L 1 d VOLKSCULTUUR IN ARCHIEVEN m thema tradities en archieven De titel Dynamische Tradities van het onderzoeksplan (2005-2010) van het Meertens Instituut verwijst in de eerste plaats naar de visie dat taal en cultuur een dynamische diversiteit laten zien, maar tegelijkertijd ook worden beschouwd en gekoesterd als identiteitsbepalend en van generatie op generatie overgedragen erf goed. Ook verwijst de titel naar de dyna mische koers van het instituut zelf, in een veranderende samenleving en weten schapswereld. Het Meertens Instituut heeft twee onder zoeksgroepen: Variatielinguïstiek en Etnologie. Bijna alle onderzoekspro jecten van de laatste groep raken aan het thema 'traditie'. Met als doel meer inzicht te verwerven in de dynamiek van ■BHM RADDER v. Cl Lf£ de Nederlandse samenleving en de rol van tradities in die dynamiek, brengt de onderzoeksgroep immers het leven van alledag 'van onderaf' in beeld en kijkt zij niet alleen naar ideeën en symboliek, maar ook naar wat mensen doen. Een belangrijk uitgangspunt bij het onderzoek is het idee dat identiteiten niet iets statisch zijn. Ze krijgen vorm in performances of ensceneringen, in de lichaamstaal van mensen, in hoe ze zich kleden, hun huis inrichten, wat en hoe ze vertellen of zingen, welke feesten of ritue len ze vieren en hoe ze dat doen. Een terugkerend thema in het onderzoek van de afdeling Etnologie is het streven van instellingen en groepen om veran derende rituelen, tradities en alledaagse praktijken te behouden en te redden. Het paradoxale is dat die door dat streven van geheel nieuwe betekenissen worden voorzien doordat cultuur 'verzameld' en 'tentoongesteld' wordt in bijvoorbeeld musea, maar ook in folkloristische attrac ties, festivals of herdenkingen. Het etnologisch onderzoek aan het Meertens Instituut kent een viertal aan dachtsgebieden: Orale Cultuur (verha len, liederen, dans en muziek), Religieuze Cultuur (religieuze vieringen, bedevaar ten en spirituele handelingen), Feest en Ritueel (kalenderfeesten, stille tochten, begrafenissen en dance events) en Materiële Cultuur (wonen en kleden). li Sinds enkele jaren is het onderzoek in het aandachtsgebied Orale Cultuur ondergebracht in het Documentatie- en Onderzoekscentrum Volksverhaal en het Documentatie- en Onderzoekscentrum van het Nederlandse Lied, om de relatie tussen onderzoek en documentatie te behouden en waar nodig te versterken. Beide DOCs doen namelijk relatief veel onderzoek waar grote bestanden voor nodig zijn, zoals het project 'Onder de Groene Linde' dat na jaren van input in een databestand nu dient als basis voor muzieketnologisch onderzoek. Een project dat onlangs van start is gegaan en waarbij de omgang met traditie een centraal thema vormt, is het promotie project van Sophie Elpers, getiteld Erfenis van het verlies? Wederopbouwboerderijen en de culturele omgang met traditie, moderni sering en de Tweede Wereldoorlog. Dit pro ject onderzoekt het spanningsveld tussen traditie en modernisering bij de wederop bouw van de in de Tweede Wereldoorlog verwoeste boerderijen en de belevingen daarvan door verschillende generaties. Het kent raakvlakken met architectuur geschiedenis, landbouwgeschiedenis en met erfgoedstudies en maakt onder andere gebruik van het tot nu toe vrij onbeken de archief van het Bureau Wederopbouw Boerderijen met onder meer reconstructie- schetsen van de verwoeste boerderijen, schadeformulieren en bouwtekeningen van meer dan 7000 wederopbouwboerde rijen (zie Archievenblad 111, nummer 7). Het taalkundig onderzoek aan het Meertens Instituut is gericht op alle vari atie in het Nederlands (variatie binnen de standaardtaal, dialectvariatie, sociaal bepaalde taalvariatie, variatie in de tijd en variatie in het proces van taalverwerving). Voor een deel heeft dat direct raakvlakken met het etnologisch onder zoek, zoals sociolingu- istisch onderzoek naar jongerentalen en onder zoek op het gebied van namen met aandacht J|X j I 3 voor sociale, etnische en geografische verschillen en veranderingen in de motieven en esthetische normen van de naam gevers. Ook op meer abstract theoretisch niveau onderzoeken de afdelingen taalvariatie en etnologie bijvoor beeld samen het verschil en de vergelijk baarheid van de dynamiek in taal en cul tuur, en van patronen in de overdracht en toeëigening van culturele repertoires en van talige repertoires. Het Meertens Instituut is naast een onderzoeksinstelling ook een documen- tatie-instelling. De website www.meer- tens.knaw.nl geeft een indruk van de archieven en collecties van het Meertens Instituut. De bezoeker vindt hier onder meer de inventaris van