Open!
V
Architectuur
Voor een vijftigtal archivarissen begonnen de KVAN-dagen al op zondagavond met
een stadswandeling, een etentje en een archiefquiz. Bert de Vries, op de voet
gevolgd door Aike van der Ploeg, won de beker. Als eerste in een traditie die wat
hem betreft begonnen mag zijn (foto Jac. Biemans).
was ik tevreden met het gebodene."
De sessie 'De waarde van open content
binnen het erfgoeddomein' van Maarten
Brinkerink en Julia Vytopil werd onder
andere bezocht door Peter Westerveld
(senior medewerker Beheer bij RHC
Limburg): "De medewerkers van Beeld
en Geluid gaven een goede schets van
hun instituut en de - soms tegenstrijdige -
belangen die ze moeten dienen. Bij
beeld- en geluidscollecties is de waarde
van open content wellicht directer
zichtbaar dan bij archiefcollecties. Veel
archiefdiensten volstaan nog met de
presentatie van hun metadata." In de
daaropvolgende sessie van Lotte Belice
Baltussen, Nikki Timmermans en
- wederom - Maarten Brinkerink over
het Open Cultuur Data-initiatief, werd
bekend gemaakt dat het Nationaal
Archief 150.000 objecten open beschik
baar stelt voor verrijking en hergebruik.
In beide sessies ontstond een discussie
over verdienen of niet. Westerveld: "Een
interessant discussiepunt vond ik welk
scala aan mogelijkheden bestaat tussen
'dicht' en 'open'. In het beroepsveld
kiest men hierin verschillende posities,
onder meer afhankelijk van de
schaalgrootte en de vraag of de politiek
wil dat aan het openstellen van data
verdiend moet worden of niet." Ellen
Fleurbaay van het Stadsarchief
Amsterdam bezocht het Open Cultuur
Data-initiatief: bij het openstellen van
data en content kun je verschillende
principes hanteren, "maar het is
duidelijk dat er een spanningsveld is
tussen open en verdienen. Verdienen
niet alleen in materiële zin, maar ook
inhoudelijk: what's in it for us? Voor het
Stadsarchief Amsterdam is de
investering taakstellend: je moet je geld
terugverdienen. En dat hoeft niet in
strijd te zijn met een open data beleid".
Robin Lassche (archiefinspecteur bij
Erfgoedcentrum DiEP te Dordrecht)
volgde tijdens de dagen vooral Lijn 3
- Open data en Architectuur: "Ik kon
merken dat er echt een ontwikkeling
gaande is op dit terrein. In vergelijking
met een jaar geleden is er veel gebeurd,
open data wordt nu echt concreet voor
het archiefwezen, al zitten we nog in de
pioniersfase. Wat me verder opviel was
het enthousiasme waarmee de
verschillende lezingen gepresenteerd
werden".
Over het algemeen zijn geboortes
moeizaam, pijnlijk en voorzien van
geforceerde blijdschap. Een uitzondering
hierop is de geboorte van TARA 0.1: de
nieuwe open Toegankelijke Archieven
Referentie Architectuur. Met champagne
(met en zonder) werd de nieuwste loot
aan de architectuurboom de wereld
ingetrokken. TARA richt zich op het
beschikbaar stellen van archieven en
geeft daar principes, architectuurplaten
en ook vuistregels voor. De kraamvisite
werd uitgedaagd door de boreling. Zij
stelde een aantal venijnige vragen om
de 'openheid' van deelnemers te
bepalen. TARA kon vaststellen dat zij
niet voor niets ter wereld was gekomen.
Pieter Koenders van het Nationaal
Archief was hier ook van overtuigd en
was blij dat bij het Nationaal Archief al
goed werd geluisterd naar TARA. Ze
voldeed aan zijn verwachtingen, al had
hij in eerste instantie een jongen
verwacht.
Hennie Brugman, Mark Lindeman en
Willem Melder gingen in een technische
sessie in op het OpenSKOS webplatform
waarmee kennisstructuren kunnen
In met name kleinere sessies was er gelegenheid tot interactie met het publiek (foto Nick Creutzburg).
nummer 6 2012 21