MAIS m Hl 9 ideaal voor archief metingen E c een krachtig i nstrum ent van DE REE archiefsystemen Resultaat van daadkracht, visie en innovatie de HygroLog datalogger van Rotronic Restauratie-Atelier Helmond bv Restauratie en conservering van papier, leer en perkament Ondersteuning bij calamiteiten 24 uur bereikbaar op: 06 - 57 58 96 31 Tijdens kantooruren: +31 (0)492 - 55 39 90 Uw waardevolle documenten gaan bij ons door vakkundige handen. 0 DE REE O archiefsystemen de woonomgeving beschrijving die Umberto Eco in De naam van de roos geeft van de bibliotheek, de hoofdrolspeler in het boek. William en Adson spreken over de betekenis van boeken en Adson zegt dan: 'Nu kwam ik tot het besef dat boeken niet zelden over boeken spreken, met andere woorden dat het is alsof ze met elkaar spreken. In het licht van deze overweging kwam de bibli otheek mij nog onrustbarender voor. Het was dus de plaats van een lange, eeuwen lange fluistering, van een onhoorbare dialoog tussen perkamenten, een levend ding, een vergaarplaats van niet door een menselijk brein te beheersen krachten, schatkamer van geheimen ontsproten aan ontelbare breinen, geheimen die degenen die ze hadden geproduceerd of doorgegeven hadden overleefd.' Wat William en Adson zeggen over de biblio theek geldt ook voor het archief: niet een verzameling overheidsarchieven en niet- overheidsarchieven met stukken van algemene en bijzondere aard, maar een eeuwenlange fluistering, een onhoorbare dialoog, een levend ding, schatkamer van geheimen. Ik geef direct toe dat wat ik in archieven wil zien en voelen voortkomt uit de levenslange zoektocht naar het Indiana Jones-gevoel dat ik had toen ik als elfjarig jongetje voor het eerst op het Rijksarchief in Friesland kwam om oude kaarten te bekijken en elke kaart nog een schatkaart was. Maar het is een waarachtig gevoel en een waarachtige zoektocht naar weet-ik- wat. Zoveel mensen zijn op zoek naar weet-ik-wat. De talloze weet-ik-wat zoe kende burgers lopen onze deur voorbij als we niet poëtisch worden en de diepere, verborgen betekenissen uit onze collec ties halen. De opdracht, zegt Spalding, is sensitief en creatief: het observeren van, het reflecteren op en het je rekenschap geven van wat er in de maatschappij gebeurt, haar karakter, preoccupaties, ver onderstellingen en tegelijkertijd de volle overtuiging houden dat onze collecties bijna alle mensen kunnen boeien, hoe groot hun vooroordelen en onwetend heid aanvankelijk ook mogen zijn. De keuze voor het kadaster als repre sentatie van het landschap is natuurlijk perfect. Laat ik die emotionele, poëtische kracht van landschap en landschapsver beeldingen nog eens benadrukken. Ik doe dat kort aan de hand van drie schrij vers en een schrijvertje. Eerst de schrij vers en in de eerste plaats Auke van der Woud. Auke van der Woud besteedt in zijn boek Het lege land over de ruimtelijke orde van Nederland in de eerste helft van de negentiende eeuw ruime aandacht aan het kadaster. Hij haalt, geheel vol gens de opdracht van Spalding, de diepe re en verborgen betekenissen van het kadaster naar boven. De fiscale context, natuurlijk, maar ook het boeiende ver haal van de economische, politieke en bestuurlijke context. Als u de website www.dewoonomgeving.nl aanklikt ziet u niet alleen kaartjes en fiscale gegevens, maar u ziet ook de fysiocraten, u ziet de idealen van vrijheid, gelijkheid, broeder schap, u ziet het startpunt van ruimtelijke ordening, maar vooral ook ziet u poëzie: steden die eenzaam in het land liggen, een verlaten eendenkooi aan een mean derend riviertje. De meestal prachtige wijze van afbeelden, kleur, reliëf, het geeft allemaal een direct gevoel voor de ge?iius loei, stad en land als bezielde plekken. Van Auke van der Woud stap ik via dit begrip 'bezielde plekken' over naar de landschapsfilosoof Ton Lemaire en zijn recente boek Met open zinnen. Natuur, Landschap, Aarde. Het landschap is het opengeslagen boek van onze cultuur, de sedimentatie van onze geschiedenis. Het hele boek van Lemaire is een aanklacht, niet tegen veranderingen in het land schap, maar tegen de erosie van beteke nisvolle plekken. Hij noemt dat delocali- sering. De maatschappij protesteert daar tegen, mensen willen hun plekken behouden. In het kadaster vindt u die betekenisvolle plekken, zij stemmen