De archiefervaring van Geart de Vries Vaak heb ik me de afgelopen jaren moeten verantwoorden voor mijn overstap van omroep naar archief. Na mijn studie geschiedenis kreeg ik dertig jaar geleden een baan bij de regionale omroep in Friesland. Prachtig werk: ik heb me bezig kunnen houden met alle kanten van het radio- en televisievak. Ook al gingen managementtaken steeds meer het eigenlijke verslaggeverswerk verdringen, tot het laatst toe bleef ik programma's maken voor de landelijke 'televisiepoot' van 'Omrop Fryslan'. V Het benutten van de archieven is ook voor het vroegere gemeentearchief steeds belangrijker geworden. En met het koppelen van stadstoren de Oldehove en het Pier Pandermuseum aan het HCL, zijn we hét centrum voor historisch en cultureel erfgoed van de Friese hoofdstad geworden. Geen dag is er hetzelfde en door de vele activiteiten is er altijd wel reuring. Maar soms is er die unieke ervaring waardoor je aan het einde van de dag met een soort zweverig gevoel naar huis fietst. gedreven Sjoerd Andringa legde het allemaal vast met zijn camera. Met de collega's van Tresoar hadden we al een aantal gesprekken gehad met de familie over de overdracht, maar nu meldde Frans dat het ouderlijk huis zo snel mogelijk leeg moest. Meer dan 20 grote Action-kisten vol met (glas)negatieven, foto's, dia's en filmfragmenten (Andringa maakte na de foto vaak ook nog even een filmopname van een brand of een ander evenement) werden bij ons door de deur geschoven. In totaal honderdduizenden afbeeldingen. Niets was Andringa ontgaan. Bij het binnendragen moest ik denken aan de woorden van voorganger Wopke Eekhoff, de eerste betaalde stadsarchivaris van Nederland. Hij vond het verzamelen van beeldmateriaal "ter toelichting van" de schriftelijke bronnen minstens zo belangrijk als dat geschreven en gedrukte materiaal. We zijn inmiddels bezig met een project om de verzameling de komende jaren te ontsluiten en te digitaliseren. Dat doen we met de collega's van Tresoar en in nauwe samenwerking met de familie en vooral met hulp van heel wat vrijwilligers. We denken publiek en onderzoekers blij te maken met al dat schitterende materiaal dat een uniek beeld geeft van Friesland en Leeuwarden na de oorlog. nummer 6 201 2 5 Ik maakte veelal documentaires waar ik mijn historische ei goed in kwijt kon. Bij mijn afscheid en ook daarna zaten mijn omroepcollega's er flink over in of ik mij in mijn werk bij het Historisch Centrum Leeuwarden niet voorgoed ging begraven in het stof. Mijn ervaring is echter van een heel andere orde, al had ik zelf eerlijk gezegd ook niet kunnen bevroeden dat de archiefwereld in de praktijk zo dynamisch zou zijn. Het archief kende ik uiteraard van mijn studiejaren en van het onderzoek waar ik daarna af en toe tijd voor wist te vinden, bijvoorbeeld naar een vroeg initiatief van woningbouw voor arbeiders in Leeuwarden, de wijk 'Eigen Brood Bovenal'. Toentertijd waren het muisstille studiezalen en ook verder was er amper rumoer om de instellingen heen, maar de afgelopen decennia is er veel veranderd. Dat geldt zeker ook voor het Historisch Centrum Leeuwarden. Het HCL is steeds Fotograaf Sjoerd Andringa (met alpinopet) aan het werk met zijn collega's in de jaren vijftig (coll. Historisch Centrum Leeuwarden). meer aan de weg gaan timmeren, vooral sinds het betrekken van het nieuwe gebouw in de Prinsentuin. Op een vrijdagmiddag, half december, belde persfotograaf Frans Andringa of hij nog diezelfde middag de fotocollectie van zijn vader bij ons kon komen brengen. Sjoerd Andringa was één van de belangrijkste naoorlogse fotografen van Friesland. Hij werkte voor een groot aantal periodieken, zoals het Friesch Dagblad en Het Vrije Volk, en had ook veel losse opdrachtgevers. Overal waar in de veertig naoorlogse jaren nieuws was, kon men Andringa aan het werk zien, meestal getooid met zijn karakteristieke vlinder strikje. Hij klom geregeld op een trapje dat hij naast zijn camera meenam in zijn sportauto. Koninklijke visites, talloze openingen van bedrijven, het agrarisch leven, foto's van inmiddels al lang afgebroken gebouwen, portretten van architecten, journalisten en schrijvers: de Geart de Vries (foto Reyer Boxem, www.reyerboxem.nl). Geart de Vries sinds februari 2009 directeur van het Historisch Centrum Leeuwarden.

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2012 | | pagina 5