Ami a Ti a ICT-doorbraakproject voor en door audiovisuele archieven audiovisueel audiovisueel Dit artikel illustreert hoe de resultaten van Amicitia zullen leiden tot een herposi tionering van het audiovisuele archief. Niet langer is het archief het tamelijk statische rustpunt van uitgezonden materiaal, maar het transformeert tot het kloppend hart van de productieketen. Het wordt de schakel tussen de verschillende fases van productie, uitzending en duurzame opslag. Maar ook de bron voor uiteenlopende vormen van hergebruik en diensten voor diverse gebruikersgroepen Digitalisering heeft in de audiovisuele wereld voor ontstellend grote veranderin gen in de werkprocessen gezorgd. Program ma's worden met digitale camera's opgeno men, op computers bewerkt en vaak digi taal verspreid. Ook de opslag van het uitge zonden materiaal gebeurt op digitale dragers, vaak op zogenaamde Digi-Beta- banden. Naarmate de kosten van harde schijven en speciale datatapes zakken, zullen deze Digi-Beta-banden meer en meer tot het verleden gaan behoren. Zo wordt dit jaar op het Mediapark in Hilversum gestart met een project waardoor eerder uitgezon den materiaal op uitzendkwaliteit vijftien dagen na uitzending op servers beschikbaar blijft. Programmamakers krijgen vervolgens via netwerktechnologie direct toegang tot dit materiaal. Hergebruik wordt makkelijker dan ooit tevoren. Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid is van oudsher het bedrijfsarchief van de publieke omroep. Vanuit deze func tie bewaart het een uitgebreide selectie video, radio en muziek. In totaal gaat het om meer dan 600.000 uur materiaal, van de eerste experimenten met radio tot het jour naal van gisteren. Door de toename van het aanbod groeit deze collectie steeds sneller, en worden nieuwe technieken ingezet om de terug vindbaarheid te garanderen. Beeld en Ge luid heeft zich als belangrijke doelstelling voor de toekomst gesteld een groot deel van de collectie digitaal aan te bieden. De cata logus en het materiaal zijn dan geen gescheiden grootheden meer, maar samen gesmolten en binnen computernetwerken 24 uur per dag te benaderen. Mede hierdoor verandert de plaats van het archief in de productieketen. De illustratie laat dit zien. Al vanaf de pre-productiefase is er (in tegen stelling tot de huidige situatie) voor het archief een actieve rol weggelegd. Gegevens als de titel van de productie, de medewer kers en het te gebruiken materiaal worden hier al vastgelegd. Dit zijn de eerste van de steeds groeiende collectie metadata, gegevens die de ingang tot het materiaal vormen. In de ideale situatie slaan de omroepen deze metadata van idee tot uitzending op in een gestandaardiseerd for maat. Beeld en Geluid beheert deze gegevens vervolgens centraal, gedurende het hele productieproces en slaat ze vervol gens op voor toekomstig hergebruik. Voor het opslaan, het beheer en de retrieval van grote hoeveelheden metadata en essence (het videomateriaal) zijn specialis tische ICT-oplossingen op de markt, zoge naamde asset management systemen. Beeld en Geluid heeft afgelopen jaar flink geïn vesteerd in de aanschaf van een asset man agement systeem, dat momenteel door een consortium van het Duitse Tecmath, Sony en CMG gebouwd wordt. Op dit punt aangekomen is daar Amicitia: voortbordurend op bestaande technologie om de sprong naar de toekomst goed voor bereid te maken en deze mede vorm te geven. Amicitia staat voor 'Asset Management Integration of Cultural heritage in the Interexchange between Archives'. Het verkrijgen van snelle toegang tot verschil lende audiovisuele collecties in Europa en het hergebruik van dit materiaal is de visie achter Amicitia. Partners uit heel Europa hebben de handen ineengeslagen om deze visie werkelijkheid te maken. Het betreft naast Beeld en Geluid het Duitse SWR, het Oostenrijkse ORF en de Britse BBC. Tecmath, het Oostenrijkse Joanneum Research en het Poolse Neurosoft vormden de technische tak van het consortium. De werkzaamheden vonden op uiteen lopende research- en development- gebieden plaats. Als belangrijkste zijn te onderscheiden: batch digitalisering, tape integrity management, workflow manage ment en