uhtold stories of women pioneers door haar opgericht. Ze was net terugge keerd van een bijeenkomst in New York als lid van een uit vier personen bestaan de commissie van deskundigen van de Verenigde Naties met betrekking tot alle vormen van discriminatie. Ze maakte direct duidelijk dat ze niets voelde voor de wijze waarop Kartinidag de laatste decennia was gevierd. Door het zien van de originele Kartinibrieven en de uitleg over de bedoeling van de expositie werd ze enthousiast. Tijdens de opening zou blijken dat ze de selecties brieven van Kartini die vanaf 1911 gepubliceerd zijn - mogelijk voor de eerste maal - uitvoerig bestudeerd had. Ze hield een uitstekend betoog en beklemtoonde de zelfstandig heid en kracht van de geest en de macht van de pen. Na een bezoek aan het ANRi zorgden Sri Handayani (hoofd Informatiebemidde ling) en Aat Siti Mulyati (hoofd van Nieuwe Media) dat in de expositieruimte een microfichereader werd geplaatst. Het ANRI beschikt over een set microfiches van de brieven van Kartini die berusten bij het KITLV. Gadis Arivia van YJP kwam tijdens de voorbereidingen alvast een kijkje nemen. Ze bekeek alles aandachtig en kritisch. Bij het paneel over het bezoek van Aletta Jacobs en vijf andere feministes aan Indonesië in 1912 bleef ze iets langer staan. Getoond werd een uitnodiging voor een bijeenkomst over vrouwenkies recht in Deli: 'Vrouwen van alle landen verenigt u'. In feite was er op dat moment nog lang geen sprake van inter nationale solidariteit. De zes dames had den destijds op hun reis voornamelijk contact met Europese kringen. Tot mijn opluchting toonde Gadis zich tevreden met het verhaal zoals dat in Nederland ontworpen was. Op de dag van de opening had het Erasmushuis een persconferentie gere geld. Journalisten van acht grote kranten waren aanwezig. Voor de volgende dag stond nog een gesprek met de Jakarta Post op het programma. De journalisten toon den veel belangstelling en stelden allerlei vragen: Waarom heeft Nederland en niet Indonesië deze tentoonstelling georgani seerd? Wat willen jullie ermee bereiken? Susok Kartini Terkenal di Belanda Sinds wanneer zijn er archieven? Is de viering van Kartinidag nog nodig en zo ja, waarvoor? Hoewel we van tevoren niets hadden afgesproken, wisselden Gadis en ik elkaar bij de beantwoording naadloos af. Er werd gesproken over de samenwerking tussen ANRI en ARA, het nut van histo risch onderzoek en het belang van archieven van overheid en particulieren. Een ogenblik werd stil gestaan bij het ontstaan van het openbaar archiefwezen in Nederland en de samenhang met de ontwikkeling van een democratische samenleving. Ook de taak en ethiek van een archivaris en de rol van een beroeps vereniging als de KVAN kwamen ter spra ke. Gadis benadrukte de actuele beteke nis van vrouwen als Kartini en Rohana Kudus als inspiratiebron. De oren werd gespitst toen werd meegedeeld dat dit jaar in Nederland voor het eerst een Kartiniprijs zou worden uitgereikt. Gadis merkte op: "Niet Aletta Jacobs, maar Kartini heeft haar naam weten te verbin den aan een Nederlandse prijs die te maken heeft met vrouwen die zich ont worstelen aan sociale, economische en politieke beperkingen." Ten slotte wilden de journalisten weten of volgens mij Kartinidag nog wel gevierd moest wor den. Na te hebben aangegeven dat beant woording van die vraag niet aan mij was, gaf ik als mijn persoonlijke mening dat viering van twee dagen geen overbodige luxe is als er nog zoveel werk te verrich ten valt. Gadis verschoof vervolgens - door te verwijzen naar het seminar - de aandacht naar de wijze van viering: het moet een echt feest worden om elkaar te inspireren, te versterken en ideeën uit te wisselen. Tijdens de opening op donderdagavond «Sg&ST 29 maart kreeg na Gadis Arivia en Mely Tan de staatssecretaris van Vrouwen zaken dr. Abdullah Cholil het woord. Hij sprak de hoop uit dat er een vervolg op de expositie zou komen en dankte Nederland en met name het ARA voor de goede zorg die besteed was aan de bewa ring en het toegankelijk maken van bronnen die van belang zijn voor de Indonesische geschiedenis. Hij bleek zeer goed geïnformeerd te zijn en bepleitte verdere ontwikkeling van de archiefsa- menwerking. Tot slot gaf de ambassadeur met een ferme gongslag aan dat 'Celebrating Indonesian Women' geo pend was. Terwijl de gasten zich door de expositie ruimte bewogen, trof ik de twee restaura toren van het ARA, Ted Indewy Gerlings en Willem Hoogduin, die gedurende drie weken een training gaven bij het ANRI. ik maakte van de gelegenheid gebruik om ze voor te stellen aan Ibu Ida Irfan, de eigenares van de vier exemplaren van Soenting Melajoe. De nieuwsbrieven zijn zichtbaar verzuurd en beschadigd. Ter plekke werd een afspraak gemaakt om de stukken de week daarop te conserveren. De volgende dag kon ik mij buigen over acht schriftjes met dagboekaantekenin gen en brieven van de moeder van Ibu Mien Soedarpo. De oproep om particulie re archiefbronnen voor de toekomst vei lig te stellen had een eerste reactie opge leverd. Een week later zouden collega's Ted Indewy Gerlings en Willem Hoogduin Ibu Soedarpo bezoeken om de rest van haar archief te bekijken en afspraken te maken over de conservering. De artikelen in de Indonesische pers gaven de bedoeling van de tentoonstel ling en het seminar uitstekend weer. De 14 juni 2ooi burengerucht toon was zakelijk tot zeer positief. De Jakarta Post sprak van een 'extraordinary exhibition'. Het Erasmushuis legt altijd een gastenboek in de tentoonstellings ruimte om bezoekers de gelegenheid te geven te reageren. In de regel blijft dit blanco. 