tot heimwee, woede, actie, reflectie. Dat brengt mij bij de derde schrijver Simon Schama en zijn magistrale boek Landschap en herinnering. De aanleiding tot zijn boek vormt de ecologische crisis, de sloop van de genius loei, de vernieti ging van bezielde plekken. Het uitwissen van onze landschapstraditie als product van gedeelde cultuur, als bezinksel van mythen, herinneringen en obsessies. Schama gaat op zoek naar die bezielde plekken en landschappen die plotseling een relatie met een oude en bijzondere visie laten zien. Dat brengt mij bij de vierde schrijver en dat ben ik zelf als jong schrijvertje van elf jaar in 1968 in Onze Eigen Krant, de schoolkrant van School Trimbeets te Gorredijk. Het verslag van het Sondel- kamp. Ik lees even voor. 'Des morgens kwam meester ons wekken Na het ontbijt kregen we een lunchpakket, want we waren van plan die dag naar Stavoren te gaan. Om ongeveer tien uur stapten we op de fiets. We reden door de Bremerwildernis naar Ruigahuizen, ver der over een modderpadje door het bos Eindelijk kwamen we voorbij hotel Kippenburg. Over een zeer smalle weg gingen we naar Rijs, Hemelum, Warns, naar Stavoren. Het eerste wat we deden was naar de haven kijken. Er lag nog maar één boot, vroeger waren er wel 40. Bij het gemaal gingen we zwemmen. Bij het Rode Klif was een herinneringsteken voor de Slag bij Warns. Het was een geheimzinnige plek. Via Laaxum en Mirns bereikten we Rijs en zo weer op naar ons kamp te Sondel langs een mooi bospaadje Sindsdien ben ik altijd en intensief teruggegaan naar dat landschap en heb ik geprobeerd - daarom was ik toen ook in het Rijksarchief in Friesland - om iets op te graven onder het conven tionele waarnemingsniveau. Waarom kom je jezelf nu juist in dat landschap het beste tegen? Tijdens die opgraving stuit je op mythen, herinneringen, obses sies. Friese koningen die zich op het Rode Klif op het schild lieten heffen, Van Lennep die dat in de zomer van 1823 weer vertelt als hij op het klif staat. De herdenking van de Slag bij Warns, 1345, de Hollanders in de pan gehakt, de Friese vrijheidsmythes en obsessies, leaver dea as slaef. Ik duik vanavond direct in de kadastrale secties Warns en Laaxum. Laat ik besluiten, mijn emoties zullen de lezer hier een zorg zijn, maar laten we als erfgoedbeheerders verder gaan met onze belangrijke taak in de geest van het poë tisch archief om mensen manieren van kijken te bieden. Om met Simon Schama te spreken: niet de uitleg van alles wat we verloren hebben, maar een verkenning naar alles wat we nog zouden kunnen vinden. 27 Boeken, in leer en perkament Charters en zegels Prenten en tekeningen Kaarten en affiches Massaconservering Inbinden van rapporten en tijdschriften Brand- en waterschade Schimmelbestrijding Panovenweg 40, 5708 HR Helmond (NL) Tel.+31 (0)492-55 39 90 Fax+31 (0)492 - 55 24 42 E-maiIinfoó)restauratie-atelierhelmond.nI internet: www.restauratie-atelierhelmond.nl C temperatuur-10..+50°C Oj vocht0..100 %RV nauwkeurigheid: 0,3K en +/- 1,5%RV reproduceerbaarheid: 0,1 Ken 0,5%RV k geheugen 5.000 metingen (°C en %RV waarden) loop of start/stop geheugen en alarmindicatie interval van 15 sec tot 120 minuten instelbaar wandhouder uitgang RS232 zelf controleren of kaliberen is mogelijk behuizing ABS IP65 batterij- of netvoeding levensduur batterijen ca. 1 jaar afhankelijk van intervaltijd afmetingen 140 x 85 x 25 mm, gewicht 200 gram acin instrumenten bv postbus 1111 2280 tel 070 3070703 cc rijswijk fax 070 3070938 info@acin.nl www.acin.nl flexis Voor meer informatie of een vrijblijvende demonstratie van MAIS-Flexis kunt u contact met ons opnemen Lijnbaanstraat 2 9711 RV Groningen 050311 2600 ederee@de-ree.nl MAIS-Flexis is een krachtige applicatie waarmee archieven en andere collecties, zoals foto-, geluid- en filmarchieven, effectief beschreven en ontsloten kunnen worden. Flexibiliteit, een gebruiksvriendelijke interface, exports naar onder meer Word en internet, dat is de kracht van MAIS-Flexis! Door onze expertise op het gebied van conversies van bestanden kan de overgang van uw huidige systeem naar MAIS-Flexis eenvoudig, snel en adequaat verlopen. Landschapsverbeeldingen Bert Looper is directeur van het Historisch Centrum Overijssel. november 2003 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2003 | | pagina 13