en gij zult Uw archief digitaal Restauratieatelier De Tiendschuur e - ADLIB I Archief Uitleenmodule ADLIB I Bibliotheek Bestelmodule Uitleenmodule Tijdschriftenmodule ADLIB I Internet Server ADLIB I Museum Fotobestelmodule Flexibel informatiebeheer Zeer uitgebreid gebruiksvriendelijk Webportalen Full Text zoekmogelijkheid Real time interactie gebruikers, zoals on-line reserveren Geavanceerd thesaurusbeheer Cross domain ondersteuning ADLÏB Information Systems Papierconservering. Archiefmateriaal verkeert vaak in een slechte staat. In veel gevallen zijn archiefstukken openbaar. Om de culturele nalaten schap van onze voorouders veilig te stellen is restauratie en con servering noodzakelijk. De papierafdeling van restauratie-atelier De Tiendschuur restaureert o.m. boeken, charters, handschriften, leren banden, kaarten en prenten. Kunstobjectenrestauratie. Beschadigde kunstobjecten kun nen ook worden gerestaureerd. De soorten te behandelen objecten kunnen sterk variëren: litho's, foto's, schilderijen en zeefdruk ken. De behandelingen zijn uit eenlopend. Ze betreffen bijvoor beeld reiniging, reconstructie, bedoeken en retoucheren. Calamiteitenbehandeling. In geval van calamiteiten kunt u een beroep doen op de Tiendschuur. Bij snel ingrijpen kan vocht- en roetschade worden geminimaliseerd. Invriezen stopt het schadeproces. Vocht onttrekken aan objecten kan met onze vacuümvriesdroog apparatuur, welke een capaciteit heeft van 10 m\ Reukschade kan behandeld worden met de ozonisator. Diamantgroep Restauratieatelier "De Tiendschuur" Onderdeel von DSW Stadspark Wij zijn ervaren en gespecialiseerd in: Digitaliseren van microfilmbeelden (op cd-rom, dvdInternet) Rolfilms 1 6 en 35 mm Microfiches 1 en 35 mm Microfilmkaarten 35 mm Bevolkingsregisters - akten burgerlijke stand - bouwdossiers - enz. Groningen 050-5446000 info@zodiak.nl Servicebureau voor: Microfilmen - scannen - indexeren - data-entry de praktijk Het combineren van meerdere catalogi loopt in de meeste gevallen uit op een compromis. Initiatieven zoals Dublin Core, een uitwisse lingsstandaard waarmee verschillende soorten objecten in vijftien 'search and retrieval'-ele- menten kunnen worden beschreven, pogen in ieder geval deze compromis-elementen te stan daardiseren.25 Dublin Core is niet bedoeld om te beschrijven, maar om bestaande beschrijvingen uit te wisselen, waarbij de Dublin Core-elemen- ten als intermediair kunnen fungeren. Eerder genoemde beeldbanken zoals PictureAustralia en SCRAN gebruiken Dublin Core al op deze manier.26 Binnen het SEPlA-project (Safeguar ding European Photographic Images for Access) is recentelijk een rapport gepubliceerd waarin suggesties worden gedaan voor het gebruik van Dublin Core bij het uitwisselen van catalogi van fotocollecties.27 Naast Dublin Core, en deels hierop voortbou wend, zijn er initiatieven die proberen bestaan de beschrijvingsmodellen op intelligente, geau tomatiseerde wijze op elkaar aan te laten sluiten. Stel instelling A heeft een beeldbank met ISAD(G)-beschrijvingen,28 terwijl instelling B een catalogus volgens de AACR2-standaard29 heeft beschreven. Als beide collecties door mid del van één zoeksysteem voor de gebruiker toe gankelijk worden gemaakt, moet het systeem bijvoorbeeld weten dat de fotograaf in ISAD(G) in het veld 'name of the creator(s)' behoort te staan, terwijl het in AACR2 in het veld 'person responsible for the creation' te vinden is. Als beide zogenaamde 'data-providers' hun beschrijvingen volgens een bepaald formaat (bijvoorbeeld XML) beschikbaar zouden stellen aan een zogenaamde 'harvester', kunnen ze wor den opgehaald naar een centrale server. Op deze server, ook wel 'service provider' of 'repository' genoemd, staan een groot aantal verschillende beschrijvings- en/of uitwisselingsmodellen (ISAD(G), ISBD, MARC, Dublin Core, etc., ook wel 'schemas' genoemd) en hun onderlinge rela ties. De gebruiker kan bij de 'service provider' vervolgens met elk gewenst beschrijvingsmodel door andere collecties zoeken die niet volgens dit model zijn beschreven, maar waarvan het systeem weet waar het moet zoeken. De 'data provider' hoeft alleen maar de bestaande beschrijvingen beschikbaar te stellen en niet zelf de vertaalslag naar andere beschrijvingsmodel len te maken. De vertaalslag vindt centraal, bij de 'service provider1 plaats. Serieuze utopie Het hierboven geschetste Open Archives Initiative Protocol for Metadata Harvesting (OAI-PMH) moet worden beschouwd