Nieuws uit het O veld AMVB brengt DigiGIDS uit Duizenden gekaapte brieven toegankelijk voor iedereen Smeekbede stam boomonderzoekers aan archiefdirecties De handleiding DigiGIDS biedt praktische, realistische en zo goedkoop mogelijke kwaliteitsvolle oplossingen voor problemen als centraal beheer, het eenvoudig ordenen en terugvinden van bestanden of het maken van veiligheids kopieën. Met DigiGIDS@work bepaalt elke organisatie zelf - afhankelijk van personeel, tijd en middelen - welke aanpassingen nodig en/of mogelijk zijn. De handleiding is opgebouwd volgens een 'kookboekprincipe'. Elk onderwerp wordt zelfstandig behandeld en staat los van de rest. DigiGIDS is raadpleegbaar op www.amvb.be als integrale versie in pdf. De verschillende onderdelen zijn ook apart te downloaden. Het project DigiGIDS was mogelijk dankzij de ondersteuning door de Vlaamse Gemeenschapscommissie en de Vlaams minister bevoegd voor Brussel. nummer 9 201 2 9 Artist impression van de eerste Vrije Statenvergadering (vormgeving XPEX). cultuur, Jasper Mos, kenmerkt de toekomstige presentatie als een 'experience': "Het wordt een soort historisch museum van nationale allure, maar dan niet zoals de traditionele musea eruit zien. Het gebouw ademt geschiedenis uit maar de wijze van presenteren is van nu. Vanaf eind 2014 kan iedereen hier 'het begin van Nederland' op een unieke manier beleven." Dr. Herman Pleij, emeritus hoogleraar Historische Nederlandse Letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam, zei het al eerder dit jaar: "Het werd tijd dat Dordrecht haar verleden serieus ging nemen. In menig ander land zou de plek waar de wieg van de natie stond een bedevaartsoord zijn." De verbouwing van het hof kost ruim 16 miljoen euro en het streven is om deze in 2014 af te ronden. In het nieuwe Hof wordt aan de hand van zes thema's de geschiedenis verteld van Dordrecht in de middeleeuwen, de beruchte Sint- Elisabethsvloed in 1421 waarbij de Biesbosch werd gevormd, de gilden en het stadsbestuur in de 16e en 17e eeuw, de Eerste Vrije Statenvergadering, de Synode van Dordrecht, die de aanzet gaf tot de Statenbijbel, en de industrialisering in de 19e en 20ste eeuw. Het Hof wordt een combinatie van tentoonstellingen en presentaties met behulp van touchscreens, projecties en films. Daarnaast komen er een bibliotheek en studiezaal waar de eeuwenoude archieven van de stad zowel op papier als digitaal geraadpleegd kunnen worden. Het AMVB (Archief en Museum voor het Vlaams leven te Brussel) heeft DigiGIDS ontwikkeld, om zo medewerkers en vrijwilligers van kleine organisaties te sensibiliseren en motiveren om bewust om te gaan met hun digitaal archief. In 1980 werden ze bij toeval ontdekt in het nationale archief in Londen: duizenden handgeschreven brieven, afkomstig van Nederlandse schepen die in de zeventiende en achttiende eeuw waren buitgemaakt door de Engelsen. Uniek onderzoeksmateriaal voor zowel historici als taalkundigen, aangezien er uit deze periode weinig persoonlijke documenten zijn overgeleverd. Tot nu toe was slechts een klein deel van deze brieven door onderzoekers gepubliceerd, bijvoorbeeld in de 'Brieven van de maand' bij het Leidse project 'Brieven als buit'. Daar komt nu verandering in: dankzij het werk van een groot aantal vrijwilligers zijn sinds kort alvast 3000 getranscribeerde brieven voor iedereen beschikbaar op internet. Voor het eind van het jaar komen daar nog eens even zoveel brieven bij. Dat is niet alleen goed nieuws voor onderzoekers, ook geïnteresseerde leken kunnen op de website terecht om bijvoorbeeld meer te weten te komen over hun familiegeschiedenis via de website www.gekaaptebrieven.nl. Sinds jaren is er in de Nederlandse archieven een project gaande waarbij gegevens van de Burgerlijke Stand - voor zover dat wettelijk is toegestaan - worden geïndexeerd en vervolgens op het internet geplaatst. Dit project heet Genlias en wordt al geruime tijd door duizenden mensen tot volle tevreden heid geraadpleegd. Genlias is op 2 juli opgevolgd door een nieuw project met de naam WieWasWie.

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2012 | | pagina 9