de praktijk is het logisch om te onderzoeken waar samenwerking een meerwaarde kan bete kenen. De archiefdiensten die actief betrokken zijn bij het verwerven van migrantenerf goed zullen in deze spanningsboog een interessante parallel zien. Ook daar komen we er niet met de 'grote verhalen', de officiële stadsgeschiedenis, maar moe ten we inzoomen op het 'kleine verhaal' van een enkele migrant, een familie of een organisatie. Juist op dit gebied staan archiefdiensten en musea voor dezelfde uitdaging. Het was boeiend om te horen en te lezen hoe verschillende musea in Zuid-Afrika, maar ook in Berlijn en in Amsterdam, nieuwe manieren gebruiken om in con tact te komen met de inwoners van de buurt, de stad. De focus ligt vaak op het verzamelen van 'intangible heritage', als tegenhanger van de officiële geschied schrijving waarin mensen, buurten zich niet of onvoldoende herkennen. Het zijn vaak arbeidsintensieve trajecten die meer communicatietalent vereisen dan de tra ditionele conservatorkwaliteiten. Tege lijkertijd ontstaan er waardevolle en duurzame relaties tussen de musea en de inwoners. Zoals een collega uit Berlijn het formuleerde: 'New ways and networks were found to make 'cultural diversity' part of a public dialogue and to promote producti ve relations between people, local institu tions and the museum.' In Nederland, maar ook in andere lan den, zoeken musea en archieven naar nieuwe samenwerkingsvormen. De vraag waarmee ik naar de conferentie ging en die centraal stond in mijn presentatie was of die samenwerking naast de gang bare terreinen als bedrijfsvoering, pr en marketing zich ook op het gebied van het eigentijds verzamelen voordoet. Het thema 'shaping the city' leende zich goed voor een presentatie waarin ik de Amsterdamse situatie als uitgangspunt nam. Aan de hand van een viertal foto's, waaronder die van Sikhs bij de opening van hun nieuwe tempel in Sloterdijk, stelde ik een aantal vragen. Hoe gaan ste delijke musea en archiefdiensten een samenwerkingsverband opzetten met nieuwe religieuze gemeenschappen? Hoe bereiken we dat deze gemeenschappen collecties en archieven afstaan aan deze instellingen? De gebruikelijke afstem ming tussen archieven en musea is op materiaalsoort. Maar is dit afdoende voor het 'vangen' van de eigentijdse biografie van de stad? Daar waar we als archief en museum deels hetzelfde verhaal vertellen In de praktijk bleek zo'n verdergaan de inhoudelijke afstemming nog weinig in gebruik. De meerwaarde werd wel onderkend, zo bleek uit een tweetal opmerkingen die ik in de wandelgangen opving. Een medewerker van een stads museum had het voorbeeld van docu menten waarvan men in het museum dacht dat het archief die bescheiden wel zou bewaren. Dat bleek niet het geval te zijn. Een ander voorbeeld was een muse um dat uit frustratie over de passieve houding van de archiefdienst in dezelfde plaats een paar archieven bewaart waar van men overtuigd is dat deze van groot belang voor de stadsgeschiedenis zijn. Hoewel het ondoenlijk is om bij ieder document af te wegen waar het 'thuis hoort', brachten de conferentiegangers tot uiting dat betere afstemming en voor al ook de inhoudelijke discussie aangaan, een evidente noodzaak is. Op het gebied van eigentijds verzamelen ligt de uitda ging vooral in het maken van de juiste keuze uit de documenten en objecten en wel zodanig dat recht wordt gedaan aan de biografie van de stad. In deze keuze moet het publiek zich herkennen of zelfs actief participeren. Zo'n verzamelbeleid gaat over de grenzen van de erfgoedin stellingen heen. Grenzen die in deze tijd van digitaliteit en internet toch al aan het vervagen zijn, dus laten we daar niet angstig aan vasthouden. Van 3 tot en met 5 november jl. organiseer de het Amsterdams Historisch Museum, in samenwerking met het Rotterdams Historisch Museum en een internationale werkgroep van stadsmusea, de vierde conferentie getiteld City Museums as Centres of Civic Dialogue? Gedurende deze dagen discussieerden ruim honderd deelne mers uit veel