse DTB, maar niet over de (financiële) faciliteiten om te kopiëren. Op een dag stond hij (na overleg) met een grote koffer op de stoep om het door ons te laten doen. Bij Ribberink had ik geregeld dat die kopieën tegen een intern tarief gemaakt konden worden. De groten moeten de kleintjes helpen, vond ik, maar dat sprak toen niet altijd vanzelf. Ik heb altijd bewondering gehad voor de duizend poten die bijna in hun eentje een gemeentearchief moeten runnen. Moderne voorbeelden daarvan zijn Tom van der Aalst (opgevolgd door Hildo van "Deze kwalificatie verneem ik hier voor het eerst! Nooit van gehoord! In mijn stagetijd had ik het uitgebreide dossier over de ruzie tussen Ribberink en Lou de Jong gelezen, naar aanleiding van wat opmerkingen van Hans de Vries, docent Archiefwet en hoofd van de afdeling Archieven op het Departement, en daarover in een latere les met hem gediscussieerd. Maar het begon allemaal echt denk ik eind jaren 70. Ik was een aantal jaar in dienst en had er behoefte aan om erachter te komen of de belastingbetaler mijn salaris betaalde om mij mijn hobby te laten uitoefenen, of dat het archivarissenvak een meer essentiële rol in onze constitutionele democratie vervult dan alleen het uitdragen van het motto 'oud is mooi'. Tegelijk begon Ribberink met het onderzoek voor zijn artikel 'De overheid opent haar archieven 1766-1829' in het liber amicorum voor zijn voorganger Van der Gouw (NAB 1980). Het ging daarbij om politieke openbaarheid. Men kon nagaan hoe vorige machthebbers hadden gehandeld. Ribberink zat daarover veel te brainstormen aan het eind van de middag, ook met jongere medewerkers zoals Rudolf Raaff, Henny van Schie en mijzelf. Openbaarheid is echt essentieel in een democratie, en het begon allemaal rond de Franse revolutie. In 1980 kwam ook de Wet "Uiteraard had ik niet alleen met directe collega's binnen het ARA te maken, maar ook met collega's in de provincie. Zo was daar J. Klok, gemeentearchivaris van Brielle. Hij was niet alleen gemeente archivaris, maar ook museumdirecteur, beiaardier, en bewoonde een grote boerderij. De liefde voor zijn stadje zat zo diep dat hij oude huisjes opkocht om ze te behouden voor sloop. In die tijd verhielden gemeentearchieven en rijksarchieven zich vaak tot elkaar als water en vuur. Net begonnen als chef-studiezaal, kreeg ik hem een keer aan de lijn. Klok: 'U bent nieuw daar, vindt u het leuk?' Ik: 'Ja hoor.' Klok: 'Dat kan ik mij niet voorstellen.' Maar we hebben uiteindelijk goed samengewerkt. Wij hadden begin jaren zeventig op het ARA net een grote kopieeractie van de DTB's achter de rug. Die werden daarvoor in origineel geraadpleegd en moesten steeds weer uit het depot worden gehaald. Maar ook de nieuwe kopieën, keurig ingebonden, moest de klant aanvragen en werden dan uit het depot gehaald en ook weer terug gebracht. Met de explosief stijgende aantallen bezoekers kon dat efficiënter, meende ik. Er waren meerdere pogingen gedaan om die in zelfbediening te plaatsen, maar dat was niet gelukt. Die zelfbediening was ook een landelijke trend. Het enige probleem was het vinden van ruimte voor het opstellen van de kopieën. Uiteindelijk vond ik een oplossing en is er een vergaderruimte voor opgeofferd. Voor het toezicht en nummer 10 2012 59 Engen) in Heusden en Floor Geraedts (net met pensioen) in Leidschendam- Voorburg." Onder collega's in het land sta je min of meer bekend als 'kampioen openbaar heid'. Hoe ben je daar zo ingerold? Nigella Lawson zoekt haar voorouders voor het BBC-programma 'Who do you think you are?', 2006. De verzetsborden van koningin Wilhelmina verhuizen mee naar de Prins Willem-Alexanderhof, 1980.

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2012 | | pagina 59