"Op de basisschool vertelde ik trotsat mijn vader archivaris was"
In gesprek met Cees Tromp senior eiiiior
pmawng-mso manui
nu am uö iwmafctrter
ju mumrn aoöf
mmuorfityr mo o Mir auito m ui aö nart ai
et
aa mo mus* o fcima latw
§i abtpjeftuotf
mafmumöri0ftaftpC5)UUBmt^mfi
Erutöüqö mtinator te
öto tuuffcumu ami burfi
btó tiaitfoflm Mtó Uar feetig ma o fomsa.tMrih
burgerlijke stand
Vader en zoon, beiden actief in het archief
wezen. Mogen we hier spreken van een
archiefdynastie?
Senior (SR): "Een dynastie? Een aantal
opeenvolgende geslachten met aanzien?
Oh, nee. Opeenvolgend wel, maar zeker
geen aanzien in het archiefwezen. Randy
Newman heeft ooit gezongen 'It's Lonely
at the Top', maar volgens mij is het alleen
maar dringen geblazen in 'the top'. Daar
wil je toch niet aan meedoen?"
Junior (JR): "Archiefdynastie? De term
spreekt me wel aan, eerlijk gezegd. Maar
naam al drie pagina's van de Gouden
Gids in beslag."
Geen dynastie in de klassieke zin des woord.
Maar aangezien jullie beiden in de archief
sector werken, moet ik de vraag toch stel
len: doet de naam Tromp een zeeheldenge
slacht vermoeden? In andere woorden: welke
familiegeschiedenis schuilt er achter de naam
Tromp?
SR: "Tot mijn spijt moet ik bekennen
dat ik weinig over de Trompen weet. Ze
komen uit Waterland boven Amsterdam
en ik werk in Groningen. Het weinige
dat ik weet is dat het watermolenaars
waren en banden hadden met de SDAR
Werkvolk dus."
JR: "Ik heb nooit de moeite genomen om
dat uit te zoeken, hoewel het natuurlijk
een leuke archivistische klus is. Zal deels
met de leeftijd te maken hebben; veel
mensen ontwikkelen een genealogische
interesse pas op latere leeftijd. Op de
studiezaal vertel ik beginnend genealo-
ik denk dat het net iets te ver gaat. Bij
een beroepsdynastie denk ik toch meer
aan advocatenkantoor Moszkowicz,
Moszkowicz, Moszkowicz en Moszkowicz
en hun monopoliedrang binnen de
strafrechtadvocatuur. Ik vraag me af hoe
dat kantoor over zes generaties heet.
Vermoedelijk neemt alleen de bedrijfs-
gisch onderzoekers vaak dat in de periode
vóór 1811 de factor geluk een rol gaat
spelen, die steeds groter wordt naarmate
je onderzoek vordert. Schijnbaar laat ik
mezelf daardoor afschrikken. Misschien
is het ook maar beter om niet te veel te
weten. Die Maarten Harpertszoon en
Cornelis hebben een aardige hand gehad
in de maritieme conflicten met Engeland
in een tijd dat ze van geweldsinstructies
volgens internationaal recht nog nooit
hadden gehoord. Het zal maar familie
van je zijn..."
Waren archieven ook het gespreksonderwerp
aan de eettafel?
SR: "Een groot deel van de dag, of van je
leven, breng je door op je werk. Het is dan
ook belangrijk dat je het daar naar je zin
hebt. Vriendschap, humor en collegiali
teit spelen daar een belangrijke rol bij. En
daar is aan de eettafel natuurlijk wel over
gesproken. Maar over vakinhoudelijke
zaken? Nee, dat wil je je kinderen toch
niet aandoen?"
JR: "Niet echt. Althans, niet in beheers-
technische zin. Ik ben een nieuwkomer
in de archiefwereld, dus een stevige dis
cussie over archivistische beginselen zat
er nooit in. Termen als RMA, DSP, rou
tinematige substitutie, ISAD(G), EAD of
indexeerdiepte vlogen nooit over de tafel.
Nu nog niet trouwens. Het gaat meer over
alledaagse zaken als potentiële vakantie
bestemmingen, topbonussen of bumper
klevers. Ik ben altijd wel bovengemiddeld
geïnteresseerd geweest in geschiedenis
en had derhalve al op jonge leeftijd een
warme belangstelling voor de erfgoedsec
tor. Waar klasgenootjes op de basisschool
verzonnen dat hun vader politieagent,
beroepsmilitair of actieheld was, vertelde
36
ik trots dat mijn vader archivaris was. Ik
begrijp die gefronste wenkbrauwen tot op
de dag van vandaag niet..."
Archivistiek was dan wel niet een tafel-
onderwerp, vakantie wel. Waar ging de
familie Tromp naartoe? Verraadde de vakan
tiebestemming toch niet stiekem enig archi-
vistisch motief?
SR: "Archivistisch in de zin van cultuurhis
torisch waren die vakanties wel. Londen,
Praag, kastelen en alles wat de moeite van
het bekijken waard was. Maar geen speur
tochten door bergen papier."
JR: "Een vakantiebestemming met archivis
tisch motief? Kamperen in Tsjechië, forel
vissen in de Ardennen, een tentje opzetten
in Frankrijk? Ik zie de relatie met proces
gebonden informatie niet. Eenmaal ter
plaatse werd er natuurlijk wel vaak een ste
vige cultuurhistorische draai aan gegeven."
Hoe zijn jullie in de archivistiek terechtgeko
men?