gedistribueerde toegang tot ver schillende collecties. Met batch digitalise ring wordt bedoeld dat het digitaliseren van materiaal grotendeels door robots afgehan deld wordt. Niet langer hoeft menskracht gereserveerd te worden om tapes in te voeren en vervolgens het digitaliseringpro ces te bewaken, maar worden robots en spe ciale software voor deze taak ingezet. Tape integrity management heeft betrekking op reeds gedigitaliseerd materi aal. De dragers waarop de assets geplaatst worden, zoals datatapes en harde schijven, zijn aan slijtage onderhevig. Binnen Amicitia ontwikkelde algoritmen houden de kwaliteit continu in de gaten en grijpen in zodra er iets mis dreigt te gaan met het digitale signaal. Binnen het onderzoeksge bied workflow management is gekeken hoe verschillende werkprocessen bij av- archieven geoptimaliseerd kunnen worden. Hierna zal dieper worden ingegaan op het vierde speerpunt van Amicitia: de systemen die ontwikkeld zijn om gedistribueerde toe gang mogelijk te maken voor verschillende gebru ikersgroepen Bestaande asset management systemen zijn niet in staat informatie uit verschillende archieven met elkaar uit te wisselen. Een programmamaker in Hilversum die materi aal zoekt uit het archief van de BBC moest haar of zijn wens kenbaar maken bij het loket van deze omroep in Londen en beslissingen nemen op basis van een tek stuele beschrijving. Onderhandelingen over de auteursrechten en prijs zijn vervol gens vaak een moeizaam en ondoorzichtig proces. Amicitia maakt een einde aan deze situatie, door een reeks interoperabele inno vaties aan het bestaande asset management systeem van Tecmath te koppelen. In een beveiligd netwerk zijn de vier archieven aan elkaar gekoppeld en via één zoekactie te benaderen. De volgende illu stratie laat zien hoe met een zoekopdracht meerdere collecties doorzocht worden. naJaJHI Op de achtergrond vertaalt de ontwikkelde meertalige thesaurus de ingevoerde termen in twee andere talen. De zoekactie op 'munten' in het voorbeeld levert aldus ook treffers op in het archief van SWR. Zogenaamde keyframes en een gecom primeerd videobestand zorgen ervoor dat het materiaal te bekijken is alvorens een aanvraag wordt ingediend voor hergebruik. In de optiek van Beeld en Geluid is de belangrijkste innovatie de uitgebreide rechtenmanagementmodule, waarmee uiteenlopende gegevens worden geadmini streerd en uitgewisseld. Deze geeft ant woord op vragen als: Uit welke bronnen is een programma opgebouwd? Wie beheert hierover de rechten? Welke vormen van hergebruik zijn mogelijk? En welke kosten zijn hiermee gemoeid? Allemaal vragen waarop in de huidige situatie, zonder veel heen en weer getelefoneer, geen antwoord te geven is. Op het moment dat een pro grammamaker in Amicitia iets van zijn ga ding gevonden heeft, kan worden aangegeven voor welk soort hergebruik het ingezet moet worden. Het systeem retourneert dan uiteraard niet zomaar het vertrouwelijke contract uit de database, maar geeft middels een stoplicht aan of de gevraagde vorm van hergebmik al dan niet mogelijk is, en welke kosten hiermee gemoeid zijn. Ook hier zorgt de meertalige thesaurus voor het makkelijk uitwisselbaar maken van gegevens. Binnen de publieke omroepen in Nederland zijn de voordelen ook evident. Verschillende programma's en omroepen hebben al afspraken gemaakt over het gebruik van eikaars materiaal, en door Amicitia is dit snel te administreren. Een ander voordeel dat inherent is aan digi talisering en dat binnen Amicitia gekapi taliseerd wordt betreft het aanbieden van dezelfde assets in verschillende omgevin gen. Binnen het project zijn een workflow, architectuur en een applicatie ontworpen die het mogelijk maken de essence en meta data uit de professionele omgeving te exporteren, te converteren en vervolgens in een omgeving met heel andere mogelijkhe den te importeren. Het primaire resultaat van deze werkzaamheden is de interface voor publieke toegang die het in Rotterdam gevestigde 'Instituut voor de instabiele media' V2_ in opdracht van Beeld en Geluid ontworpen heeft. De volgende illustratie geeft een idee van de vormgeving. De uitgebreide set metadata uit de profes sionele omgeving