llw archief digitaal Papier- Boekres atoren Art Conservation www.artconservation.nl www.sterken.nl De archivaris Onderdeel van DSW Stadspark Wij zijn ervaren en gespecialiseerd in: Digitaliseren van microfilmbeelden (op cd-rom, dvd Internet) Rolfilms 1 6 en 35 mm Microfiches 1 en 35 mm Microfilmkaarten 35 mm Bevolkingsregisters - akten burgerlijke stand - bouwdossiers - enz. Groningen 050-5446000 info@zodiak.nl Servicebureau voor: Microfilmen - scannen - indexeren - data-entry RESTAURATIE CONSERVERING Heeft u onze internet site al eens bezocht? STERKEN m cn H C 73 ATELIER m de praktijk De monopolisering van culturele bron nen, van bronnen voor experience, leidt tot culturele eenvormigheid. In de eenentwintigste eeuw zullen er twee belangrijke maatschappelijke thema's zijn - ik volg hier Rifkin: de toenemende gen manipulatie zal leiden tot een sterke behoefte aan biologische diversiteit; de toenemende monopolisering van cultuur bronnen zal leiden tot een sterke behoefte aan culturele diversiteit. Hierin ligt de kernwaarde van historische centra in de eenentwintigste eeuw: het voeden van de behoefte aan culturele diversiteit. Dat is dan wellicht niet meer voorzien in een behoefte vanuit ons lineaire historische besef, maar het voorzien in de nieuwe behoefte van nieuwe generaties aan cul turele diversiteit. Als historische centra - en dus uiteindelijk alle archiefdiensten en archivarissen - zich in die rol kunnen inleven, zullen zij succes hebben. Vol van dergelijke overpeinzingen fiets ik 's ochtends naar mijn werk. Misschien vindt u de te berde gebrachte zaken te abstract of nog te ver buiten het bereik van het dagelijkse werk. Dan ben ik dat niet met u eens. Ik zie hoe wij in Nederland al worstelen met onze rol in de multi-cul- turele samenleving. Wat kunnen wij betekenen voor de Nederlanders van allochtone afkomst die al bijna de helft van de bevolking van de grote steden uit maken. Vanuit ons lineaire historische besef zullen we niet veel voor hen kunnen betekenen, maar vanuit de context van The Age of Access en de belevingseconomie kunnen we heel veel betekenen als we onze taak benaderen vanuit het concept van culturele diversiteit. Op basis van mijn voorbeelden wilde ik enkele fundamentele vragen formuleren. Vragen die velen bezighouden, maar die veel centraler en pregnanter in onze archivarissendebatten op tafel zouden moeten komen. Archive, offen fiir jeder- mann. De woorden offen en jedermann ken nen nog veel meer dimensies dan de reeds uiterst belangrijke juridische dimensies. Archief fiir jedermann. Wat betekent dat in de eentwintigste eeuw? Uit mijn voorbeelden haal ik drie funda mentele vragen naar voren. In de eerste plaats is er een belangrijke ethische en pro fessionele vraag: hoe behouden wij in die stormachtige ontwikkelingen die ik schet ste onze archivistische en ethisch-archivis- tische uitgangspunten overeind? Hoe garanderen wij volledige, betrouwbare, integere en authentieke informatie? Tot nu toe stellen we deze vraag in het kader van de problematiek van digitale duurzaam heid. Maar nu is deze vraag ook uiterst legitiem ten aanzien van ons eigen hande len op internet. Archieven en toegangen raken los van elkaar, wij presenteren infor matie in contexten waarbij de relatie met de bronnen, de archieven, niet meer herkenbaar is, en dat alles staat nog maar in de kinderschoenen. Gekoppeld aan deze vraag naar eigenlijk de representa tiviteit in postmoderne betekenis van onze internetinformatie - een belangrijke ken theoretische vraag - is de vraag hoe wij een belangrijk deel van het culturele domein dat aan ons is toevertrouwd open en vrij houden. Een academisch probleem van onafhankelijkheid? Nee, absoluut niet. Ik durf te wedden dat binnen enkele jaren de eerste archivarissen zich zullen verbinden - uit naïviteit of roekeloze commercialiteit - met mediabedrijven om op internet