Sandra den Hamer, directeur van filmmuseum "Toonaangevend in de intntionale archiefwereld archieven en collecties archieven en collecties de werkruimtes voor restauratie en con servering worden ondergebracht, maar waar ook kunstenaars kunnen werken als 'artists in residence1. Sandra: "Daardoor kent dit gebouw ook op een professioneel publiek gerichte activiteiten. Als derde 'gebouw' zouden we kunnen beschouwen de virtuele verhuizing." Als alles goed gaat, zal het nieuwe gebouw van het Filmmuseum in 2010 de deu ren openen voor het publiek. Het geheel komt tot stand via een publiek-privaat samenwerkingsverband. Sandra hierover: "Het bijzondere is dat het een combinatie is van ministerie, Filmmuseum en ING; dus overheid, non-profit en een commer ciële instelling die elkaar gevonden heb ben. Het zijn inspirerende ontmoetingen die naar mijn mening goed werken. Maar het meest bijzondere aan de nieuwbouw is het ontwerp. Het is een gebouw dat werkt met schaduw en licht, precies als het basisprincipe van de film. Het nieuwe filmmuseum is nu al benoemd als land mark voor Amsterdam, terwijl de eerste paal nog moet worden geslagen!" Sandra den Hamer (48) heeft al lang iets met het medium film. Ze studeerde film- en theaterwetenschap en liep al tij dens haar studie stages bij Holland Film en het Filmfestival Utrecht. In 1986 kwam zij in dienst bij het Internationaal Film Festival Rotterdam (IFFR) als medewerker programma en organisatie. Hier had zij vervolgens diverse functies, tot zij in 2000 directeur werd van het IFFR. Met ingang van september 2007 is zij benoemd tot directeur van het Filmmuseum. Sandra: "In Rotterdam had ik het bijzonder naar mijn zin, maar toch ben ik deze nieuwe uitdaging aangegaan. Het was 'an offer you can't refuse'. Alle kansen die er lig gen..." Tot de kansen behoort onder meer de nieuwbouw. Een mooi moment om direc teur te worden. "Ja klopt, we staan aan de vooravond van een grote metamorfose. Daarbij gaat het niet alleen om de nieuw bouw, dus het fysiek naar buiten gaan, maar ook een groot project is de 'virtuele klassieke film van vóór 1930: zwart-wit en stom. Maar de collectie omspant de hele internationale filmgeschiedenis en groeit nog steeds. Accenten in de collectie zijn de Nederlandse film, de experimentele film en Amerikaanse mainstream. Het opvallende en bekende hoofdgebouw aan het Vondelpark zijn er ook nog locaties in Overveen en Overamstel, waar respec tievelijk twee en vier a vijf restauratoren werkzaam zijn. Het Filmmuseum wordt gefinancierd door het Ministerie van OCW en voor een klein deel uit publieks- inkomsten. Maar steeds meer is er sprake van financiering door private partners. Sandra: "Behalve dat je het geld nodig hebt voor het voortbestaan, is het ook nuttig om met het bedrijfsleven samen te werken vanwege de faciliteiten. Daarom worden er ook partners gezocht voor de nieuwbouw aan het IJ." Sandra is veel bezig met publieke aandacht, ook vanuit haar ervaringen in Rotterdam. Sandra: "Ik vind dat veel meer mensen van onze films moeten kunnen genieten, leren en zich erover verwonderen. Het gaat niet om bezoekersaantallen pur sang, maar wel om het voor het publiek zo goed moge lijk ontsluiten van wat je zelf zo mooi en belangrijk vindt." In de kamer van directeur Den Hamer staat een grote maquette van het ontwerp van de nieuwbouw van het museum op de noordelijke IJ-oever. Het ontwerp is van het Weense architectenbureau Delugan Meissl. "Het nieuwe Filmmuseum is in feite een soort diva die voor de oever ligt op een eiland. Daarachter komen wonin gen, bedrijven en hotels in de nieuwe Amsterdamse stadswijk 'Overhoeks', een project met zeven partners", legt Sandra uit. Het centrale museumgebouw aan het IJ zal gaan fungeren als frontoffice voor het grote publiek met filmzalen, een ten toonstellingsruimte, mediatheek, biblio theek en horeca- en ontmoetingsruimten. Vlakbij komt het 'Collectiegebouw', waar verhuizing': het digitaliseren en ontslui ten van de collectie." De invulling van de nieuwbouw bepaalt momenteel voor het grootste deel Den Hamers agenda. Maar daarnaast houdt zij zich ook bezig met de filmprogrammering en het ten toonstellingsprogramma van de instel ling. Niet voor niets is het Filmmuseum vijfde in de rij van museale trekpleisters in Amsterdam (dertiende van Nederland), gemeten naar bezoekersaantal. Sandra: "Film is de kunst die wij tentoonstellen. Er is een toenemende aandacht voor his torisch filmmateriaal in eigentijdse en internationale uitstraling. Dat biedt veel mogelijkheden om films in historisch perspectief te plaatsen. En dat