L moeten kijken. Of beter: de waarden van een stuk. Zoals Looper in zijn lezing [op de KVAN-dagen, red.] zegt: beschrijvingen kloppen niet altijd. Het tweede verschil is dat een openbare bibliotheek de collectie niet langdurig kan bewaren. De boeken verslijten tijdens het gebruik en als de aandacht van het publiek voor een bepaald boek daalt, verdwijnt deze uit de collectie. Het museum en archief kennen wel een bewaarfunctie en gaan niet alleen uit van de huidige populariteit of waarde van een document." "Gedurende het project rondom de nalatenschap van Onno Boekhoudt heb ik een format ontwikkeld om de vormgevingsarchieven goed en efficiënt te kunnen ontsluiten. Dit format beschrijft de verschillende processen die uitgevoerd worden bij het bewerken van een vormgevingsarchief. Een van de processen is het registreren van de sieraden en 3D-modellen volgens de standaard SPECTRUM in Adlib en het maken van een inventaris in Atlantis. Andere processen zijn het museaal verpakken van meer dan 800 objecten en het digitaliseren en presenteren van een diacollectie van circa 6500 stuks. Museum en archief zijn tijdens dit project nader tot elkaar gekomen en er heeft kennisontwikkeling plaats gevonden. Het leuke is dat ik bij CODA via de museale poot binnenkwam en nu in het archief werk." Buluitreiking master Kunstgeschiedenis, Universiteit van Amsterdam, 2008 (foto part. coll.). jaar bij CODA. Binnen de Archief wetenschap ben ik vooral geboeid door onderzoek naar context en betekenis. Het digitale aspect en het innovatief presenteren van objecten en archieven is wat me aanspreekt aan het vak van archivaris." Wat hebben kunst, archief en erfgoed elkaar te bieden? "Rudi Fuchs stelde onlangs in een artikel in de VN dat het waarderen van kunst gaat over tolerantie. Je moet geduld hebben, het op je in laten werken, kennis vergaren en pas dan kun je het begrijpen. Het lezen en interpreteren van archief stukken werkt volgens mij hetzelfde. Daarom is goede begeleiding van het publiek bij de omgang met archiefstukken ook van belang. Informatie en interesse zijn de sleutel tot het kunnen gebruiken van archiefmateriaal." "Archief wordt regelmatig als erfgoed aangeduid, maar erfgoed is wezenlijk anders. Archiefstukken kunnen erfgoed zijn als de huidige samenleving speciale waarde toekent aan deze stukken. Erfgoed ontstaat als een constructie vanuit het heden. De oorspronkelijke betekenis van het stuk speelt daarbij een andere rol. Archief kan onderdeel zijn van erfgoed, maar is en blijft binnen het erfgoedveld een vreemde eend in de bijt. Het verschil tussen archief en erfgoed dient nog nader wetenschap pelijk onderzocht te worden." Is Cultuur Onder Dak Apeldoorn (CODA) een uitgelezen mogelijkheid om de relatie tussen museum en archief te bevorderen? "CODA is een organisatie waar openbare bibliotheek, archief en museum samenkomen. Op sommige vlakken versterken de verschillende elementen elkaar, zoals bij publieksbenadering en digitalisering. Op andere vlakken komen de verschillen sterk naar voren, zoals op het gebied van archiefmanagement van de bibliotheekcollectie, museale collectie en archieven. CODA heeft enkele archieven van sieraadontwerpers die complementair zijn aan de sieraadcollectie. De collectie omvat een rijk overzicht van het moderne sieraad vanaf de jaren '60. Het meest uitgebreide vormgevingsarchief binnen CODA is de nalatenschap van Onno Boekhoudt. Aan de ontsluiting van diens collectie en archief is een aantal jaar besteed. Bij het beheer en de presentatie van de vormgevings- archieven, waar ik voor verantwoordelijk ben, loop je vanzelf tegen de verschillen en overeenkomsten van museum en archief aan." "Het eerste grote verschil is de wijze van collectiemanagement. Bij musea is collectieregistratie vooral gericht op intern gebruik en worden tentoon stellingen gemaakt voor extern publiek. Archiefinstellingen ontsluiten zowel voor intern als voor extern gebruik en zijn minder gericht op het plaatsen van stukken in een presentatiecontext. Daarnaast richt het archief zich op het vastleggen van informatie over ontstaanscontext van de documenten, terwijl musea vooral fysieke kenmerken registreren. Wat een museum meer kan doen is beschrijven waarom een object in de collectie opgenomen wordt. Vaak wordt goed beschreven welke kleur, maat, materiaalsoort een object heeft, maar niet waarom het is opgenomen. Aan de andere kant, archieven zouden meer naar de waarde van een stuk Hoe kijk je naar de bezuinigingen in kunst en cultuur, onderwijs en in de archiefsector? "De voorgestelde bezuinigingen zijn in hun huidige vorm disproportioneel van omvang en onverantwoord qua tempo. Over de gehele culturele sector gaat de Werkzaamheden tijdens stage bij Ulay in 2006 (foto Ulay). 44 2011 nummer 6

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2011 | | pagina 44