Aanknopingspunten
Bronnen
Egle Mykolaityte, 'Overcoming the
trauma of occupation through re-
contextualization: The Sites of Memory
in a post-Soviet country'.
Noten
3 Vergelijkbaar met Grutas Park is
Szoborpark (beeldenpark) of
Mementopark aan de rand van
Boedapest: http://www.szoborpark.hu/
index.php?Lang=en. Een beeld van Stalin
ontbreekt (zijn standbeeld in Boedapest
is tijdens de opstand van 1956 al
omvergehaald), maar je kunt hem wel
bellen via een originele rode telefoon.
4 http://www.youtube.com/
watch?v=Az9OLDr8tCw en http://www.
sovietbunker.com/en/.
De enscenering van de Lohengrin onder regie van Peter Konwitschny (www.operagazet.be, foto Jörg Landsberg).
De Muisca's, lieux de mémoire in
Litouwen, The Remains of the Day en de
opera-uitvoeringen van Konwitschny zijn
de onderzoeksthema's van de studenten
die in het afgelopen semester mijn
tutorial 'Archives, memory and heritage'
hebben gevolgd. Ze hadden geen van
allen een archiefwetenschappelijke
achtergrond en hebben het begrip
archief dus breed opgevat. Toch zijn veel
van hun bevindingen voor het
archivistische vakgebied relevant. Als
begrippen als archief, herinnering en
cultureel erfgoed vanuit andere
disciplines en werkterreinen dan de
onze worden benaderd, blijken er volop
aanknopingspunten voorhanden:
erfgoed en identiteit zijn politieke
categorieën, recontextualisering is
betekenisverandering, erfgoed
professionals moeten bij het presenteren
van erfgoed alternatieve interpretatie
mogelijkheden openlaten, identiteit is
het verhaal dat een persoon of een
gemeenschap over zichzelf vertelt,
authenticiteit is een proces, de waarheid
is eindeloos gefragmenteerd en erfgoed
is niet hetzelfde als historische bron.
Christian E. Ramirez, '"To be or not to
be": the Muiscas and the invention of
(Colombian national) identity'.
Berrie van der Molen, 'Memory,
identity and postmodern trauma in The
remains of the day. Narrative
construction of the self in the novel and
its film adaptation'.
Wouter Capitain, '"Sie sterben nicht":
Peter Konwitschny's opera productions
and the transgression of the musical
work'.
1 http://muiscas.org/.
2 http://www.grutoparkas.lt/
index-en.htm.
Theo Thomassen hoogleraar
Archiefwetenschap aan de Faculteit der
Geesteswetenschappen van de
Universiteit van Amsterdam (UvA).
32 2012 nummer 6