De hoogste kwaliteit
in (digitale) filmco use ire ring
en geluidrestauratie
HAGHEFILM
Paraplu overeenkomst
ËBfiBSÈ
Calamiteitenservice, zorg en beheer
Nu ook geconditioneerde opslag voor archieven en
museumobjecten in onze beveiligde archiefbunker
Een beredderingsabonnement op DocumentenWacht voor slechts 28,75 per jaar
gedekt bij een calamiteit:
tisotron
Permanent Pixels. Building
blocks for the longevity of
digital surrogates of histori
cal photographs
literatuur
Haghefilm Conservation B.V
Willem Fenengastraat 39
Postbus 94764, 1090 GT Amsterdam
Tel. 020-568 54 61 Fax 020-568 54 62
info@haghefilm.nl
www.haghefilm.nl
A CINECO COMPANY
P ocumenten W acht
16 uren deskundige beredderingshulp,
inpakmaterialen,
1 transport met eigen geklimatiseerde bus,
1 maand opslag in onze shockfreezer,
schaderapport opmaken voor o.a. de verzekering
DocumentenWacht is een service van Restauratie atelier
Sterken BV en gericht op schadepreventie
Hstkkkf.n je
s
1ATF. 1.1E R n
DocumentenWacht is de officiële partner van Isotron
Nederland BV voor gammabestraling voor de gehele Culturele
en Administratieve sector
in de Benelux en Duitsland.
Engelanderholt 3, 7361 CZ Beekbergen
T. 055-5423147 F. 055-5430614 E. info@sterken.nl
Meer informatie op: www.documentenwacht.nl www.sterken.nl www.isotron.com
René van Horik
DANS, Den Haag, 2005
ISBN 90-6984-462-1, 218 biz., 45,00
Het nieuwe instituut DANS (Data
Archiving and Networked Services,
www.dans.knaw.nl) begint zijn bestaan
met de publicatie van het proefschrift
van een van zijn senior medewerkers:
René van Horik. Het is de eerste in een
serie die DANS wil publiceren onder de
titel DANS studies in digital archiving. Die
titel belooft veel voor de toekomst:
hopelijk ontstaat hiermee een platform
voor deskundigen om hun kennis te
delen, waardoor de houdbaarheid van
ons digitaal erfgoed zal verbeteren.
Reden genoeg om deze serie te volgen en
uitgebreid stil te staan bij het eerste deel.
Van Horik heeft zich gedurende zijn
gehele loopbaan verdiept in het maken
en behouden van digitale reproducties
van analoog fotomateriaal en promo
veerde op dit onderwerp afgelopen
november aan de TU Delft. Met name
het behoud van de digitale reproducties
zijn het onderwerp van zijn dissertatie.
Van Horik heeft daarvoor drie aspecten
geformuleerd die van belang zijn.
Allereerst is belangrijk hoe het 'digitale
surrogaat' wordt vervaardigd. Kan er in
de toekomst op worden vertrouwd dat
het digitale surrogaat dezelfde afbeel
ding weergeeft als het origineel op het
moment van digitaliseren? Uiteraard is
het vervolgens van belang vast te leggen
op welke wijze, onder welke condities en
met welk doel de digitalisering heeft
plaatsgevonden. Deze informatie helpt
de toekomstige gebruiker bij het inter
preteren van het digitale surrogaat. Ten
derde moet het digitale surrogaat in de
toekomst ook toegankelijk blijven. Kan
het beeld dat is gecodeerd opnieuw wor
den weergegeven? Het eerste aspect
wordt bewerkstelligd door een correcte
organisatie van het digitaliseringsproces
en wordt door Van Horik niet uitgebreid
behandeld. Van Horik onderzoekt de
laatste twee aspecten met behulp van
drie experimenten. Hij vergelijkt soft-
wareformaten voor de opslag van digita
le beelden, experimenteert met het
coderen van de informatie van dit beeld
in XML en onderzoekt hoe op een cor
recte wijze metadata kunnen worden
beschreven met de ISO 11179-familie
van standaarden. Hij komt tot de con
clusie dat TIFF 6.0, mits onder bepaalde
voorwaarden gebruikt, op dit moment
een goede kandidaat is om de digitale
duurzaamheid van een digitaal beeld te
realiseren. Tot de voorwaarden behoort
onder andere dat slechts één beeld per
bestand mag worden opgeslagen. Ook
mogen enkele van de metadatavelden
die intern in het TIFF_bestand kunnen
worden opgeslagen (de zogenaamde
'tags'), niet worden gebruikt. Deze con
clusie wordt in hoofdstuk 5 verder uitge
diept door andere relevante formaten te
beschrijven. Tijdens het experiment met
XML wordt elke pixel apart in een XML-
structuur beschreven. Hierdoor wordt
het beeld onafhankelijk van een soft-
wareformaat en kan het worden ver
werkt door een Universal Virtual
Computer. Hoewel het op korte termijn
niet is te verwachten dat iemand op
deze manier een beeld besluit vast te leg
gen, wordt daarmee wel aangetoond dat
XML als container voor de opslag van
een beeld zou kunnen dienen. In het
derde experiment onderzoekt Van Horik
de mogelijkheid om 'preservation meta
data', nodig om de duurzaamheid te
garanderen, formeel te beschrijven. In
hoofdstuk 5 wordt dit aspect verder uit
gediept door het bestuderen van zoekin
terfaces van diverse beeldbanken. Zoals
van een (technisch) proefschrift is te
verwachten, is het bestuderen van het
boek zonder enige achtergrondkennis
niet eenvoudig. Toch heeft René van
Horik geprobeerd de complexiteit van
de inhoud geleidelijk op te bouwen,
zodat het boek voor iedere geïnteresseer
de toegankelijk is. Hij is hierin zeker
geslaagd: met name de inhoud van
hoofdstukken 2 en 3 zou door iedereen
die een digitaliseringsproject overweegt,
moeten kunnen worden begrepen. Eén
waarschuwing voor iemand die het
lezen van het boek overweegt is wel op
zijn plaats. Stel het lezen niet uit: de
inhoud is niet lang houdbaar. De ont
wikkelingen in dit veld gaan erg snel.
(IZ)
april 2006
OS=C2
archievenblad