TTERDAM ROTTERDAM Gevormd, vervormd, misvormd lPtLUITI ErQ d Etaldrk llrl jflfcbekt» VI» cir blniUVUlad ÏU RtillCnLhrn «iktOk- rrtHjIfff >1 mmp»«pen ub te IdlUm. H»l Eïc-heLm vin Rotterdam 1«en gratia i*mr Met sp«3 veTachiJnl in ren pop-up en mukt jcbrutb ran een bluh ■jfWalii. Radicale maatregelen werden niet geschuwd. Het archief van de Raad van State werd omgevormd tot een oud-archief van het ministerie van Oorlog, verbalen van gezanten werden uit diverse archieven gelicht zodat een collectie legatiearchieven ontstond, enzovoorts. Het desastreuze gevolg was dat de context van de stukken verloren ging waardoor de informatiewaarde afnam. Het was algemeen rijksarchivaris Th. van Riemsdijk die in 1887 begon met puinruimen. Dit werk werd door zijn opvolgers - met name door Bijlsma - voortgezet en ten slotte min of meer voltooid door Thomassen zelf. Deze reconstrueerde, ordende en beschreef ook het archief van de familie Fagel, waarvan de leden van 1670 tot 1795 griffier van de Staten-Generaal waren. De Fagels legden voor eigen gebruik een enorme documentatie aan, bestaande uit eigen indices op de resolutieregisters, een grote bibliotheek en een verzameling kaarten en plattegronden. Dat roept bij mij wel de vraag op of de Fagels met hun ambtenaren in de achttiende eeuw niet vaak beter geïnformeerd waren dan HHM zelf. De correspondentie met het netwerk van gezanten in andere staten liep via de griffier. De Staten-Generaal zelf beschikten nauwelijks over een bibliotheek of over kaarten. Waren de Staten-Generaal, zeker in de achttiende eeuw, niet vooral het beslisorgaan dat constant gevoed werd met informatie, en op grond daarvan de knopen doorhakte? In hoofdstuk vijf worden de series van het archief minutieus besproken en geanalyseerd. De auteur verontschuldigt zich dat dit hoofdstuk wellicht wat langdradig is, maar dat het nu eenmaal niet anders kan. Inderdaad, het kon niet anders en het is goed dat het een keer gedaan is door iemand die de kans heeft gekregen om de stukken zelf te zien. Daar is tegenwoordig bij archief diensten meestal geen tijd meer voor. Een van Thomassens belangrijkste conclusies, die merkwaardig genoeg in een epiloog is ondergebracht, is dat het archief van de Staten-Generaal is geconstrueerd. Het is gevormd, vervormd, misvormd zo men wil, en weer opnieuw gevormd. Het is te beschouwen als een 'afbeelding' van een context die weer bestaat uit een complex van sociale en culturele factoren. Als recensent heb ik dit boek met plezier gelezen. Het is een monument van de archiefwetenschap en de schrijver is er terecht cum laude op gepromoveerd. Het geeft niet alleen een goed inzicht in een hoog college van staat en zijn archief, maar ook in de bestuurspraktijk van het ancien régime. De Staten- Generaal waren in de Republiek het hoogste gezagsorgaan. Alleen de stadhouder kon zich met hen meten en natuurlijk waren de Staten van Holland zeer invloedrijk, maar dat wilde nog niet zeggen dat zij konden doen wat zij wilden. Het bestuur van de Republiek was ingebed in een wereld die volgens Thomassen bepaald werd door twee orden: die van het uit de middeleeuwen stammende leenstelsel en die van de standen. Hier zou ik nog een derde element aan willen toevoegen: de door familie- en andere banden gevormde netwerken die vaak verklaren wat op het eerste gezicht raadselachtig lijkt. Tot slot vermeld ik nog dat een gedrukte handelseditie van dit boek in 2010 of 2011 zal worden uitgegeven door het Instituut voor Nederlandse Geschiedenis. Dat maakt het mogelijk om enkele storende onjuistheden in het gedeelte over de Generaliteitslanden te verbeteren. Voor wie niet wachten wil op de boekuitgave is er de digitale bibliotheek van de Universiteit van Amsterdam. Ton Kappelhof Instituut voor Nederlandse Geschiedenis. Het geheim van Rotterdam http://geheimvanrotterdam.ad.nl "Games zijn spannend en als we de inhoud voorzien van nuttige informatie, dan kun je er ook nog wat van leren!" Zo moet het Gemeentearchief Rotterdam gedacht hebben, toen het de opdracht gaf aan White Bear Studios om een game te ontwikkelen over het geheim van Rotterdam. Het spel is gebaseerd op het spelmechanisme 'Hide and Seek'. De speler klikt objecten aan en reist zo door het Rotterdam van voor en na het bombardement in 1940. De afbeeldingen zijn gebaseerd op kaarten en foto's uit het Gemeentearchief. De game wordt gehost door het AD. Het doel van het spel is om het geheim van Rotterdam te ontraadselen. Het verhaal is opgehangen aan een jongen die een werkstuk moet maken. Zijn opa leidt de jongen langs talloze decors en foto's om het verhaal te vertellen. Als speler krijg je het echter niet zomaar cadeau: je moet er wat voor doen! Honderden voorwerpen en tientallen muntjes zoek je in weliswaar prachtig ■ITER DAM nummer 6 2010 51

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2010 | | pagina 51