Inhoud
Eerst waarderen, dan
pas digitaliseren
Hoe toets je een e-depot?
Amsterdamse ervaringen
Digitaliseren (ten koste)
van het origineel: prag
matisme versus ethiek
"Je moet op nieuwe
manieren aansluiting
vinden bij de groeiende
belangstelling voor ge
schiedenis." In gesprek
met Jeanine Otten
:unctionele waaide
Historische waaide
o inhouc
o inhouc
o inhoui
o inhoui
Actuele sociale waatc
o inhoi
o inhoi
o inhoi
Cultuurhistorische waarde
Biografische waarde
Herdenkingswaaroe
i ouderdomswaarde
o maatschappelijke
o politieke waarde
Ilse Korthagen
Marianne Loef, Orville Mac
Donald, Chantal Menting en
Sander Ujzanovitch
Archiefinstellingen zien het
anno 2012 als één van hun
kerntaken om archieven niet
alleen fysiek, maar juist ook
digitaal beschikbaar te
stellen. Digitalisering van
cultureel erfgoed is de
afgelopen jaren rijkelijk
ondersteund door
verschillende initiatieven van
de overheid. Des te meer
reden om goed na te denken
over hoe men in dit proces
om wil en/of moet gaan met
de te digitaliseren originele
stukken.
Iiridische waaide
jetens lappelijke waaide
locumi itaire waarde
nformatiewaarde
.i„rAa als netuiae
o inhoud
o inhoud
o inhoud
o inhoud
o inhoud
o inhoud
Begin 2011 gaf het Stadsarchief
Amsterdam aan dat zijn e-depot
werkte en dat zij klaar waren
voor een toets door de provincie.
Hoewel e-depots inmiddels de
kinderschoenen zijn ontgroeid,
is er landelijk nog weinig
praktijkkennis over hoe je zo'n
toets eigenlijk aanpakt. Noch de
inspectie, noch het Stadsarchief
hadden met zo'n audit routine.
Gesteund door de auditervaring
en de specifieke ICT-kennis van
Het Expertise Centrum (HEC) werd
de toets door de Randstedelijke
provinciale archiefinspectie
ondernomen.
Steeds meer archieven
worden gedigitaliseerd om
een zo groot mogelijk publiek
kennis te laten nemen van de
inhoud ervan. Het gaat dan
vaak om de meest
geraadpleegde archieven of
de belangrijkste archieven die
een instelling in huis heeft.
Meestal worden de originelen
na digitalisering niet meer ter
beschikking gesteld aan
onderzoekers, omdat
verondersteld wordt dat de
digitale versie genoeg
informatie geeft om
onderzoek mee te doen. Of
dat zo is, daar kun je
vraagtekens bij zetten.
Ze studeerde tekenen en
kunstgeschiedenis, maar
maakte furore in het
archiefwezen. Tijdens haar
loopbaan doorkruiste ze
Nederland, om uiteindelijk
neer te strijken in het Friese
Harlingen. Daar werkt Jeanine
Otten bevlogen aan nieuwe
vormen van publieksbereik:
"Bezoekers komen niet alleen
fysiek over de drempel."
ransien Smeets I
04 Van de redactie
05 De archiefervaring
07 Nieuws uit het veld
12 Digitaliseren (ten koste) van het origineel: pragmatisme versus ethiek, Gabriëlle Beentjes
17 Eerst waarderen, dan pas digitaliseren, Ilse Korthagen
19 Archiveringspioniers in Noord-Brabant. Een bijdrage aan de archiefgeschiedenis, Miriam Lengova
22 Geboren: de Amsterdamse metadatastandaard, Orville Mac Donald
24 H oe toets je een e-depot? Amsterdamse ervaringen, Marianne Loef, Orville Mac Donald, Chantal Menting
en Sander Ujzanovitch
26 Schots-Zeeuwse archiefsamenwerking, Peter Blom
29 Verleidelijk Drents Archief. Nieuwe doelgroepen in een vernieuwd archiefgebouw, Yolanthe van der Ree
30 Vakmanschap is meesterschap. René Kunst en het archief van de stad Leeuwarden, Peter van Beek
33 Column
34 KVAN Nieuws
34 KVAN Nieuws SNAAI Lab
37 Uitgelezen
38 Agenda
42 H urgerlijke Stand: "Je moet op nieuwe manieren aansluiting vinden bij de groeiende belangstelling voor
geschiedenis." In gesprek met Jeanine Otten, Fransien Smeets
nummer 9 201 2 3