III' Kennisbank Audiovisuele Archivering Specifieke kennis Gemeenschappelijk netwerk De Kennisbank Audiovisuele Archivering is een initiatief van Beeld en Geluid voor het delen en verspreiden van kennis over alle aspecten van audiovisueel archiveren, in samenwerking met AVA_Net, de nationale netwerkorganisatie voor audiovisuele collectiehouders. Behalve voor av-collectiebeheerders en andere experts in het vak staat de Kennisbank ook open voor studenten en docenten van verschillende opleidingen. Op 17 november organiseert Beeld en Geluid een seminar in samen werking met AVA_Net. Tijdens dit seminar wordt de Kennisbank Audiovisuele Archivering officieel gepresenteerd. Kijk voor meer informatie over de Kennisbank op www.avarchivering.nl. Thema van het seminar is 'authenticiteit van audiovisuele media'. Nu er steeds meer audiovisuele bestanden worden overgezet naar het digitale domein en op andere dragers worden opgeslagen, is de vraag hoe je de meest wezenlijke kenmerken van die bestanden bewaart en behoudt. Voor het seminar heeft Beeld en Geluid een aantal prominente sprekers uitgenodigd, onder wie Richard Wright van de BBC Information Archives en Presto Prime. Hij is een vermaard internationaal specialist op het gebied van audiovisuele archivering. De andere sprekers zijn Kara Van Malssen van de New York University en American Archive, Mark-Paul Meyer van EYE Filminstituut Nederland en Gaby Wijers van het Nederlands Instituut voor Mediakunst. In workshops wordt het thema van het seminar verder uitgediept. Het seminar is vrij toegankelijk, maar het aantal plaatsen is beperkt. U kunt zich aanmelden via secretariaat@beeldengeluid.nl. Er is veel behoefte aan kennis over het beheer en de ontsluiting van audiovisuele archieven. In Nederland bestaat geen specifieke opleiding voor audiovisuele archivering, al zijn er wel opleidingen die er aandacht aan besteden, zoals de internationale masteropleiding 'Preservation and Presentation of the Moving Image' aan de Universiteit van Amsterdam. Wel kijkt Beeld en Geluid met opleidingsinstituten of er wellicht een gemeenschappelijke opleiding voor av-archivering opgezet kan worden. "Archivering van audiovisueel materiaal vereist specifieke kennis, vanwege de grote relatie met technologie. Daarnaast spelen er vaak zware copyrightissues mee. Al die kennis willen we graag ter beschikking stellen", zegt De Jong. "Steeds meer audiovisuele archieven, ook de kleinere, zijn bezig met de digitalisering van hun materiaal. We willen voorkomen dat zij het wiel opnieuw moeten gaan uitvinden. Ook willen we behulpzaam zijn bij de overgang naar het digitale domein." Daarnaast stelt Beeld en Geluid zijn kennis en infrastructuur ter beschikking aan andere audiovisuele archieven. Een voorbeeld daarvan is de GTAA thesaurus. Documentalisten bij Beeld en Geluid maken voor de beschrijving van de collectie gebruik van de Gemeenschappelijke Thesaurus Audiovisuele Archieven (GTAA), de catalogus die in de jaren negentig is ontwikkeld door Beeld en Geluid en het Filmmuseum Amsterdam (nu EYE Film Instituut Nederland). De thesaurus groeit met honderden termen per jaar en telt nu ruim 150.000 termen, waarvan 90.000 persoonsnamen. De thesaurus kan ook door andere archieven worden gebruikt. Het Nationaal Archief heeft de databank sinds mei 2010 in gebruik voor het beschrijven van zijn fotocollectie. In overleg kan het Nationaal Archief ook termen aan de database toevoegen. Beeld en Geluid stelt de GTAA beschikbaar onder een Open Database License, wat wil zeggen dat onder bepaalde voorwaarden toestemming wordt verleend om de databank of een deel ervan te gebruiken. Het beheer en de eindredactie zijn in handen van Beeld en Geluid. Verregaande samenwerking wordt steeds belangrijker voor archieven, denkt Oomen. "Het maakt in de toekomst niet meer uit van welk Een van de depots waar rijen VHS-banden staan opgesteld (foto Liek 8ouma). L. L.Ü. 16 2010 nummer 9

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2010 | | pagina 16