Restauratie-Atelier Helmond B.V. Restauratie- Atelier N. V. Kwaliteit in digitale archivering CORNES DOCUMENT SOLUTIONS BV Gerard Rooijakkers, Volkskunde. De rituelen van het dagelijks leven. w voor restauratie en conservering van papier, leer en perkament boeken in leer en perkament charters en zegels prenten en tekeningen kaarten en affiches massaconservering vrijblijvende offertes vacuüm-vriesdrogen ondersteuning bij calamiteiten 24 uur bereikbaar bij brand- en waterschade 06-575.896.31 Panovenweq 40. 5708 HR HELMOND (NL) Tel: 0492 - 55.39.90 Fax: 0492 - 55.24.42 E-mail: info@restauratie-atelierhelmond.nl Internet: www.restauratie-atelierhelmond.nl voor restauratie en conservering van papier, leer en perkament boeken in leer en perkament charters en zegels prenten en tekeningen kaarten en affiches massaconservering vrijblijvende offertes vacuüm-vriesdrogen ondersteuning bij calamiteiten 24 uur bereikbaar bij brand- en waterschade: 00 31- 6 575 896 31 Kempenlaan 20 2300 Turnhout (Antwerpen) Telefoon: (0032) 014-552948 Wij bieden: CU Scannen en archiveren van foto's, dia's en documenten CC OCR-verwerking en CD-ROM Service CC Onderzoek, advies en opleidingen CC Database management en consultancy CC Maatwerk software (ook inter/intranet) Leverancier van: CC Archiveringssystemen en tools CC Cold applicaties CC CD-ROM en opticals CC (Boek)scanners en printers CC Netwerken en computers CC Meer informatie: 02 3 - 5 6 5 0 5 3 0 CC Stammeerstraat 1 -3 - 21 32 AE Hoofddorp CC e-mail: info@cornes.nl CC internet: www.cornes.nl MINOLTA literatuur kanalen, trekvaarten, sluizen, bolwerken, wegen en molens. Voor de provincie Noord-Brabant is de cultuurhistorische waardenkaart 'een in strument voor het signaleren en inzich telijk maken van cultuurhistorische waarden. Het achterliggende idee is het gebruik van die waardevolle relicten als sturend element of inspiratiebron bij bestemming, inrichting en ontwikkeling van de ruimte.' Men mikt op gebruik door een zo breed mogelijk publiek: 'Naast provinciale en gemeentelijke plan nenmakers moeten immers ontwerpbu reaus voor architectuur, stedenbouw en landschapsarchitectuur, het waterschap, de milieubeweging en lokale historische verenigingen de waardenkaart gebruiken en profijt hebben van de hierin vervatte kennis.' Ik heb een avond met de waardenkaart gespeeld en moet zeggen dat er heel veel interessante informatie op staat met kaartbeelden van het provinciale grond gebied op alle schaalniveaus en daarmee verbonden gegevens. De indeling is over zichtelijk, maar de legenda's, begrippen en trefwoorden zijn soms moeilijk, zelfs voor vakmensen. Burgerliefhebbers zul len er problemen mee kunnen hebben. Een stevige voorkennis is nodig. Het kookboek met recepten is alleen voor vakmensen toegankelijk. De achttien recepten zijn heel verschillend en behan delen stedelijke, landelijke, groot- en kleinschalige infrastructurele situaties. De ideeën zijn best aardig, maar zijn ook discutabel, al is dat wellicht juist de bedoeling van de makers. Al met al is het kookboek met de cultuurhistorische waardenkaart zeer inspirerend en bevat het een overvloed aan informatie over het rijke cultuurbezit in Noord-Brabant. Als Noord-Hollander is niet alleen mijn belangstelling gewekt, maar ik ben ook jaloers op de Brabantse resultaten! ISBN 90-71840-46-8, 100 blz., 34,50 Onlangs verscheen bij het Nederlands Centrum voor Volkscultuur te Utrecht als deel 2 in de serie 'Cahiers voor regionale geschiedenis en volkscultuur' het boekje Volkskunde. De rituelen van het dagelijks leven. Het is geschreven door Gerard Rooijakkers, als onderzoeker werkzaam bij het