verschillende steden - van Reykjavik tot Liverpool en van Addis Abeba tot Athene - over een drietal thema's: Shaping the city, Activating the city en Representing the city. De bijeenkomst vond plaats in het Trippenhuis, zetel van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Van de archiefwereld waren nauwelijks vertegenwoordigers aanwezig. Tijdens workshops en informele gesprekken bleek dat zowel binnenlandse als buitenlandse museumvertegenwoordigers een nadere samen werking met het stadsarchief ambieerden of daadwerkelijk waren aangegaan. Op verzoek van de organisatie presenteerde ik een case-study waarin, vanuit het oogpunt van eigentijds verzamelen, werd ingegaan op de raakvlakken tussen stadsmusea en archieven. Werkzaam in een archief realiseer je je tij dens zo'n 'kijkje bij de buren' dat de context voor een stedelijk museum dezelfde is als die voor gemeentelijke archieven: de stad en haar inwoners. De vraag die centraal stond was in hoeverre musea erin slagen om de veranderings processen van de stad te vangen. Het lijken namelijk twee tegengestelde zaken: de dynamiek van de stad en het betrekkelijk statische karakter van een museum. Kan het stadsmuseum als plat form functioneren en is een museum te beschouwen als het 'huis' van de stad? Kunnen of willen musea die rol vervullen? Ook bij archieven spelen deze vragen in meer of minde re mate. In ieder geval is ook bij veel archieven het besef doorgedrongen dat we niet kunnen volstaan met een passieve, ontvangende rol in de stedelijke samenleving maar nieuwe partners moeten zoeken, nieuwe doelgroepen moeten aanboren, nieuwe methoden van acquisitie moeten uitproberen. Voor een grote herinrichting van het Museum of London werd de dynamiek van de stad als nadrukkelijk uitgangspunt genomen. Hiervoor waren fundamentele keuzes ten opzichte van de oorspronkelijke inrichting noodzakelijk. Bij die keuzes werd nadrukkelijker dan voorheen een link gelegd met een gewijzigde identiteit van de stad. 'Retelling the story of London's past to align with London's sense of identity today. London has always considered itself as a place of stability, tradi tion and britishness. London has come to embrace a more dynamic sense of itself as a constantly chan ging organism drawing strenght from a multiracial, multi-faith population within a European cultural stream', is de ambitie van dit museum. De ontwikkelingsdynamiek van de Britse hoofd stad dwingt het museum om nieuwe keuzen te maken en nieuwe verhalen te vertellen. Hierbij wordt scherp in de gaten gehouden dat de poli tieke besluitvorming objectief wordt belicht. Grote en kleine verhalen De meeste musea probeerden grip te krijgen op de veranderingen in de stad door een goede balans te vinden tussen het grote verhaal en het persoonlijke element, 'the right balance between grand narratives and little histories'. Een collega uit Helsinki omschreef het als volgt: 'One of our challenges is to gather the individual experiences and stories which are connected with the historical features of Helsinki.' Vanuit deze gedachte is in het stadsmuseum in Helsinki een ontwikkeling waarneembaar van meer aandacht voor de bui tenwijken en minder focus op de centrale stad. Opening van Gurudwara (Sikhtempel) in Amsterdam Sloterdijk op 23 oktober 2005. Foto: Martin Alberts, GAA. Over de grenzen heen Alice van Diepen is hoofd Verwerving en Inspectie van het Gemeentearchief Amsterdam. december 2005 archievenblad Door Alice van Diepen* In 1993 kwam, op initiatief van het Museum of London, een groot aantal vertegenwoordigers van stadsmusea voor het eerst bijeen op het symposi um Reflecting Cities. Daar werd de internationale vereniging van stadsmusea opgericht, met als doel het vormen van een informeel, collegiaal netwerk om kennis uit te wisselen en gezamenlijk projecten op te zetten. Het belangrijkste middel hiertoe zijn de conferenties. Een kijkje bij de buren Foto: Diederik Ingel. archievenblad december 2005

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2005 | | pagina 14