k
voorzee
I
m
archiefburo
Wij scheppen weer orde
Groenendijk
Microfilm Scanservice
Uw waardevolle bezittingen behoeden voor verder verval
BBftftEEPER
Deskundige en discrete specialisten
in traditionele en digitale archivering
bij instellingen en bedrijven.
Ook voor specifieke training
van archiefpersoneel.
literatuur
Aad Gordijn, Paul van de Laar
en Hans Rooseboom,
Breitner in Rotterdam.
Fotograaf van een verdwenen
stad.
R.N.J. Rommes en M.L.J.C.
Schrover, Grensverleggers.
Gids voor historisch onder
zoek naar migranten in de
provincie Utrecht.
Michael Huig, De bloei van
Haarlem. Kunstleven aan het
begin van de twintigste eeuw.
37
...ALS HET ECHT OM KWALITEIT GAAT
cd Boekverfilming
Cd Boekscanning
Cd Fotoscanning kleur/zwart-wit
Cd Negatiefscanning
Cd Diascanning
Cé Documentverfilming
CC Documentscanning
Cd Groot formaat verfilming
Cé' Groot formaat scanning
Cd Microfilmscanning
Cd Microfichescanning
Cé' Microfilmafdrukken
Cé Plotten CAD-bestanden op microfilm
Cd Software voor document management
cd Software voor rasterbewerking
Edisonweg 50D, 2952 AD Alblasserdam
Tel.: 078-6931300 Fax:078-6931123 E-mail: gms@groenendijk.net
Website: groenendijk.net
Archimascon B.V voor massa-ontzuring van boeken, archiefmateriaal,
kranten, posters, kaarten, prenten, tekeningen etc.
Door middel van de beproefde
PRESERVATION TECHNOLOGIES, L.P.
methode
Vraag vrijblijvend offerte aan
Archimascon B.V.
Verkoop en administratie:
Industrieweg 130 - Postbus 11001 - 3004 EA Rotterdam
tel: 010-4460630 fax:010-4153850
Productie:
Middenweg 576b- 1704 BR Heerhugowaard
tel: 072-5724330 fax: 072-5724331
Tevens uw adres voor
Vriesdrogen van nat geworden papier
(zeer grote invriescapaciteit en opslag onder 0° C beschikbaar)
Bookkeeper ontzuringsspray in spuitbussen
Bookkeeper ontzuringsspraysystemen
documentbehandeling, training en service
Aletta Jacobsstraat 28 - Waalwijk
Telefoon 0416 - 34 89 80 - www.voorzee.nl
Signalementen door Annabelle Meddens-van Borselen
Thoth, Bussum en RKD, Den Haag, 2001
ISBN 90-6868-282-2, 128 blz., ƒ49,50
George Hendrik Breitner (1857-
1923) werd in Rotterdam geboren.-Hij
bleef tot zijn zeventiende jaar in zijn
geboorteplaats wonen. In 1874 vertrok
hij naar Den Haag om daar de kunstaca
demie te volgen. Vanaf 1886 verbleef hij
vrijwel permanent in Amsterdam, waar
hij honderden stadsgezichten fotogra
feerde. In de jaren 1905-1906 blijkt hij
zo'n honderd foto's te hebben gemaakt
in zijn geboorteplaats. Hij beperkte zich
tot de oude binnenstad en schonk geen
aandacht aan de veranderingen en nieu
we gebouwen in de stad. Hij schreef over
Rotterdam: 't is toch een mooie stad: altijd
woelig, smerig en schilderachtig. Vooral de
vest en de havenbuurten. Voor 't nieuwe
geef ik geen duit. Het is niet duidelijk of
Breitner nog meer foto's heeft gemaakt
waarvan de negatieven verloren zijn
gegaan of dat hij er later niet meer toe
gekomen is om Rotterdam te fotografe
ren. Deze foto's vormen de vroegste
samenhangende reportage over
Rotterdam. Inmiddels is vastgesteld op
welke plek en wanneer de foto's gemaakt
zijn. Het boek bestaat uit een catalogus
waarin alle foto's zijn beschreven en
afgebeeld en een deel waarin de mooiste
35 afbeeldingen paginagroot zijn afge
drukt. Het boek bevat daarnaast twee
artikelen. Hans Rooseboom schreef een
aardig artikel over het leven van
Breitner en zijn foto's van Rotterdam.
Paul van Laar voegde er een stuk over
de stad Rotterdam in de tijd dat
Breitner deze fotografeerde aan toe.
Dankzij Breitner is een belangrijke
bron voor de geschiedenis van
Rotterdam bewaard gebleven en weten
wij hoe de stad er aan het begin van de
twintigste eeuw uitzag.
Het Utrechts Archief in samenwerking met
de Stichting Stichtse Geschiedenis, 2001
ISBN 90-76366-07-1, 56 blz., ƒ9,95
Sinds enkele jaren produceert Het
Utrechts Archief handige onderzoeks
gidsen volgens een vaste opzet, rijkelijk
geïllustreerd en voor iedereen betaal
baar. Deze gids getiteld Grensverleggers
behandelt zowel de immigranten als
emigranten. Door de eeuwen heen ves
tigden zich vreemdelingen in de stad en
de provincie Utrecht, afkomstig uit ver
schillende landen en uit uiteenlopende
sociale lagen. Duitsers, Italianen, Zwit
serse soldaten, Franse Hugenoten, Engel
sen, Duitse dienstboden, Hongaarse
vluchtelingen, Marokkanen, Chinezen
en Turken vestigden zich in de stad en
de provincie. De gids geeft antwoorden
op de vragen als: 'Waar kan ik informa
tie over migranten in het verleden vin
den?' en 'Hoe pak ik een migratie-onder
zoek aan?'. De bronnen voor dit onder
werp worden beschreven aan de hand
van de speurtocht die de bezoeker maakt
tijdens zijn onderzoek. De archieven van
buiten Het Utrechts Archief worden
eveneens in deze gids behandeld. Aardig
is dat ook in deze gids weer een paragraaf
is gewijd aan tips en waarschuwingen
voor onvolledige bronnen.
Thoth, Bussum
ISBN 90-6868-283-0, 240 blz., 55,00
Dankzij een aantal interessante
archieven bij de Archiefdienst voor
Kennemerland te Haarlem is een cultuur
geschiedschrijving van de Haarlemse kun
stenaarswereld aan het begin van de twin
tigste eeuw mogelijk. Zo bieden de archie
ven van de kunstenaarsvereniging Kunst
Zij Ons Doel en het Museum en de School
voor Kunstnijverheid veel informatie, die
de basis vormen voor het boek De bloei
van Haarlem. De Teekenschool voor
Kunstnijverheid werd hier in 1877 opge
richt. Aan de school was ook een museum
verbonden. De auteur onderzocht waar
om kunstenaars naar Haarlem kwamen,
waarom ze er bleven, wat ze er deden, wie
ze er ontmoetten en waar ze exposeerden.
Hij schetst een beeld van de Haarlemse
kunstwereld en die van de kunstnijver
heid, waarin zowel vooruitstrevende en
behoudende richtingen naast elkaar ston
den. Zo bracht de stad onder meer de kun
stenaars Mari Andriessen, Willem
Bogtman, Otto de Kat, Jan Bronner en
Kees Verwey voort. Het boek is mooi uit
gegeven en bevat veel illustraties.
september 2001
archievenblad