Meertens Instituut en tevens bijzonder hoogleraar Nederlandse etnologie te Amsterdam. Men spreekt tegenwoordig liever over etnologie dan over het aloude begrip volkskunde, omdat het laatste een beetje een negatieve lading heeft gekregen. Rooijakkers geeft een beknopt en hand zaam overzicht (van de geschiedenis) van het vak, waarbij hij opmerkt dat het de fascinatie is 'voor het onbeduidende, het achteloze en het doodgewone die ken merkend is voor de moderne volkskunde' (p. 5). Het boekje is tevens bedoeld als handleiding voor eigen onderzoek. Met name in de laatste hoofdstukken wordt daar nader op ingegaan (o.a. via een nut tige Wegwijzer, met tal van adressen, op pp. 98-99). Aanvankelijk wilden folklo risten, vanaf de negentiende eeuw, voor al oude verhalen en liederen bewaren, maar ook de materiële cultuur kreeg al spoedig de nodige aandacht (oprichting openluchtmuseum te Arnhem naar Scandinavisch voorbeeld in 1912, ope ning in 1918). Een belangrijke rol speelde de Middelburger RJ. Meertens als secreta ris van de volkskundecommissie van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, die later via een bureau voor volkskunde, naamkunde en dialec tologie uit zou groeien tot het befaamde naar hem genoemde Meertens Instituut te Amsterdam. Dit instituut en het vakge bied zijn vereeuwigd in de magistrale roman Het Bureau van J.J. Voskuil, naaste medewerker van Meertens. Het gaat bij etnologie vooral om mensen, betoogt Rooijakkers: 'de ander als object.' Mensen en rituelen, waarbij hij het vak gebied, naar mijn smaak, wel heel breed maakt. Eigenlijk omvat de volkskunde 'alles', vgl. 'het enorme aanbod van naar leefstijl gethematiseerde schoolagenda's - een volkskundig onderwerp van de eerste orde' (p. 27). Dialect of 'regiolect' hoort er zeker bij. De huidige aandacht voor de streektaal is opvallend. Ook in de (pop)muziek. Rooijakkers schrijft dit mijns inziens terecht toe aan 'de globali sering van de cultuur' (p. 37). Juist de europeanisering en mondialisering vindt een tegenbeweging in de (her)waardering van het streekeigene: heemkunde, dialec tologie, aandacht voor specifieke monu menten etc. Opvallend daarbij is een ver schijnsel dat Rooijakkers 'folklorisering' noemt (p. 47). Het gaat hierbij om een herwaardering en herinvoering van - soms al lang verdwenen en als typisch streekeigen ervaren - gebruiken en festi viteiten (met als voorbeelden onder meer het midwinterhoornblazen in Twente en Driekoningen in Noord-Brabant). In veel gevallen vervullen middenstand en VVV hierbij een belangrijke rol. Duidelijk is dat de volkskunde of etnolo gie zich de afgelopen decennia behoorlijk heeft vernieuwd. Continuïteitstheorieën waarbij oude gebruiken op voorchristelij ke mythologische, bij voorkeur Germaan se, oorsprongen zouden berusten zijn allang overboord gegooid. Rooijakkers: 'De volkskunde kan omschreven worden als een empirische cultuurwetenschap, die bij het oplossen van een vraagstelling uit gaat van concreet waargenomen gedrag. Alleen door de handelingen van mensen in de sociale praktijk te observeren en te interpreteren kunnen we immers iets te weten komen van hun mentale culturele categorieën.' (p. 62). Dit interessante en heldere boekje maakt nieuwsgierig naar de overige, nog te ver schijnen delen in deze reeks van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur. 35 RNES OFFICIAL VAR ICC ,r--u r_ -• Max van den Berg, hoogleraar aan de Universiteit Utrecht, faculteit Ruimtelijke Wetenschappen x - v' Nederlands Centrum voor Volkscultuur, Utrecht, 2001 Peter Sijnke september 2001 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2001 | | pagina 17