mm DEVENT itffo Doc <Ij^p Consult Restauratieatelier 'De Tiendschuur' Developers Inventors in IT WIJ DOEN WAAR WE GOED IN ZIJN DocConsult Hét platform voor multimediaal collectiebeheer W/s. Bij calamiteiten buiten kantooruren: 06 - 538 96 318 Archieven en toegangen Krantenkiappers en knipselarchieven Museale collecties Microfiches en -films Akten en registers Bibliotheek collecties 'fm 1 Beeldbanken /,i0 Virtuele tentoonstellingen Gedrukte bronnen Botanische collecties Straatnamen Tel: (+31) 33 - 2992277 Dieselweg 10 Fax: (+31) 33 - 2992270 Postbus 60 3750 GB office@deventit.nl Bunschoten www.deventit.nl Documentair management en ondersteuning interim-management quick-scan coaching on the job archiefbewerkingen in-company trainingen „j^., wegwerken achterstanden Onze ervaren projectmedewerkers hebben veelal een opleiding Bestuursambtenaar, SOD I en 11, VVA en Middelbaar archiefambtenaar. Zij staan garant voor een klantgerichte en klantvriendelijke dienstverlening. project- en adviesbureau Nico Maasstraat 51 Tel. 074 - 2500166 7555 LW Hengelo Fax 074 - 2500144 www.docconsult.nl E-mail: docconsult@hetnet.nl Telefoon: 013 - 46 41 777 Fax: 013 - 46 41 771 E-mail: tiendschuur@diamant-groep.nl onderdeel van Diamant-Groep Tilburg f Archiefrestauratie Papierconservering Charterrestauratie Inlijstwerk Handboekbinderij Vacuümvriesdrogen Behandeling van brand-, roet- en waterschade Calamiteitenservice Inktvraatbehandeling Insulindestraat 5, 5013 BA Tilburg Postbus 4123, 5004 JC Tilburg archieven en collecties Vervolg van pagina 33 den Henri Hermans. Hij stond voor de moeilijke taak het werk van Hermans alleen voort te zetten. Vanaf 1945 was Hupperts tevens dirigent van de Mastreechter Staar - dat in 2008 eveneens het 125-jarig bestaan viert - en voorts dirigeerde hij het door hem opgerichte Lyceumkoor. Wat repertoirekeuze en inzet voor de nieuwe Nederlandse muziek betreft ging Hupperts geheel op dezelfde voet voort als zijn leer meester Hermans. Ook begon hij opnieuw met het geven van jeugdconcerten met toelichtingen, een initiatief van Hermans dat destijds door het uitbreken van de oorlog niet kon worden voortgezet. In 1949 volgde André Rieu sr. Paul Hupperts op als dirigent van het MSO. In zijn periode was het orkest uitgegroeid tot 71 musici in een orkestbezetting die het mogelijk maakte werken te spelen die ten dage van Hermans of Hupperts ondenkbaar waren. Het seizoen 1953- 1954 bracht een nieuw medium in de Nederlandse samenleving: de televisie. Het MSO maakte zijn cameradebuut a** s*!* is? met de begeleiding van enkele opera's. De contacten met België werden verste vigd, maar ook die met het pas ontstane ensemble 'Zuid Nederlandse Opera', waar- van het MSO enige seizoenen lang het vaste begeleidingsensemble werd. Op 10 mei 1955 nam de gemeente raad het besluit mee te werken aan de opheffing van het MSO om te komen tot de instelling van een nieuw provinciaal orkest. Daarmee had de Limburgse com missaris der koningin, dr. Houben, bereikt waarvoor hij jaren had geijverd. Het nieu we orkest zou een zelfstandige stichting worden en zou de naam krijgen 'Limburgs Symphonie Orkest', kortweg LSO. Op 13 juli 1955 begint de geschiedenis van het LSO. De vorming van het nieuwe orkest betekende voor de vast in dienst zijnde orkestleden dat zij eervol uit de gemeentelijke dienst werden ontslagen; iedereen werd in dienst van de nieuwe stichting herbenoemd. De nieuwe stich ting nam