Open archief
heeft de toekomst
Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Een van de partners van de Nationale Coalitie Digitale Duurzaamheid (NCDD) is het Nederlands
Instituut voor Beeld en Geluid, het grootste audiovisuele archief van Nederland. Zo'n 70 procent
van het audiovisuele cultureel erfgoed is hier opgeslagen. Daar maakt het archief van de publieke
omroepen het grootste deel van uit.
700.000 uur
Uniek in de wereld
Marianne ten Hoedt
Direct naast de ingang van het
Mediapark in Hilversum staat het
gebouw met de veelkleurige glazen
facade die wordt gesierd door beelden
uit de televisiegeschiedenis. In dit pand
werken 200 mensen dagelijks aan
de conservering, digitalisering en
ontsluiting van het audiovisueel archief
van Nederland. De voornaamste taak
van het instituut is om de Nederlandse
cultuur, identiteit en samenleving in kaart
te brengen en te bewaren. In het
moderne museale gedeelte, de Media
Experience, begeven ongeveer 200.000
bezoekers per jaar zich in honderd jaar
audiovisuele geschiedenis.
Acquisitie van filmmateriaal en beoordeling
door deskundigen van Beeld en Geluid
op historische waarde, staat en kwaliteit
van het materiaal en waarde voor het archief
(foto Marco Hofste).
Vanaf de loopbrug in het gebouw kijk
je in de 'canyon' waar de depots zijn
gevestigd. Daar is over een schaplengte
van 42 kilometer een belangrijk deel
van de collectie van Beeld en Geluid
opgeslagen. In totaal telt het gebouw
42 depots, verdeeld over vier lagen in
verschillende klimaatzones, van 12 tot
en met 19 graden Celsius. Daarnaast zijn
er nog zeven depots in Rijswijk, waar
onder meer de kleurenfilms bij min vijf
graden bewaard worden. In een bunker
in Scheveningen zijn nog eens vier
depots, waar meer dan 12.000 filmrollen
van het bijzonder brandbare nitraat
onder de juiste condities liggen
opgeslagen.
De totale collectie bevat ruim 700.000
uur audiovisueel materiaal. Een groot
deel daarvan moet worden overgezet
van analoge naar digitale dragers, zodat
het ook voor toekomstige generaties
bewaard blijft. Bij Technicolor, even
verder op het terrein van het Mediapark,
staat de digitale collectie
op datatape. Een robot leest er de tapes
in en houdt bij wanneer deze vervangen
moeten worden. Back-ups van de tapes
staan bij Beeld en Geluid.
Beeld en Geluid beheert met name het
archief van de publieke omroep. Sinds
Adjunct-directeur Hans Westerhof: "Bij Beeld en
Geluid ligt de lat hoog" (foto Sander Remkes).
2006 werken de publieke omroepen met
een digitale productie- en uitzend-
voorziening. Moesten documentalisten
voorheen videobanden bekijken om
beschrijvingen te maken, nu stroomt
het materiaal van de omroepen compleet
met metadata dagelijks rechtstreeks in
de digitale archief- en distributiesystemen
van Beeld en Geluid. Documentalisten van
het instituut verrijken de metadata in
de digitale catalogus iMMix, die ook
toegankelijk is voor professionals1.
Zij kunnen het materiaal daarin vervolgens
opzoeken en zo ook weer hergebruiken.
Op deze manier heeft het instituut een
gesloten keten met de omroepen. "Daarin
zijn we uniek in de wereld", vertelt
adjunct-directeur Hans Westerhof. "Zelfs
nummer 9 2010
11