Applicaties voor onderwijs
Toepasbaar en bruikbaar
Projecten
Inbreng van gebruikers
Dutch Documentary in Focus. Daarnaast
beschikt het instituut over een amateur
filmcollectie die afkomstig is van
de stichting Smalfilmmuseum, naast
aanbiedingen van particulieren uit
de periode van vóór 1950.
Nu er steeds meer materiaal digitaal
beschikbaar is, gaat het erom het voor
zoveel mogelijk gebruikers toegankelijk,
doorzoekbaar en herbruikbaar te maken.
Beeld en Geluid richt zich daarbij op drie
doelgroepen: publiek, onderwijs en
professionals. Hoe maak je het archief
interessant voor deze groepen
gebruikers, en kun je de collecties
op een zodanige manier verrijken dat ze
aansluiten op hun specifieke behoeften?
Voor het brede publiek en het onderwijs
organiseert Beeld en Geluid tentoon
stellingen, thematische programma's en
staan er educatieve ruimtes ter
beschikking. In de Media-lounge
(onderdeel van de Media Experience)
vindt het publiek 10.000 uur
hoogtepunten uit het archief, met
publieksbeschrijvingen.
Sinds de opening ontvangt de Media
Experience ongeveer 200.000 bezoekers
per jaar, waarvan 40 procent jonger
is dan 16 jaar. Daarnaast kan het publiek
Enkele projecten waar het NIB&G
aan meewerkt:
Orale geschiedenis:
www.verteldverleden.nl.
Audiovisueel materiaal over
de Tweede Wereldoorlog (i.s.m.
het NIOD): www.oorloginblik.nl.
Eén van de 25 onderdelen van
Beelden voor de Toekomst is het
innovatieve annotatiespel Waisda?
Dit programma is in augustus 2010
bekroond met de 'Best Archive of
the Web Award' in de categorie
'Best Use of Crowdsourcing for
Description'. Spelers kunnen labels
toekennen aan wat ze zien en horen
en krijgen daar punten voor:
www.waisda.nl.
Het online beschikbaar maken van
alle Nederlandse films en
televisieseries van de publieke
omroepen, tegen betaling:
www.filmotech.nl.
Johon Oomen: "Handmatig invoeren van veel
formele gegevens hoeft niet meer
surfen door de collectie en audiovisueel
materiaal bestellen via de website van
Beeld en Geluid.
Ook zakelijke klanten weten Beeld
en Geluid steeds beter te vinden.
De afgelopen drie jaar is hun
archiefgebruik meer dan verdubbeld,
mede dankzij de applicaties die speciaal
voor deze doelgroep zijn ontwikkeld.
Een voorbeeld daarvan is Dutch Footage
dat deze zomer werd gelanceerd.
Professionals uit binnen- en buitenland
kunnen in deze online beeldbank
zoeken naar Nederlands audiovisueel
materiaal en dit vervolgens bestellen
voor hergebruik.
De ontwikkeling van tools en applicaties
voor de diverse doelgroepen is dagelijks
werk voor de afdeling Research
Development. Een team van tien jonge
academici en developers werkt er aan
manieren waarop het digitale materiaal
toegankelijk kan worden gemaakt. Dat
betekent nagaan hoe je in het materiaal
kunt zoeken en hoe je het kunt
hergebruiken. Slimme applicaties
en tools voor user generated content,
automatische metadatageneratie
en andere innovaties rollen er van de
band. Johan Oomen is manager van
de kleine maar zeer productieve
afdeling. "We zijn verplicht om met het
gemeenschapsgeld dat we krijgen
goede dingen te doen voor het veld",
zegt hij. "Daarbij werken we veel met
de inbreng van anderen, zowel
gebruikers als experts." Zo ontwikkelde
de afdeling al diverse applicaties die
Speciale aandacht gaat uit naar het
onderwijs. Naast de educatieve
programmering en Nationaal
Clubhuis Mediawijsheid, ontwikkelde
Beeld en Geluid een aantal online
diensten voor deze grote doelgroep.
Via Teleblik, een applicatie voor het
basis- en voortgezet onderwijs, staat
archiefmateriaal klaar voor gebruik
door scholen. Bij Teleblik is al 85%
van de scholen aangesloten. Een
ander voorbeeld is het onderwijs-
en mediaplatform ED*IT, dat werd
gelanceerd in 2009. Dit biedt niet
alleen video's, film- en geluids
fragmenten, maar ook software
waarmee het materiaal bewerkt
kan worden. Zowel leerkrachten
als leerlingen kunnen hiervan
gebruikmaken. Voor het hoger
onderwijs is de toepassing Academia
ontwikkeld, waaruit docenten
materiaal kunnen putten voor hun
lessen. Deze toepassing kent meer
dan 410.000 gebruikers. Onlangs is
Les 2.0 geïntroduceerd: docenten in
het voortgezet onderwijs krijgen
kant-en-klare lespakketten aangereikt,
die zij zelf aan de eigen onderwijs
situatie kunnen aanpassen.
trefwoorden (tags) van gebruikers
inzetten bij het beschrijven van de
collectie. Een goed voorbeeld daarvan
is het annotatiespel Waisda?. De tags
die de gebruikers in dit innovatieve spel
toevoegen aan wat zij horen en zien
in videobeelden, blijken een goede
aanvulling te zijn op de professionele
metadata. "Zo kun je ervoor zorgen dat
Depots in de canyon van Beeld en Geluid:
42 kilometer stellingen (Liek Bouma).
nummer 9 2010 13