Sst van jLphJbEh Karin van der Heiden Advert eer dersindex Archief Eemland Archiefinspecteur, 36 uur p/w Gelde: Archief r Hoe dynamisch moet je zijn voor Amersfoort? Archief voor Amersfoort en regio zoekt: Restauratie, en conservering van papier, leer en perkametit Ondersteuning bij calamiteiten Nieuw 24 uur bereikbaar op+31 (0)6 - 536 50 007 Tijdens kantooruren: +31 (0)492 - 55 39 90 Uw waardevolle documenten gaan bij ons door vakkundige handen. Adlib Information Systems40 Gemeente Amersfoort42 Archief BC30 BECIS41 Van Bilsen Consultancy.41 Bomefa Design30 Bruynzeel Storage Systems BVOmslag 2 Deventit40 Dl Facilities18 DisConsult22 DocConsult18 Documentenwacht34 Groenendijk Microfilm Scanservice (GMS)34 Hulshoff Digitalisering14 Jalema35 KarmacOmslag 3 Konica Minolta8 Archiefburo Lievestro30 MicroFormat Systems BVOmslag 4 OCLC22 Restauratie-Atelier Helmond BV42 Restauratie-Atelier Sterken28 Restauratieatelier De Tiendschuur41 Archiefburo Voorzee18 Kvan Symposium 3-4 juniBijsluiter Agenda Algemene LedenvergaderingBijsluiter Restauratie Atelier Helmond bv Voor inlichtingen over tarieven en plaatsing van zowel product- als personeelsadvertenties kunt u contact opnemen met: Sales Services Contactpersoon Gerrit Kulsdom Postbus 2317, 1620 EH Hoorn Tel. 0229-211 211 Fax 0229 - 270 404 E-mail: snsdtp@planet.nl sns@wxs.nl Het volgende nummer van het Archievenblad verschijnt halverwege juni 2008. archiefervaring Laat ik meteen duidelijk stellen dat ik geen archivaris ben. In een ver verleden ben ik opgeleid tot grafisch ontwerper en daarna tot kunsthistoricus. Dat u dat maar weet. Die combinatie leidde mij overigens alsnog naar de archiefwereld. Naar archieven van grafisch ontwerpers om precies te zijn. Want om historisch onderzoek te kunnen doen - ook naar het Nederlandse grafisch ontwerpen - heb je bronnen nodig. Brieven, teksten, verslagen of andere soorten documen ten die ons kunnen vertellen waarom de dingen zijn gegaan zoals ze zijn gegaan JUteCLf 1EFI rcn!-| ifi i - of niet. Alleen werden de archieven van grafisch ontwerpers tot voor kort niet of nauwelijks bewaard, laat staan toeganke lijk gemaakt. En zo werd een belangrijke missie geboren en werkte ik ruim negen jaar voor het Nederlands Archief Grafisch Ontwerpers (NAGO) om de archieven van belangrijke Nederlandse ontwerpers te behouden en digitaal toegankelijk te maken. Daar raakte ik in de ban van dit bijzondere erfgoed en de verborgen schatten die we uit de ontwerpersarchie ven naar boven haalden. In oktober 2001 reisde ik naar de Verenigde Staten voor een reeks afspra ken in het research centre van het Getty in Los Angeles. De reis verliep moeizaam en gespannen, zoals vele vluchten naar de VS in de eerste weken na 9/11. De meeste vliegtuigen maken voor de landing een ruime cirkel boven de stad. Verrukte passagiers wordt dan een riante blik op het beroemde Hollywood-teken gegund; welkom in Los Angeles, de stad van uw dromen! Ik zat aan de verkeerde kant en het deed me, inmiddels moe en chagrijnig, sowieso al niets. Mijn hoofd stond alleen nog naar het snel vinden van mijn hotel en in bed kruipen. Terwijl mijn toestel naar de gate taxiede, staarde ik naar buiten en sprak mezelf moed in. Ik was een professional en ging in Los Angeles belangrijke zaken doen. Ik zou gaan praten over beschrijvin