SR: "Door toeval. Ik herinner me nog
goed dat ik destijds door de Sociale Dienst
werd gedwongen om bij het Rijksarchief
in Groningen naar een tijdelijke arbeids
plaats te solliciteren. Wat was ik kwaad!
Solliciteren bij een rijksarchief, vol met
stoffige ambtenaren en kasten vol met oud
papier. Maar dat bleek het bekende voor
oordeel te zijn. Zo stoffig waren die amb
tenaren niet, misschien een beetje wereld
vreemd, maar allesbehalve saai. En die
oude papieren bleken prachtige verhalen te
kunnen vertellen. Na die tijdelijke arbeids
plaats volgden de Rijksarchiefschool en
nog vele jaren werkplezier."
JR: "Ik ben op uitzendbasis begonnen
bij de gemeente Dronten als projectme
dewerker archiefsanering. Tijdens mijn
afstudeerperiode heb ik redelijk wat
archiefonderzoek gedaan. Toevallig of
niet; bij het RHC
Groninger Archieven.
Hoewel ik altijd aan
de bezoekerskant van
de studiezaalbalie heb
gestaan, kon ik schijn
baar een aantal min
of meer verstandige
opmerkingen maken
over de opbouw
van archieven.
Opmerkelijk genoeg
stond voor mij niet
vast dat ik via de DIV-
wereld in de archief
wereld zou belanden.
Het enige dat vooraf
vaststond, was dat ik
voor de overheid zou
gaan werken. Ik ben
niet zo'n commerciële
rakker. Door dat sane-
Na de aanvankelijke vooroordelen heeft het
archief je toch voor zich gewonnen? Wat
was het omslagpunt? En wat was de aan
leiding voor de start van de archiefopleiding
in Utrecht?
SR: "Het omslagpunt was waarschijn
lijk het door W.J. Formsma geïnventari
seerde archief van de Hoge Justitiekamer
in Groningen, 1444-1811. Als tijdelijk
medewerker moest ik destijds dat hele
archief, zo'n 70 strekkende meter, blaadje
voor blaadje doornemen op zoek naar lak
en waszegels en die beschrijven. Formsma
had bij het inventariseren de oorspron
kelijke strafdossiers gereconstrueerd en
ons daarmee een schat aan prachtige ver
halen gegeven. Ik heb meer zitten lezen
dan zegels beschrijven. Daarmee was ook
gelijk de basis gelegd."
je zei dat je als archiefbezoeker de nodige ken
nis hebt opgedaan. Welke archiefinteresse en
welke archieven hebben jou mede de archief
wereld in geholpen?
JR: "Dat is moeilijk aan te geven. De
keuze voor het archiefwezen is een niet
net vooraf vaststond. Pas toen ik eenmaal
werkzaam was binnen de documentaire
informatievoorziening kreeg ik steeds
meer belangstelling voor het werken in
een archiefbewaarplaats. Een charter uit
de veertiende eeuw is toch iets anders dan
de post van eergisteren, hè? Laten we het
ringsproject is het balletje gaan rollen.
houden op een algemene erfgoedinteres
se."
Vader archivaris en zoon nog in opleiding.
Klop je vaak bij je vader aan voor archief
advies?
JR: "Dat valt mee. Toen ik als DIV-er werkte,
had ik geregeld contact met collega's bij
andere gemeenten. Bij het Stadsarchief
Deventer heb ik dat veel minder. In de
dynamische archieffase zijn de gevol
gen van digitalisering direct voelbaar.
Bovendien lopen alle gemeenten tegen
dezelfde problemen aan. Als je ergens niet
uitkomt, ben je eerder geneigd om een
collega om advies te vragen. Archivarissen
die, gelet op de overbrengingstermijn van
twintig jaar, voorlopig nog niet (op grote
schaal) te maken krijgen met de proble
matiek van digital born-documenten,
lijken minder op samenwerking gericht.
Lees verder op pagina 39
37
I
Door Ruud Yap
Behalve hun naam vertonen Cees Tromp
senior en junior verschillende, soms verras
sende, overeenkomsten. Beiden zijn min of
meer toevallig in de archiefwereld terecht
gekomen, hebben een sterke muzikale voor
keur voor de jaren '6o en '70 en zijn fervent
supporter van FC Groningen. Toch hebben de
heren wel degelijk ieder hun eigen identiteit.
Op zoek naar de overeenkomsten en verschil
len van vader en zoon Tromp.
Cees Tromp senior aan het werk in RHC Groninger
Archieven (foto part. coll.).
Cees Tromp junior als kind. "De interesse voor de
erfgoedsector was al op zeer jonge leeftijd aanwezig.
Misschien toch de clichématige spreekwoordelijke
paplepel?" (foto part. coll.).
Burgerlijke stand
Naam: Cees Tromp sr.
Geboren: 28 mei 1953 in Zaandam
Burgerlijke staat: ongehuwd samen
wonend met jenny Hill
Studie:
1970-1972 HAVO Rijksscholen
gemeenschap in Heerenveen
1972-1974 Lerarenopleiding 'Ubbo
Emmius' in Groningen; Engels en
Nederlands
1977-i978 Rijksarchiefschool in Utrecht;
middelbaar archiefambtenaar
Werk:
1978-2002 Rijksarchief in Groningen
2002-2009 Regionaal Historisch
Centrum Groninger Archieven
Hobby's: muziek
Een van de topstukken uit het Stadsarchief en
Athenaeumbibliotheek Deventer: vijftiende-eeuws blok
boek gedrukt door Richard Pafraet.
archievenblad
oktober 2009
oktober 2009
archievenblad