Doe Consult De archivaris WIJ DOEN WAAR WE GOED IN ZIJN DocConsult Restauratie-atelier De Tiendschuur http://www.geac.be http://www.geac.nl «UB9 de praktijk SMART SOLUTIONS DOCUMENTAIRE INFORMATIEVOORZIENING Documentair management en ondersteuning interim-management quick-scan coaching on the job archiefbewerkingen in-company trainingen wegwerken achterstanden Onze ervaren projectmedewerkers hebben veelal een opleiding Bestuursambtenaar, SOD I en 11, WA en Middelbaar archiefambtenaar. Zij staan garant voor een klantgerichte en klantvriendelijke dienstverlening. project- en adviesbureau Nico Maasstraat 51 Tel. 074 - 2500166 7555 LW Hengelo Fax 074 - 2500144 www.docconsult.nl E-mail: docconsult@hetnet.nl "«W* alle modules gebruiks- indexen Papierconservering. Archiefmateriaal verkeert vaak in een slechte staat. In veel gevallen zijn archiefstukken openbaai'. Om de culturele nalaten schap van onze voorouders veilig te stellen is restauratie en con servering noodzakelijk. De papierafdeling van restauratie-atelier De Tiendschuur restaureert o.m. boeken, charters, handschriften, leren banden, kaarten en prenten. Kunstobjectenrestauratie. Beschadigde kunstobjecten kun nen ook worden gerestaureerd. De soorten te behandelen objecten kunnen sterk variëren: litho's, foto's, schilderijen en zeefdruk ken. De behandelingen zijn uit eenlopend. Ze betreffen bijvoor beeld reiniging, reconstructie, bedoeken en retoucheren. Calamiteitenbehandeling. In geval van calamiteiten kunt u een beroep doen op de Tiendschuur. Bij snel ingrijpen kan vocht- en roetschade worden geminimaliseerd. Invriezen stopt het schadeproces. Vocht onttrekken aan objecten kan met onze vacuiimvriesdroog apparatuur, welke een capaciteit heeft van 10 nT. Reukschade kan behandeld worden met de ozonisator. Diamantgroep Restauratie-atelier "De Tiendschuur" Insulindestraat 5 5013 BA TILBURG Tel: (013)549 1940/Fax: (013) 549 19 80 E-mail: tiendschuur@diamant-groep.nl standaard servers flexibele database formaten uitgebreide zoekmogelijkheden vriendelijk zelf definieerbare draait op alle één dient voor Geac NV Genèvestraat 6, bus 7 1140 Brussel België Tel.: +32 (0)2 727 78 11 Fax: +32 (0)2 727 78 12 E-mail: info@geac.nl Geac Benelux BV Postbus 2067 5202 CB 's-Herfogenbosch Nederland Tel.: +31 (0)73 624 34 00 Fax: +31 (0)73 624 34 05 E-mail: info@geac.nl Beleveniseconomie met industriële achtergrond: een festival bij het hoofdkantoor van DSM. door fusies of door netwerkverbanden, niet zozeer archieven als wel erfgoed in brede zin als goed te verteren product aan de man brengen. Bewust, maar ook zeker onbewust, gaan we mee in de grote consumptietrends van deze tijd. Zijn we daarmee op de goede weg? Laten we eerst die ontwikkeling in de consumptie van cultuurgoed nog eens nader onder de loep leggen, om vervolgens de positie van de archivaris, in het bijzonder de his torische centra, in die ontwikkeling te definiëren. Wat is de essentie van de veranderingen in culturele consumptie in onze samen leving? Veel boeken zijn geschreven over de diepere gronden van deze ontwik kelingen: narcisme, Fukuyama, maar een van de meest overtuigende analyses is die van Jeremy Rifkin - sommige collega's moeten mij verontschuldigen dat ik deze goeroe nog een keer van stal haal - die in zijn boek The Age of Access de wetten van de informatieeconomie heeft bloot gelegd. Het is een rijk en inspirerend boek, een boek waarin tijdsbesef en his torisch besef een belangrijke rol spelen. Ik haal enkele kernpunten uit het betoog van Rifkin naar voren. Wij ontwikkelen ons in het westen van een industriële, via een diensten- naar een belevingseco nomie. Het gaat niet meer om eigendom maar om toegang tot, deelname aan expe rience. Het gaat om ideeën en beelden in plaats van goederen. Marketing