gen en standaarden voor ontsluiting en vormge ving en wat al niet meer. Als ik maar eerst mijn hotel kon vinden en een paar uur slapen. Op dat moment werd mijn aan dacht werd getrokken door een cargowagen tje van EL AL: mijn hart sloeg bijna over. Daar, op het zilverkleu rige wagentje herkende ik het oude, mij zo vertrouwde, vierkante logo van EL AL. Het ontwerp uit 1962-1963 was van Otto Treumann, mijn held op de kunstacade mie, wiens complete archief ik inmiddels door mijn handen had laten gaan. Mijn sombere stemming was in één klap weg en maakte plaats voor overweldigende trots. Hier reed immers een van mijn archiefstukken! Deze ultieme archiefervaring is tekenend voor mijn fascinatie voor deze bijzondere archieven. De historische sensatie bij het zien van eeuwenoude stukken - ik kom ook wel eens in een echt depot - is mij absoluut niet vreemd. Alleen is bij mij die ervaring uitgebreid met de 'straat- sensatie'. Wordt er een filiaal van de Friesland Bank om de hoek geopend, dan ben ik blij verheugd. Niet omdat ik daar wil gaan bankieren, maar nu hangt daar een archiefstuk van Wim Crouwel aan de gevel. Het ontwerp voor het logo van zijn hand dateert uit 1973 en bestaat uit de F van zijn beroemde New Alphabet, een letterontwerp uit 1967. Nog geen jaar geleden mocht ik samen met een collega een stevige rol - iet wat gekreukt - karton open rollen. Het bleek een van de eerste werktekeningen voor het NS-logo te zijn. Die was tijdens het inpakken voor de verhuizing van TelDesign ineens tevoorschijn gekomen. Na jarenlang onopgemerkt achter een kast te hebben gelegen... Mijn collega's en ik zijn er nog erg lang opgewonden over geweest en ik kan nog steeds niet zomaar de trein instappen. Ontwerpersarchieven zijn fascinerend, omdat ze de ontwikkeling van onze beeldcultuur weergeven. Er zijn uitmun tende ontwerpen die we nog dagelijks gebruiken en die inmiddels tot ons cul tureel erfgoed zijn gaan behoren. Als je goed oplet, zie je dat deze archiefstukken voor iedereen toegankelijk zijn, op straat, in het bedrijf, in huis of in de media. Daar moet een archivarissenhart toch zeker harder van gaan kloppen. Boeken en losse stukken Charters en zegels Prenten, tekeningen, kaarten en affiches Brand- en waterschade Schimmelbestrijding incl. verhuizingen Uw rechtstreekse partner voor gammadoorstraling Consultancy betreffende beheer van archieven Verzorgen van digitalisering en verfilming Inktvraatbehandeling Panovenweg 40,5708 HR Helmond (NL) Tel.+31 (0)492 - 55 39 90 Fax+31 (0)492 - 55 24 42 E-mail: infoó)restauratie-atelierhelmond.nl internet: www.restauratie-atelierhelmond.nl Op zoek naar een nieuwe baan? Kom werken voor de stad met een hart; midden in Nederland. Kijk op onze website voor uitgebreide informatie: www.amersfoort.nl/vacatures ofwww.archiefeemland.nl Amersfoort Stad met een hart De. r archiefervann ni_EuJ jLpjbeh nouüEL jLphjbe!' un bpECLQEn pour neueb jLpjbEh Ei_n bpEpuriEn pur duElDEtl -jjhrhundErl- CT-e—v «MM >MM <MM |hh Schets van Wim Crouwel voor het kwadraat-blad van Steendrukkerij De Jong Co uit 1967. Sinds begin 2008 adviseert Karin van der Heiden onder de vlag van PARKC archiefinstellingen, musea en ont werpbureaus over collectieontsluiting en digitalisering. juni 2008 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2008 | | pagina 1