tevens alle lopende contracten over, waaronder een met de Nederlandse Radio Unie. De orkestbibliotheek, een aantal instrumenten en de bedrijfsmidde len werden door de gemeente Maastricht aan de stichting overgedragen. De laatste officiële daad van het MSO was een gala concert in de geheel verbouwde en gemo derniseerde Staarzaal. Op 4 januari 1956 werd voor het eerst een Nieuwjaarsconcert gegeven, dat het begin zou worden van een traditie. Het aantal concerten in België en Duitsland nam toe. Ook von den er uitwisselingsconcerten plaats met diverse Nederlandse orkesten. Het con certeren in de provincie trok steeds meer publiek. Een gedenkwaardige gebeurte nis in het seizoen 1962-1963 was het meespelen van de beroemde Franse componist Francis Poulenc. In 1963, enkele dagen voor zijn dood, trad Poulenc op als solist met het LSO in zijn Concert Champêtre. In de tweede helft van de jaren zeventig ging het LSO het publiek meer opzoe ken: er vonden concerten plaats in I warenhuizen, in het huis van bewaring, op het Thermenplein en andere plekken. Ook werd een concertreeks ingesteld met hedendaagse muziek en ging het educa tieve project 'schoolinstructies' van start, dat als vervanging van de vroegere jeugd concerten gold. De honderdste verjaardag van het orkest werd gevierd op 2 september 1983, op de dag af een eeuw na het eerste concert door het MSO onder leiding van Otto Wolf. Nu dirigeerde Ed Spanjaard, vaste gastdi- rigent van het orkest en sinds augustus 2001 chef-dirigent. Hetgeen eens als een puur Maastrichtse aangelegenheid begon, was in een eeuw uitgegroeid tot algemeen Limburgs cultuurbezit. Inmiddels geeft het Limburgs Symfo nie Orkest meer dan honderd optredens per seizoen en neemt het een belangrijke plaats in binnen het culturele leven van de provincie. Naast het symfonisch aan bod werkt het orkest samen met diverse koren en verzorgt het een uitgebreid edu catief programma. Het LSO werkt al sinds de oprichting van Opera Zuid intens samen met dit operagezelschap, hetgeen resulteert in regelmatige begeleidingen van operaproducties. Koorbegeleidingen en een grote variatie aan educatieve programma's voor (zeer) jong en oud behoren inmiddels tot het vaste repertoi re van het orkest. Kortom, er zit muziek in het LSO! 35 v* i -t DOCUMENTAIRE INFORMATIEVOORZIENING Jjf/ Karaktervolle tekening van de Franse componist Francis Poulenc, die enkele dagen voor zijn dood in 1963 nog met het LSO optrad. c9AfTfiflcr Tuutn 0Cn°m ■f&era •Ugbtid P'"cti. P» K a ut,i£d" "«i.i 'p spitss-1- I tefeVte.,"'""'"tej™ '-■"ed i „fsetri Zaal 'Wl 2yrz 'Pftlb 3c,tverd "'Her, btd '"Btaor icnj n». ETS?* laat WOk'W (4, "*"W to. 01 20/ Foto van de vergunning voor Poulenc afgegeven door het Arbeidsbureau (coll. RHCL. Archief LSO). Provinciaal orkest Publiek opzoeken Honderd optredens per seizoen Marlou Opveld is inventarisator bij Kick van IJzendoorn Facilitaire Diensten V.O.F.; Peter Aussems, voorheen werkzaam bij de provinciale archiefinspectie Limburg, is nu vrijwilliger bij het LSO. Voor het schrijven van dit artikel hebben de auteurs dankbaar gebruik gemaakt van: Hans van Dijk, MSO/LSO geschiedenis van het Maastrichts Stedelijk Orkest en het Limburgs Symphonie orkest 1883-1983 (Maastricht 1988), en van adviezen van Herman Ronner, gemeentearchivaris van Maastricht, en Gert Geluk, hoofd communicatie bij het LSO. juli 2008 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2008 | | pagina 17