is natuur lijk een van de vele hoofdactiviteiten van het Filmmuseum." De directeur is zich als geen ander bewust van de unieke moge lijkheid die de nieuwbouw biedt om die toegenomen aandacht voor het medium film op een prachtige manier handen en voeten te geven: "Nu is de publieke ruim te beperkt in deze prachtige suikertaart in het Vondelpark, terwijl we met de nieuw bouw ook de diverse dislocaties kunnen opheffen." De naam Filmmuseum doet eigenlijk geen recht aan de veelheid van functies die de instelling kent: filmmuseum, film archief, filmdistributeur en organisator van academische en educatieve activi teiten. De instelling beheert zo'n 36.000 films, 500.000 foto's en daarnaast affi ches en apparaten. Anders dan bijvoorbeeld bij Beeld en Geluid in Hilversum, waar de voormalige omroeparchieven worden beheerd, gaat het bij het Filmmuseum expliciet om een filmcollectie en om expertise om film te res taureren en te conserveren. Sandra bemoeit zich met de programmering, niet alleen omdat dat in Rotterdam lange tijd haar werk was, maar ook omdat ze vindt dat het Filmmuseum beter moet laten zien waar het voor staat. Sandra: "Veel mensen denken dat 't enkel gaat om de Nederlandse gaat dus om de klassieke film, maar ook om hedendaagse cinema. Daarin is het Filmmuseum ook distributiecentrum." Het is volgens Sandra vrij uniek in de wereld dat het museum zowel klassiek als hedendaags verzamelt. Met de nieuwbouw zullen er meer mogelijkheden komen om dat alles in eigen huis te laten zien. Omdat het museum dus nadrukkelijk niet alleen de Nederlandse film beheert en distribueert, is de oorspronkelijk naam 'Nederlands Filmmuseum' enige jaren geleden al omgezet in Filmmuseum. Over een nieuwe naam wordt nog nagedacht; wellicht is dat iets voor een wedstrijd. blijkt dat het Filmmuseum internationaal gezien voorop loopt met het digitaal res taureren van films. De recentste prijzen op dat gebied ontving het Filmmuseum in Krakau en Vincennes. Digitale film restauratie is een specialistisch tijd- en geldrovend proces. Het Filmmuseum laat zich bij de keuze voor te restaureren films dan ook leiden door een drietal criteria: cinematografisch (artistiek) belang; histo risch belang; en de waarde van de betref fende film voor de Nederlandse cultuur, ook al is het een buitenlandse film. Bij het Filmmuseum werken op dit moment circa 150 medewerkers, inclu sief het project 'Beelden voor toekomst' (ongeveer 25 personen). 'Beelden voor de toekomst' is een samenwerkingsproject tussen Kennisland, het Nationaal Archief, Beeld en Geluid en het Filmmuseum. Het kent een looptijd van zeven jaar en er is 35 miljoen euro mee gemoeid. Doel is het conserveren en digitaliseren van bewe gend beeld. Sandra: "De hoop dat het materiaal meer onder het publiek komt, is een deel van de reden van dit mega project. De conservering geschiedt door Haghefilm en een bedrijf uit New York. Dat digitaliseren doen we ten behoeve van allerlei platforms, websites, scho lierenpakketten en digitale producties. Internationaal wordt er belangstellend naar ons land gekeken." De helft van de medewerkers is ver deeld over de sectoren 'Collectie' en 'Publiek en presentatie'; de rest is onder gebracht bij 'Bedrijfsvoering'. Buiten het Wanneer ik haar vraag of ze onlangs in het buitenland nog een prijs in ont vangst heeft genomen, vertelt ze dat ze dat aan een van de medewerkers heeft moeten overlaten. "Ja, dat is bij wijze van spreken het best bewaarde geheim van Nederland: het Filmmuseum is toonaan gevend in de internationale archiefwe reld", zegt Sandra trots. Ze doelt dan op de vele prijzen waaruit ontegenzeggelijk Door Jac. Biemans juni 2008 archievenblad Aangetaste film, wachtend op restauratie (coll. Filmmuseum Amsterdam). Jac. Biemans is medewerker Educatie en Public Relations bij het Stadsarchief 's-Hertogenbosch en redacteur van het Archievenblad. Eind vorig jaar werd Sandra den Hamer benoemd tot nieuwe directeur van het Filmmuseum in Amsterdam. Deze wereldwijd geroemde instelling is druk bezig met de voorbereidingen voor nieuwbouw op de IJ-oever achter Amsterdam CS. Alle reden dus voor een gesprek met de nieuwe directeur. Metamorfose Still uit de film Beyond the Rocks (coll. Filmmuseum Amsterdam). juni 2008 Diva archievenblad Meer dan zwart-wit en stom Sandra den Hamer, directeur van het Filmmuseum in Amsterdam (foto Lukas Gobel). Impressie van de nieuwbouw van het Filmmuseum aan de oever van het IJ. Ontwerp architectenbureau Delugan Meissl. Genieten en verwonderen Geheim

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2008 | | pagina 7