aller lei informatie te verspreiden. De media bedrijven zullen ons ontdekken als cul turele bron en zullen die bron willen exploiteren. Waar zullen we eindigen als we niet zeer bewust en kritisch deze vraag naar de grenzen van een open en vrij his torisch cultureel domein stellen? Mijn tweede fundamentele vraag is deze. Hoe bewaren wij de relevantie van archieven in The Age of Access? Natuurlijk zullen we altijd een rol kunnen houden als bron voor de rechtzoekende burger. Maar ik bedoel hier veel meer: wat is de meer waarde van archieven voor de nieuwe ge neraties? Dit is niet een specifiek archief probleem, maar in eerste instantie de vraag naar de ontwikkeling van het historisch besef. Ik ben ervan overtuigd dat we vast moeten houden enerzijds aan de lineaire benadering waarin wij als kinderen van de wederopbouw zo sterk zijn opgegroeid, maar daarnaast moeten we ook al zoeken naar andere verhalen die veel meer aansluiten bij de belevingswereld van de nieuwe generaties en de nieuwe Europeanen. Nogmaals, kernbegrip is daar bij culturele diversiteit. Exotisch toerisme, fusionkoken, wereldmuziek zijn als het ware horizontale uitingen van de behoefte aan culturele diversiteit. Vanuit onze wereld kunnen we daaraan een belangrijke verticale tijdsdimensie toevoegen. Dat is ook het antwoord op mijn derde fundamentele vraag. Hoe spelen we als archiefwezen in op de consumptietrends van de belevingseconomie? Als we voor gaande vragen vanuit onze professio naliteit en ethiek goed hebben beant woord, dan zou ik er niets op tegen hebben om ook, ik benadruk ook, 'experi ence' aan te bieden. Theater, beeld en geluid, spektakel - we moeten ook niet te subtiel en genuanceerd zijn zodat we belangrijke kansen laten liggen, kansen om de mensen de ogen te openen voor de aantrekkelijkheid en fascinatie van his torisch materiaal. Verdwijnen de archieven? Ja, in de context van de digitale ontwikkelingen waarop wij zo sterk inzetten, verdwijnt de directe relatie tussen toegangen en archieven. Zoals veel kinderen nu al niet meer weten dat de melk van de koe komt - want koeien zien ze niet meer - zo verdwijnt voor veel mensen het besef dat achter de toegangen en presentaties onze papieren koeien schuil gaan. Archivitalisering betekent vooral de conceptuele switch die we in ons denken maken van archieven naar informatie. Een switch waarmee we op internet, zoals nu al blijkt, ons doel- groepbereik met honderden procenten vergroten. Voorwaar een topprestatie. En die honderden procenten zullen duizen den worden. Maar laten we onze archieven niet alleen beschouwen als infor matiekoeien die leeggemolken moeten worden en niet meer van stal mogen komen. Archivitalisering kan ook beteke nen dat we bewust kiezen voor het presen teren van archieven als objecten, als sym bolen van onze samenleving, als tekens van leven. Archiefarcheologie. Informatie en archieven, de woorden en de dingen. Als we het evenwicht tussen die twee aspecten van archieven in The Age of Access weten te behouden blijft de titel van dit artikel niet meer dan een titel. 19 GROEP H RESTAURATIE ATELIER STERKEN BV Atelier voor conservering en restauratie van papier en per kament zoals boeken, prenten, tekeningen, grafiek, (wand)kaarten, charters zegels etc. De Cloese 7-9 7339 CM Ugchelen Tel. 055 - 5 42 3147 Fax 055 - 5 43 06 14 Mobiel 06 - 53 93 93 53 Internet: www.sterken.nl DOCUMENTENWACHT Documentenwacht omvat een 24 uurs calamiteitenservice en collectie inspectie met schade preventie als uitgangspunt. Telefoon: bovenstaande nummers en: Semafoon 06 - 59 28 48 55 Fundamentele vragen Bert Looper is directeur van het Historisch Centrum Overijssel. Dit artikel is een bewerking van een lezing die is uitgesproken tijdens het Nederlands-Duits Archiefsymposium van 7 en 8 november 2002. maart 2003 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2003 | | pagina 9