Documentconversie Industrie Dienstverlening DIVA-conjerentie: De wereld van migranten en archieven 1 uw partner in documentmanagement Van strekkende meters tot toegankelijk archief breed documentconversie, een sprekende naam! Wij zijn breed voor mensen en staan breed in de markt. Wij zijn een sociale werkvoorziening met mensen die houden van documenten, tekeningen, personeelsdossiers, middeleeuwse boeken, etc. Al vanaf 1984 actief met microfilm en later met digitalisering. Wij leveren een totaalpakket aan dienstverlening en zijn vakkundig, objectief, flexibel, adviserend en bovenal breed gemotiveerd. Onze core business: Archiefadvies, -opbouw en -beheer microfilmservice digitalisering archiefopslag en vernietiging Microfilm, digitaliseringdenk breed www.denkbreed.nl Breed Documentconversie voorheen WNO Boekweitweg 4 T 024 352 61 42 6534 AC Nijmegen F 024 356 17 89 Postbus 6700 E documentconversie@denkbreed.nl 6503 GE Nijmegen I www.denkbreed.nl de praktijk De constatering dat we, als we maar met een andere blik naar het archiefmateriaal kijken, wel degelijk materiaal in huis hebben over migranten, maar weinig van migranten zelf, weerspiegelde zich in het deelnemersveld van deze conferentie. Veel autochtonen, weinig migranten: veel gepraat over, weinig met. Een con clusie die getrokken zou kunnen worden na deze dag is dat we eigenlijk nog maar bitter weinig weten over hoe de Kaapverdiaan, Turk of Marokkaan denkt over zijn culturele bagage en of, hoe en welke plaats die dan zou moeten krijgen in onze erfgoedsector. Dit is overigens geen verwijt, maar het geeft de complexiteit van de problematiek rondom het migrantenerfgoed weer. Frans Wojciechowski's boeiende verhaal over de komst van Polen naar Nederland in de laatste honderd jaar illustreerde dit. De ene generatie is de andere niet. Elke lich ting migranten heeft zijn eigen verhaal. Daarbij spelen tijd en de sociaal-economi sche, maatschappelijke en politieke situ atie op dat moment een niet te onder schatten rol. De Poolse bevrijder, held dus, die na het einde van de Tweede Wereldoorlog in Nederland is gebleven voelt zich niet per se verbonden of solidair met de illegaal in Limburg verblijvende aspergesteker, enkel omdat hun achterna men eindigen op -ski en hun beider roots ergens in Polen liggen. Oppassen dus voor etnische stereotypering. Voorts moeten we ons bij het leggen van contacten met migranten niet blind staren op de reikwijdte en het draagvlak van de zogenaamde 'zelforganisaties'. Slechts een klein deel van de migranten herkent zich in deze organisaties die paradoxaal genoeg op Nederlandse leest zijn geschoeid. Belangrijker dan wel nut tiger is het voor archiefinstellingen om 'sleutelfiguren' binnen de diverse gemeenschappen op te sporen. Personen die binnen de gemeenschap wijdverbrei de contacten hebben en dus zicht heb ben op wat er binnen een gemeenschap speelt en leeft. Dit hoeft helemaal geen gekwalificeerde welzijnswerker te zijn, maar kan net zo goed de groenteboer of buschauffeur zijn. Valide opmerkingen waar we met z'n allen ons voordeel mee kunnen doen. Ik ben er echter van overtuigd dat eenieder die regelmatig de krant en wijkbladen leest, op televisie de actualiteiten volgt of regelmatig een praatje met de slager of groenteboer maakt ook tot deze inzich ten komt. De slotconclusies van de dag dat we te maken hebben met een inge wikkelde materie, een voortdurend pro ces dat steeds aan verandering onderhe vig is en waarvan we niet van de ene op de andere dag resultaat mogen verwach ten vind ik een conferentie onwaardig, de dood in de pot. Ik had op deze dag graag willen horen uit de mond van een Arabier, Berber, Afghaan of Ghanees wat zij zouden wil len terugvinden over hun eigen verleden en wat daarvoor de meest geëigende plek zou kunnen zijn. Misschien is het wel muziek of dans en komt er geen archief aan te pas. Nou en? Waarom moet het erfgoed van migranten door de gehakt molen die archief heet worden geperst, terwijl dit misschien geen recht doet aan hun erfgoed? Gedurfde prikkelende stel- lingen, nieuwe creatieve invalshoeken die aan het fantastische grenzen, dat wil ik horen. Nee, dan was met name de tweede dag van de conferentie Culturele Bagage, geschiedenis en overdracht in perspectief veel inspirerender. De romanschrijfster Cynthia McLeod-Ferrier hield het volkje aan de Noordzee een spiegel voor in haar lezing over het zwarte gat in de kennis over ons gezamenlijke slavernijverleden. In een gloedvol betoog gaf Liane van der Linden, directeur van Beeldinstituut Imagine IC (Imagine Identity and Culture) in Amsterdam, een toelichting op hoe zij met het Beeldinstituut het per spectief van de migrant als invalshoek kiest waarbij de nadruk ligt op de erva ringen en herinneringen van de migrant. Het achterhalen van historische feiten is daarbij ondergeschikt. Hoe historische feiten worden herinnerd en waarom ze zo worden herinnerd, dat is wat intri geert en fascineert. Met deze aanpak, lui steren, luisteren en nog eens luisteren, weet ze een extra dimensie toe te voegen aan de bronnen die nu bewaard worden. Daar kan een stapeltje kalenders van de Chinees op de hoek, zorgvuldig verpakt in een zuurvrije doos, niet tegenop. 21 Door Loes Heuvelmans* Op donderdag 10 oktober besteedde DIVA andermaal aandacht aan het erfgoed van migranten. Een jaar geleden zette DIVA voor het eerst de noodzaak van het verwerven van migrantenerfgoed en de problemen waarmee dit gepaard gaat als belangrijk aandachtspunt voor archiefinstellingen op de agenda. Voor de trouwe lezer van het Archievenblad was er een jaar later helaas maar weinig nieuws onder de zon. Die had kunnen volstaan met thuisblijven en nog eens wat oude nummers doorkijken. Sleutelfiguren De Archiefdienst voor Kennemerland heeft fotografe Giti Entezami onlangs opdracht gegeven de invloed van migra tie op het dagelijks leven in Haarlem anno 2002 in beeld te brengen. Loes Heuvelmans is werkzaam bij het Streekarchief Regio Eindhoven. g november 2002 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2002 | | pagina 10