is omgevormd tot gene riek inzetbare metadata conform de Dublin Core-standaard, het videomateriaal in MPEG-formaat is geconverteerd naar het streaming media formaat Real. Zoekvragen kunnen wederom gesteld worden door het invoeren van een vrije term of met gebruik making van de meertalige thesaurus. Zoekresultaten worden vervolgens niet (zoals gewoonlijk) in tekstregels weerge geven, maar verschijnen in een wolk van keyframes waarbij de meest relevante assets gecentreerd en bovenaan staan. Wanneer er over de keyframes gescrolled wordt komen beschrijvende gegevens tevoorschijn, door te dubbelklikken start de stream. Uniek aan de interface is naast deze visueel georiën teerde vormgeving de interacties die een gebruiker kan hebben met de items in de collectie. Binnen een asset zijn in- en uit- punten te markeren, waarna vervolgens gekozen wordt deze ongestructureerd op te slaan in een collectie of in een bepaalde volgorde in een zogenaamde storyline. Door verschillende fragmenten hier achter elkaar te zetten ontstaat er al heel snel een mini-documentaire; een reeks in- en uitpun- ten naar verschillende streams. Het aardige is nu dat deze door gebruikers zelf opgesla gen kunnen worden, door er gegevens als titel, omschrijving, trefwoorden en naam aan toe te voegen. Vervolgens is de collectie of storyline toegankelijk voor alle gebruikers die toegang hebben tot de interface. Zo maakt de dynamische interface het voor het eerst mogelijk on line interacties aan te gaan met assets uit verschillende av- archieven, en biedt ze de mogelijkheid om nieuwe doorzoekbare metadata aan de col lectie toe te voegen. De hierboven geschetste technische en organisatorische innovaties zijn gedurende het hele project onderworpen aan uitge breide functionaliteits- en gebruikerstests, en hebben gerichte feedback opgeleverd betreffende wenselijke aanpassingen en uiteindelijke inzet in de werkprocessen bij de deelnemers. Nieuw ontwikkelde modu les worden in bestaande software ingepast en op de markt gebracht. Het unieke van Amicitia is de succesvolle samenwerking tussen industrie en eindgebruikers. Deze maakt het voor av-archieven mogelijk rich ting te geven aan de systemen van de toekomst, systemen die voor 'het hart van de productieketen' onontbeerlijk zijn. Voor meer informatie over het Amicitia- project of het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid kunt u contact opnemen met Johan Oomen (joomen@bee!denge- luid.nl) of kijken op www.amicitia- project.de en www.beeldengeluid.nl. W W Door johan Oomen* Het audiovisuele archief van de toekomst is dankzij het Amicitia-project nu al te bewon deren. De afgelopen drie jaar is binnen dit Europees project hard gewerkt aan het ontwerp en de bouw van systemen die op een geavanceerde wijze grote collecties videomate riaal toegankelijk maken. Nu het project vrijwel is afgerond kijkt het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (voorheen het Nederlands Audiovisueel Archief) vooruit hoe deze nieuwe oplossingen een plaats kunnen krijgen in de bestaande werkprocessen en dienstverlening. De context: de nieuwe positie van het av-archief Afdeling TV Workflow Productieproces od Productie Post-Prod Uitzending Nieuwe diensten De verhouding tussen afdelingen en de fasen in het pro ductieproces verandert met het archief als kloppend hart. Het internet en video-on-demand zijn voorbeelden van 'nieuwe diensten'. De visie: snelle toegang tot duurzaam opgeslagen assets De professionals: rechten en kosten Een zoekactie op een Nederlandse term levert ook tref fers op in een buitenlands archief door gebruik te maken van een beveiligde internetverbinding en een meertalige thesaurus. Het grote publiek: interactie met materiaal '.tt :'T. 4 De interface voor publieke toegang biedt gebruikers diverse mogelijkheden interacties aan te gaan met het materiaal, zelf verhalen te maken en deze op te slaan om ze later weer op te roepen. Tot slot: wat nu 20 archievenblad maart 2003 lohan Oomen is projectleider Europese projecten bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. archievenblad maart 2003

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2003 | | pagina 10