Dubbel leven nppef [Gagu LOEK NIJHOLT ARCHIEFSERVICE B.V Compacte Archief-Systemen Kardex Systemen B.V. Barwoutswaarder 13a, 3449 HE Woerden Postbus 250, 3440 AG Woerden Telefoon (0348) 49 40 40, Telefax (0348) 49 40 60 E-mail: info@kardex.nl, Website: www.kardex.nl II Art Conservation www.artconservation.nl A member of the KARDEX Group Industrieholding Cham AG In de kerstvakantie weer zo'n ont dekking. Een ontdekking die al duizen den keren ontdekt is, maar nu was ik gelukkig aan de beurt: Michel de Montaigne, De Essays in de vertaling van Hans van Pinxteren. Enkele maanden geleden verschenen. Een enorme pil van 1500 bladzijden, maar van begin tot einde boeiend. Een lawine van observa ties, confrontaties en vragen die op je afkomt en je over rompelt. Maar ten slotte blijft één vraag je bezighou den: hoe kan het dat de zestiende-eeuwer Montaigne zo dicht bij ons staat, terwijl vele negentiende en twintigste-eeuw- se schrijvers al volle dige vreemden voor ons zijn, waarmee contact niet meer mogelijk is? lijk tot de intimi van Montaigne en je voelt je onvoorwaardelijk aangesproken. Hij daagt je voortdurend uit zelf te den ken, tegen alle vooroordelen en gevestig de meningen in. Het is alsof je bij Montaigne aan de keukentafel zit en met hem het gesprek aangaat. Fascinerend is het, als je het boek leest, je te realiseren hoe dicht Montaigne bij ons Eerst iets over de man, Michel de Montaigne. Geboren in 1533 en gestorven in 1592 op dezelfde plek, het kasteel van Mon taigne ten oosten van Bordeaux in de Périgord. Hij bekleedde enkele openbare functies, onder andere als lid van het gerechtshof van Bordeaux. Maar hij legde die functie neer toen de heksen processen in die streek voor de deur ston den en hij, zoals de vertaler treffend zegt, al wist hoe ze zouden aflopen: heksen moeten nu eenmaal branden. Hij trekt zich in 1570, op zijn 37ste, terug op het kasteel, bestiert het landgoed, maar legt zich vooral toe op het bestuderen van de klassieke schrijvers en - later - het schrij ven van zijn Essays, waarin hij de eigen ik verkent aan de hand van allerlei the ma's en allerlei exempla uit de klassieke literatuur. Er ontstaat een heel eigenaar dig boek. Het boek is een zelfgesprek, maar de lezer wordt voortdurend bij het betoog betrokken. Als je het boek leest, zo stelt Van Pinxteren, behoor je eigen- staat. Zijn manier van observeren, den ken, reageren... het maakt een ongeloof lijk moderne indruk. Maar even fascine rend is het om je dan te beseffen hoe snel tijden wegzakken in het verleden. Zelfs als ik filmbeelden uit de jaren zeventig zie, heb ik al moeite om te begrijpen dat dat de context was waarin ikzelf nog zo kort geleden leefde. Waar ligt dat nu aan? Een belangrijke vraag, omdat het ant woord voor instellingen als de onze ook een sleutel is tot het bereiken van het publiek. Wat is de gevoelige snaar? Montaigne geeft wellicht zelf het ant woord. In het essay 'Over enige verzen van Vergilius' zegt hij: 'De wijsheid van mijn les zit hem in de getrouwheid, de vrijmoedigheid, het authentieke en niets dan dat.' De clou zit niet zozeer in het woord les, maar in het begrip authentiek. Wat Montaigne uniek maakt is de wijze waarop hij geheel vrijmoedig en authen tiek zijn visies en ervaringen op papier zet. Hoe authentiek hij is en hoe weinig hij zich om zijn publiek en omgeving wil bekommeren, blijkt al uit het woord vooraf, Aan de lezer'Dus, lezer, ik vorm zelf de stof van mijn boek; u zou wel gek zijn uw tijd te ver doen met een zo frivool en ijdel onderwerp. Vaarwel dus.' En dan begint-ie! De behoefte van ieder mens om zijn ervaringen te delen, is - zo veronderstel ik - de bedoelde gevoelige snaar. Om onszelf te vor men en te onder houden zoeken we de confrontatie met authentieke erva ringen van mensen om ons heen, vrienden, kennis sen, schrijvers, enz. Maar die authentie ke ervaringen zijn natuurlijk ook in het verleden te vin den. Kunnen onze instellingen daarin een rol spelen? Het archief als bron van informatie, maar ook als bijna onuitputtelijk reservoir van authentieke ervaringen. Een wetsteen voor de moderne mens. Het zou geweldig zijn als we in het besef van het publiek een door Montaigne geciteerd epigram van Martialis zouden kunnen laten wer ken: 27 RESTAURATIE CONSERVERING Mimispectral met de ARTIST cam Art Conservation is ook uw partner voor ga Massa-conservering k Art Conservation BV leieroon 0102340291 Kon.Wilhelmlnahaven ZZ19 Fax 0104603437 3134KG Vlaardingen E-mail, info@artconservation.nl advisering projecten documentaire informatievoorziening archiefbewerking archiefopslag Een bekende naam, die staat voor langdurige en brede ervaring. Deskundigheid, klantgerichtheid en kwaliteit staan bij ons voorop. Daardoor zijn onze adviezen op maat gesneden oplossingen. Ook voor de voorbereiding en uitvoering van projecten staan wij voor u klaar, evenals voor veranderingen bij uw documentaire informatieverzorging en de bewerking van uw archieven.Tenslotte bieden wij opslag van archieven aan in ons eigen archiefdepot. GOED ARCHIEFBEHEER HEEFT AANDACHT NODIG. PERSOONLIJKE SERVICE.ONAFHANKELIJK ADVIES.DAT KUNNEN WIJ U GEVEN. Bel, schrijf, fax of e-mail voor meer informatie: Ds. van Haaftenlaan 23 3984 NP Odijk tel.:030-6572228 fax.: 030-6572228 e-mail: loeknijholtarchief@hetnet.nl K A R D E X Door Bert Looper 'Die mens leeft twee keer, die kan genieten van het verleden.1 b.looper@hcov.nl Tekening: Peter Vlot februari 2005 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2005 | | pagina 14