Restauratie- A tel ie r N. V. Een Metamorfoze voor Sittardse literaire collecties Split „Vision Toegankelijke informatie communicatie en documenten li l CONSffiW m U? Lensen Consultancy www.splitvision.nl Advisering Interim-management Projectmanagement Projectuitvoering voor restauratie en conservering van papier, leer en perkament boeken in leer en perkament charters en zegels prenten en tekeningen kaarten en affiches massaconservering vrijblijvende offertes vacuüm-vriesdrogen ondersteuning bij calamiteiten 24 uur bereikbaar bij brand- en waterschade: 00 32- 4 520 134 71 Kempenlaan 20 2300 Turnhout (Antwerpen) Telefoon: (0032) 014-552948 E-mail: restauratie.atelier@belgacom.net mm de praktijk Het Stadsarchief Sittard-Geleen bevindt zich in de gelukkige omstandig heid enkele interessante collecties uit deze tijd te bezitten. Dit zijn de collecties van de (Franstalige) dichter Charles Beltjens, de dichter/reisjournalist Felix Rutten en de priester-dichter Jacques Schreurs (bekend van het 'Dagboek van een Herdershond'). Allen zijn geboren en getogen in Sittard, maar tonen in leven en werken het feit dat Limburg een grensgebied is en was tussen meerdere culturen. Zo was Charles Beltjens (1832-1890) een geprezen dichter in het Brussel en Parijs van de tweede helft van de negentiende eeuw, lid van de Académie Lamartine en vriend van Victor Hugo en Sully- Prudhomme. Hij stierf, in eigen omge ving nauwelijks erkend, overigens toch weer in Sittard, waaraan hij zich nooit helemaal heeft kunnen ontwortelen. Felix Rutten (1882-1971) zwierf in het begin van de twintigste eeuw als jong gepromoveerd literator door Scandi navië, Noord-Afrika, de Balkan en Zuid- Europa. Hij streek, na een mislukt huwe lijk met streekromanschrijfster Marie Koenen, uiteindelijk neer in Rome, waar van hij een bekend en erudiet inwoner én ereburger werd. Vele bekende Neder landers uit zijn tijd zijn in de 'eeuwige stad' door hem rondgeleid. Daar ook schreef hij weemoedige (dialectgedich ten over zijn geboortegrond. Jacques Schreurs (1893-1966) ten slotte schreef nog veel meer dan alleen het later als 'Dagboek van een Herdershond' ver filmde epos 'Kroniek eener parochie'. Het bekende passiespel in Tegelen bijvoor beeld werd gedurende vele tientallen jaren aan de hand van zijn scenario gespeeld. Toen Metamorfoze van start ging, was de collectie-Charles Beltjens een van de eerste collecties die aan bod kwam. Begin 1999 werd de conservering en microfichering als eerste project in Nederland afgerond. In 2000 en 2001 volgden de twee andere collecties. Op dit moment zijn alle drie collecties geconser veerd. Originelen worden niet of nauwe lijks nog uit de dozen tevoorschijn gehaald want er staan op de studiezaal microfiches. Een goede zaak! Een sterk punt van de wijze van werken van Metamorfoze is het professionele projectbureau (gevestigd in de Konink lijke Bibliotheek onder leiding van Dennis Schouten) dat bij opzet en voort gang van de procedure waar nodig altijd paraat staat. Een ander sterk punt is het feit dat de 30 procent financiering die de instellingen zelf bijeen moeten zoeken, grotendeels kan worden gevonden in de kapitalisering van eigen arbeid, waardoor realisering een stuk haalbaarder wordt. Is dit het einde van het verhaal? Nee dus. Microfichering is heel belangrijk. Het voordeel is, naast duplicering van gegevens, dat een collectie snel en effec tief ter inzage kan zijn, terwijl de origine len niet meer lijden. Het doet evenwel niets af aan het feit dat dit voordeel gebonden is aan de vier muren van de studiezaal van een archiefdienst. Inmid dels is het vervolg gestart, de digitalise ring van (opnieuw als eerste) de collectie Charles Beltjens. Ook nu weer wordt het project voor 70 procent gesubsidieerd door het rijk. Hier wordt het nadeel van de vier muren wereldwijd doorbroken, digitaal zullen de gedichten van Charles Beltjens over enige tijd op de website van het 'geheugen van Nederland' en/of de website van het stadsarchief ter inzage zijn. Op deze wijze is het onder andere mogelijk ook de huidige literatuurstu denten aan de Sorbonne te laten genie ten van het onverwacht mooie negen- tiende-eeuwse Frans van deze man. Digitalisering is nog altijd niet goedkoop; daarom is een strenge selectie toegepast op de gegevens in de collectie. Op deze wijze worden de kosten enigszins in toom gehouden en wordt het rendement ten opzichte van de investering zo hoog mogelijk. Over enige jaren kan op deze wijze het Nederlands literair erfgoed enerzijds beter bewaard zijn, maar daar naast ook effectiever benut, en dat is alleen maar toe te juichen. voor een heldere kijk op uw documentaire informatievoorziening Voor meer informatie: www.lensenconsultancy.nl Waverstraat 80-11 1079 VP Amsterdam T 020-6449208 F 020-6448975 Einfo@lensenconsultancy.nl DIGITALISEREN VAN COLLECTIES TEKENINGEN PRENTEN BOEKEN GROOT FORMATEN INLIJSTEN VAN KUNSTVOORWERPEN BV RESTAURATIE CONSERVERING VAN KUNSTVOORWERPEN KON. WILHELM INAHAVEN TL 19 3134 KG VLAARDINGEN TELEFOON 0031 [0]10 23 402 91 06 539 468 40 06 514048 48 TELEFAX 0031 [0]10 4603437 E-MAIL INF0@ARTC0NSERVATI0N.NL WEBSITE www.artconservation.nl K.v.K. ROTTERDAM 190851 BEZOEK ONZE WEBSITE www.artconservation.nl ...BEDANKT CONDITIERAPPORTEN EN GEBRUIK VAN DATABASES OP MAAT DIGITALISEREN VOOR INTERNET ADVISEREN EN RAPPORTEREN Door Peer Boselie* Een viertal jaren geleden ging 'Metamorfo ze' van start, het 'deltaplan' voor het behoud van literaire collecties tussen 1850 en 1940. Doelstelling was het conserveren en microficheren van deze collecties. Een subsidiepercentage van 70 procent van wege het rijk voor deze werkzaamheden is een sterke stimulans voor de deelnemende instellingen. Zijzelf hoeven immers nog slechts 30 procent te betalen voor iets waar ze vroeg of laat toch mee aan de slag moe ten. De dichter Charles Beltjens. Collectie Stadsarchief Sittard-Geleen. Conservering en microfichering Digitalisering De dichter/reisjournalist Felix Rutten. Collectie Stadsarchief Sittard-Geleen. Peer Boselie is stadsarchivaris van Sittard-Geleen. augustus 2002 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2002 | | pagina 6