politieke identificatie met het verleden Een verweesde samenleving construeert een eigen identiteit in de geschiedenis. Dat is van groot belang voor het voortbestaan van die gemeenschap en vooral als het gaat om een inheemse gemeenschap die ooit door veroveraars van hun wortels zijn gerukt. Om zich te herheemden moeten ze zich een verleden heroveren dat misschien hun eigen verleden is, maar misschien ook niet. Hoe het herheemdingsproces in zijn werk gaat, kun je zien op de website van de beweging.1 Je ziet hier hoe de collectieve herinnering van de Muiscas wordt geconstrueerd, hoe de ouderen de tradities van de Muiscas aan de jongeren overdragen. De eigen etnische identiteit wordt zowel met mythologische als historische argumenten gelegi timeerd. Met mythologieën wordt een ideologische onderbouwing gegeven aan een gereconstrueerde taal en aan hervonden spirituele praktijken. Met romantische verhalen over heldendom en strijd van nu en lang geleden wordt de positie van de Muiscas gelegitimeerd als een in de geschiedenis gewortelde inheemse gemeenschap in een westerse samenleving. De identiteit en de collectieve herinnering van de Muiscas zijn gekoppeld aan hun territorium, zoals dat in Spaanse kronieken wordt beschreven. Dit territorium bepaalt voor de leden van de gemeenschap hun rituelen, hun begrip van tijd en ruimte en de band met het leefgebied van hun voorvaderen. De belangrijke archeologische constructies en rituele sites die in dit territorium zijn gevonden, heeft de gemeenschap zich toegeëigend als vroege overblijfselen van hun eigen cultuur. De overgebleven artefacten gebruikt ze nu voor religieuze doeleinden, om van haar wereld een nauw met de materiële wereld verbonden spirituele wereld te maken. In Spaanse kronieken vanaf de zestiende eeuw worden de Muiscas beschreven als een grote beschaving waar je veel van kunt leren. Ze wekken de indruk dat de Muiscas in die tijd als volk nog bestonden. Historici die een kwart eeuw geleden uiteenlopende vondsten in archeologische sites en de Spaanse kronieken met elkaar in verband zijn gaan brengen, hebben hieruit een continuïteit geconstrueerd tussen de Muiscas van de archeologische sites, de Muiscas van de Spaanse kronieken en de huidige Indiaanse bevolking van het gebied. Deze heruitvinding van de geschiedenis op basis van een op zich uitdagende methodologie heeft de toe-eigening door die bevolking van de archeologische sites in haar leefgebied een historische legitimering gegeven. Recentelijk is echter gebleken dat voor die claim geen enkel bewijs te vinden is. Archeologen hebben nooit sporen van de Muiscas uit de tijd van de Spaanse overheersing gevonden. De archeologische sites die zijn gevonden dateren uit de periode tussen de vijfde eeuw voor en de tiende eeuw na Christus; de Muiscas en hun rituelen en tradities moeten al vóór de Spaanse invasie zijn verdwenen. De Muiscas die vóór de elfde eeuw in het Andesgebied hebben geleefd, hebben niets te maken met de Columbiaanse Indianen- gemeenschap op dezelfde plaats die zich tegenwoordig de Muiscas noemt. Het staat elke gemeenschap vrij zich een deel van het verleden toe te eigenen en haar identiteit te zoeken in Theo Thomassen I r In Colombia, in de regio van de Andes, woont een gemeenschap die zich de Muiscas noemt. Deze van oorsprong Indiaanse gemeenschap bestaat voornamelijk uit stadsbewoners die van het platteland afkomstig zijn. Ze hebben zich georganiseerd als een sterke etnische beweging, die een einde wil maken aan de ontwortelde situatie waarin de Muiscas sinds het begin van de Spaanse overheersing hebben verkeerd. Op hun website laten ze zien hoe ze door permanente herheemdings- processen (procesos de reetnización) onder elkaar de integratie bevorderen en het bewustzijn versterken dat ze een inheems volk zijn. Erkenning als inheems volk door de overheid is hun externe doelstelling. Herheemdingsritueel van de nieuwe Mui'scas in het Andesgebied in Colombia (foto http://muiscas.org). nummer 6 2012 29

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2012 | | pagina 29