het archief van het Meertens Instituut zelf, een ware goud mijn voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van het instituut. Een voorbeeld uit de collectie is een ver zameling kaartjes met familienamen zoals opgegeven bij de Volkstelling van 31 mei 1947, die de basis vormt voor de veel geraadpleegde Nederlandse Familienamenbank, met daarin infor matie over ruim 90.000 familienamen. Andere voorbeelden zijn de collecties die betrekking hebben op de liedcultuur in Nederland met als basis het Nederlands Volksliedarchief, in 1963 ingebracht bij de afdeling Volkskunde (nu onderzoeks groep Etnologie) en uitgegroeid tot een indrukwekkend gevarieerde verzame ling liedboeken, liedbladen, liedschriften en veldwerkopnamen. De Nederlandse Liederenbank geeft op internet informatie over meer dan 125.000 Nederlandse lie deren (zie artikel van Martine de Bruin). Een andere grote databank op internet is de Nederlandse Volksverhalenbank met momenteel ruim 40.000 verhalen (histo rische en hedendaagse sprookjes, sagen, legenden, moppen, raadsels en broodje aap-verhalen) en dagelijks aangevuld met nieuwe verhalen die op internet circule ren (complottheorieën bijvoorbeeld) of in het verleden door verzamelaars zijn opge tekend. Tradities in de publieke ruimte De Liederenbank en Verhalenbank behoren beiden tot het onderzoekster rein van de orale cultuur. Voor het onder zoek naar religieuze cultuur beschikt het W pilt' -yf instituut eveneens over een omvang- rijke collectie bronnenmateriaal. Een belangrijk deel daarvan is terug te vin den in de - recentelijk geheel vernieuw de - Nederlandse Bedevaartbank, met Lees verder op pagina 21 'taf! 18 19 Het Meertens Instituut als ondenoelts- Door Hester Dibbits Wie onderzoek doet naar tradities zal vroeg of laat uitkomen bij het Meertens Instituut, een onderzoeksinstituut van de KNAWvoor wetenschappelijke bestuderingen documen tatie van taal en cultuur in Nederland. Het Meertens Instituut beschikt over een groot aantal unieke archieven en collecties. Een deel daarvan is in databanken ingevoerd en via de website van het instituut te raad plegen. De rest kan men raadplegen op het Meertens Instituut zelf, soms met noodza kelijke toestemming vooraf, bijvoorbeeld bij privacygevoelig materiaal. P.J. Meertens 1899-1985), eerste directeur en naamgever van het Meertens Instituut. Centraal Bureau voor da Statistiek 's G rave nh age (2e VOLKSTELLING, 31 Mei 1947 Bij de invulling raadplege men de toelichting op de binnenzijde van den omslag Register-controlestrook II Eigen achternaam; (mcisjeinjïm) Achternaam echtgenoot: ook voor gescheiden v n weduwen^ Voornamen (eerste voluit); Geboortedatum en -j'aar 1$- Straaren No. LAREN NH. Gemeente (en pro/.): Kaartje uit de collectie kaartjes met familienamen van de Volkstelling van 3 I mei 1947, die de basis vormt voor de veel geraadpleegde Nederlandse Familienamenbank, met daarin informatie over ruim 90.000 familienamen (coll. Meertens Instituut). Aandachtsgebieden Volkshuis Zutphen in Regionaal Archief Zutphen Bij het RegionaalArchief Zutphen berust het archief van het Volkshuis Zutphen 1898- 1987. Het volkshuis is opgericht in 1898 als afdeling van de National Christen-Geheel- Onthouders Vereeniging. De heer Hooijkaas, initiatiefnemer, laat weten dat het volkskof fiehuis een plek is waar de werkman op uiterst aangename en nuttige wijze in de gelegenheid wordt gesteld zijn vrije tijd te besteden door lectuur en persoonlijke omgang zonder dat hij een voor hem gevaarlijken weg (lees: bar/café) hoeft in te slaan. Het volkskoffiehuis was niet alleen een plek voor 'de werkman', maar veel meer doelgroepen. Bijvoorbeeld Samenkomst van Turkse mensen in het Volkshuis, 1978 (fotograaf Zeylemaker, coll. Stedelijk Museum Zutphen). ook voor jongeren, voor wie speciale uit stapjes werden georganiseerd. Hoewel er overal in Nederland dergelijke volkshui zen werden opgericht, is het Volkshuis in Zutphen uniek. Het bestaat namelijk nog steeds en is daarmee het enige authentieke koffiehuis van Nederland (Femia Siero). Oral history vastleggen vormt een aanvulling op de docu mentatie van het Bureau Wederopbouw Boerderijen. Sophie Elpers in gesprek met de bewoonster van een wederopbouwboerderij in Maarheeze (foto Jac. Biemans). Tussen traditie en modernisering Taalvariatie Goudmijn v Volkscultuur is dynamisch: traditioneel ogend prentje naar aanleiding van de Mariaverschijningen aan Hilletje Kol inVolendam in de jaren '90 van de vorige eeuw (coll. Meertens Instituut). archievenblad september 2009 september 2009 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2009 | | pagina 9