van cul turele bronnen is in die belevingseco nomie een drijvende kracht. Companies make memories, not goods! De belangrijk ste economische krachten zijn nu al de belevingsindustrieën: film, amusement, toerisme, lifestyle en virtuele ontspan ning. Door die ontwikkeling naar de postmo derne belevingseconomie veranderen wij ook in persoonlijkheidsbesef, in his torisch besef. Wij bouwen nog aan ons zelf. Vanuit onze industriële achtergrond zien we ook onszelf als grondstof waar je iets van moet maken. Een sterk lineair besef. Maar bij de nieuwe generaties is dat allemaal veel meer verbrokkeld. Uit diverse psychologische onderzoeken blijkt dat onze kinderen zich veel meer spelers voelen op diverse tonelen. Tonelen waarop zij in verschillende gedaantes een rol spelen. De virtuele wereld, de chatboxen, een wereld met vele open einden. Wij, als kinderen van de wederopbouw, houden nog van boeken: lineaire verhalen, gesloten autonome werelden. De kinderen hou den van internet: open einden, hyper links, subteksten, megateksten. Het boek is een product, internet is een proces. Door deze ontwikkelingen verandert het historisch besef. Geschiedenis is niet meer een lineair verhaal, maar een verza meling verhalen; geschiedenis is niet meer een referentiekader; bij geschiede nis wordt geen continuïteit meer her kend en gevoeld. Er is sprake - nog steeds volgens Rifkin - van een fundamentele mentale verandering. Maken wij, archivarissen, nu bewust of onbewust de goede keuzes om binnen deze funda mentele veranderingen onze positie en maart 2003 functie voor de toekomst goed in te bed den? Wij hebben gekozen voor de for mule van de historische centra. Een zeer belangrijke ontwikkeling, maar die his torische centra - en uiteindelijk alle archiefdiensten - zullen alleen succes hebben als zij kunnen denken en hande len in de context van de veranderingen zoals Rifkin die beschrijft: de context van The Age of Access en de beievingseco- nomie. In Nederland kennen we inmid dels al twee generaties historische centra: de centra die primair vanuit overwegin gen van efficiency zijn gevormd en de centra die primair vanuit overwegingen van erfgoedsamenwerking zijn gevormd. In de komende jaren zal een derde gene ratie zich aandienen, de centra die pri mair inspelen op de behoeftes van de belevingsecononomie. De plannen in Dordrecht en de ideeën rond de Boulevard van het Actuele Verleden gaan al aardig in deze laatste richting. Wat is nu precies de rol van historische centra in de belevingseconomie? U zou kunnen denken dat ik een onvoorwaardelijk plei dooi wil houden voor beleving in de zin van oppervlakkig entertainment: his torische pretparken. Integendeel, dat mag ook, moet zelfs, maar in The Age of Access spelen de historische centra nog een andere onmisbare rol. In de bele vingseconomie ontstaan nieuwe ver sterkte behoeftes omdat die 'experience'- samenleving ook enkele valkuilen kent. In de eerste plaats geraakt beleving in het commerciële domein. De commercie tracht controle te verwerven over beel den en over informatie. Deze monopoli sering is overal volop gaande, denk maar aan alle vormen van media. Zoals ik al aangaf, beheersen ook de historische centra een belangrijk cultureel domein. Dit culturele domein moet vrij blijven, het moet een domein blijven waarin mensen zich kunnen hechten aan hun lokale, regionale en persoonlijke geschiedenis - en geschiedenis in de postmoderne zin van geschiedenissen, verhalen. Hier ligt de directe verbinding met de verantwoordelijke rol van de archivaris als 'gatekeeper' zoals ik die schetste. Als 'gatekeeper' stelt de archivaris een vrij domein beschikbaar waarin mensen zich kunnen nestelen in hun woon- en leefomgeving. archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2003 | | pagina 8