als een poging om het web 'intelligenter' te maken.30 Met name internetpionier Tim Berners-Lee, de huidige directeur van het gezaghebbende W3 consortium,31 verwacht veel van de ontwikke ling van een 'Semantic Web', waarin de informa tie op basis van betekenis aan elkaar gekoppeld is.32 Hoewel het nog een utopie lijkt, leert de geschiedenis ons dat we wilde ideëen van Berners-Lee serieus moeten nemen. Voorlopig is dit nog een ver-van-mi jn-bed-show voor veel instellingen. Voor hen is het zaak zich niet te laten afschrikken door de complexiteit van beeldbankprojecten, realistisch te plannen en zich niet af te leiden door de mogelijkheden, maar zich te richten op de wenselijkheden. 23 Zoekt vinden Telefoon: 030 - 241 18 85 E-mail: info@nl.adlibsoft.com www.adlibsoft.com Insulindestraat 5 5013 BA TILBURG Tel: (013)464 1777/Fax:(013)464 17 71 E-mail: tiendschuur@diamant-groep.nl «9,l^8fr»)FEIOeVWAit»>OTd-e6M;n».c.-H'rJ.'r« OUs Uitgever Fysieke omschrijving Opmerkingen jedenkleken met afbeelding v.m Suil Marliii'Ji 1911-1982 Descriptor 'taew'Cbn:: j Periode )0:-4 1922 - 1981 Subject Geo ÏTT" l'e Bood van Onderofficie Bibliotheek bezit Signatuur EGK21/S28 Een beschrijving van een afbeelding in de catalogus van het IISG. Edwin Klijn is specialist elektronisch publiceren, werkzaam bij de European Commission on Preservation and Access (ECPA, www.knaw.nl/ecpa), manager van de werkgroep Descriptive Models for Photographic Collections in het Safeguarding European Photographic Images for Access-project (SEPIA, www.knaw.nl/ecpa/sepia) en co-auteur (samen met Y. de Lusenet) van 'In the picture: preservation and digitalisation of European photographic collections' (Amsterdam: European Commission on Preservation and Access, 2000, www.knaw.nl/ ecpa/publ/picture.pdf). E-mail: edwin.klijn@bureau.knaw.nl. 'Exploring Charging Models for Digital Cultural Heritage in Europe' in: Dlib Magazine (May 2003, vol. 9, no. 5), zie www.dlib.0rg/dlib/may03/tanner/05tan- ner.html 15. Zie www.bildarchiv.at/ 16. Bij navraag bleek dat bezoekers op basis van de gevonden cataloguskaart jes hogeresolutiebestanden van deze afbeeldingen konden aanvragen, die vervolgens op verzoek werden gedigita liseerd. 17. Steven Puglia, 'The costs of digital ima ging projects' in: RLC DigiNews (October 1999), Research Libraries Group, www.rlg.0rg/preserv/diginews/diginews3- 5.html#feature 18. Deze informatie is gebaseerd op gege vens bijgehouden tot april 2003 (met dank aan P. Alkhoven, Koninklijke Bibliotheek, voor gebruik). Zie www.geheugenvannederland.nl 19. Simon Tanner en ioanne Lomax Smith, Digitisationhow much does it really cost?, Londen 1999. Zie http://heds. herts.ac.uk/resources/papers/drh99.pdf. Tanner en Lomax Smith berekenen dat het digitaliseren voorbereiding digitale conversie nazorg) van één foto van 5 bij 4 inch (600 dpi, 24 bits) meer dan 1,50 Engelse pond kost. 20. Zie Tanner/Lomax Smith, p. 2 voor een uiteenzetting van een digitaliserings- workflow. 21. Steven Puglia, 'The costs of digital ima ging projects'. 22. Zie bijvoorbeeld: Tanner, Exploring Charging Models for Digital Cultural Heritage. 23. Zie bijvoorbeeld: Digital Preservation Coalition, zie www.dpconline.org 24. Een survey gehouden onder 141 Europese instellingen met fotocollecties laat een grote diversiteit van beschrij vingsmodellen zien. Edwin Klijn en Yola de Lusenet, In the Picture. Preservation and digitisation of European photograp hic collections, Amsterdam 2000, www.knaw.nl/ecpa/publ/pdf/885.pdf, p. 22. 25. Zie www.dublincore.org/ 26. Zie www.dublincore.org/projects/ voor concrete toepassing van Dublin Core. Het Worthington Memory-project biedt de mogelijkheid om per afbeelding het bijbehorende Dublin Core-record te zien Zie www.worthingtonmemory.org/ 27. Deze aanbeveling maakt deel uit van een adviesrapport met aanbevelingen voor het beschrijven van fotocollecties. Dit rapport is recentelijk gepubliceerd door de European Commission on Preservation and Access (ECPA). Zie www.knaw.nl/ecpa/sepia/working- groups/wp5/cataloguing.html 28. General. International Standard for Archival Description, zie www.ica.org/biblio.php?pbodycode=CDS &ppubtype=pub&plangue=eng 29. Anglo-American Cataloguing Rules, zie www.nlc-bnc.ca/jsc/ 30. Zie www.openarchives.org/ 31. Zie www.w3.0rg 32. Tim Berners-Lee, Semantic Web Roadmap, zie www.w3.0rg/Designlssues Semantic.html oktober 2003 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2003 | | pagina 11