'Celebrating Indonesian Women' werd goed bezocht, vooral door Indonesiërs, zowel vrouwen als mannen. Het is verrassend dat bezoekers nu uit voerige commentaren noteerden. Het seminar werd op 21 april geopend door de vrouw van de president, Ibu Sinta Nuriya. Voorafgaand verscheen een gesprek met haar in de krant, waarin ze wees op de noodzaak om de geschiedenis van Kartini opnieuw te interpreteren. Aan het seminar namen circa tweehon derd studenten en vertegenwoordigers van non governmental organizations (NGO's) deel. Bij het zoeken naar bronnen in Nederland stuitte ik op een aantal inte ressante initiatieven die te maken heb ben met Kartini: een prijs en een docu mentaire. Dit jaar zou de gemeente Den Haag voor het eerst een Kartiniprijs toe kennen op 21 april. Het is een jaarlijkse prijs, uitgereikt door vrouwencentrum Treize, ten behoeve van personen of instellingen die zich bijzonder verdien stelijk hebben gemaakt voor de verbete ring van de positie van allochtone vrou wen en meisjes. De bijeenkomst vond plaats in theater Concordia. Elisabeth Keesing, schrijfster van een biografie over Kartini, hield een lezing en las ter illustratie verschillende brieffragmenten voor.1 Het publiek verbaasde zich over het feit dat het meisje Kartini honderd jaar geleden dingen zei die nu nog modern in de oren klinken. Funda Mujde praatte de onderdelen van het program ma aan elkaar en zorgde, tezamen met een Javaanse dansgroep, voor een feeste lijke sfeer, precies zoals Gadis die voor het seminar in Jakarta bedoeld had. Uit een voordracht van drie kandidaten werd als winnares Berin Sayin gekozen. Oorspronkelijk afkomstig uit Turkije heeft ze 21 jaar geleden de stichting Yasmin opgericht om het isolement van Turkse vrouwen te doorbreken en hun ontplooiing te bevorderen. Het goed spreken van de Nederlandse taal is daar voor een eerste vereiste. Ze zei: "Heb je geen taal dan heb je niets." Net als Rohana Kudus in de Minangkabau aan het begin van de twintigste eeuw begon ze echter eerst met lessen in praktische vaardigheden, zoals naaionderricht. De vrouwen kregen eerder toestemming van hun man om hiervoor de buitenwereld in te gaan dan voor iets moderns. "En als ze eenmaal binnen zijn bij Yasmin," ver telde Berin, "dan volgt de rest vanzelf." Na afloop van de prijsuitreiking werd met wethouder Jetty Klijnsma afgespro ken om de tentoonstelling van het Erasmushuis na de rondreis door Indonesië volgend jaar april in Den Haag te tonen in de centrale hal van het stad huis. Astrid Wortelboer en Hans Hulscher zijn al enige tijd bezig met de voorbereidin gen van een documentaire over Kartini. Zij toonden zich zeer geïnteresseerd in de respons op de expositie in Indonesië, het seminar in Jakarta en de prijsuitreiking in Den Haag. Zij hebben een Nederlandse cameraploeg naar het seminar gestuurd en zelf op 21 april gefilmd in theater Concordia. Het begint erop te lijken dat wat eerst niet meer was dan een uitnodiging om een expositie van beperkte omvang te maken een vervolg zal krijgen. De for mule van het Erasmushuis om in samen werking met een Indonesische partner een expositie te combineren met een seminar over hetzelfde onderwerp, is zeer succesvol gebleken. Ik ben de medewer kers te Jakarta veel dank verschuldigd voor hun ondersteuning en enorme inzet zonder welke de expositie niet mogelijk was geweest. De weerklank in Indonesië en Nederland toont aan dat de wereld klein geworden is en dat multiculturaliteit geen mode woord, maar een feitelijk proces is. Het is als in de ondertitel van een recente bun del van artikelen over vrouwen in Indonesië: 'The Journey Continues'.2 De opening Tni#' jmrtt, 3 fiprn Perjuangan Karünl, Dewl Sartüca, Ronana nullus, don Maria Marajnls menagattun hak-bals wanit» udalar dsngan fcrnnn prla pada amminy# auwtag-oulng. cukup barat karen» pad a delude moreXa emaniipeai wanlta balumlah «porti yang tarjadi «ut tal Untuk raempelBjarl ldo-lda yang disampoikan olah para totah waölta tal parlu pensunalupan dokumentasl yang raBnampUkan pergorakan katttn wanit» dl Indo nesia, balk beropa welp sural, foto, buku. maupun film, yerng merupakan warfaan budaya bsrhfiTBabagl genereel psnerus. Halyang murupaW 1de dnsar oindaarenmre Who Mods a DWtnur yar to fök. ,SL« ttuls. Jakarta, 29 Maret htoj: 'W Akf' "Wdlaupun nvrekn tidi musv1 J, berjuang ataupun molakuks oleb haknya, namun lde-Ü merupaltan avral pargarnlur ujor Iris Heldebrink darl Haag (ARA! dalnro Jumps "«ftrWBlAwwd- So sok Kartini «nolri - YsA sori pamaran terwbut. Perjuangan mettska dalarf, peraamsan hak ataa kaum Banyak rlntcmgan yang Kartini (1879 1904). titUk kaum prla maupun tusnya tanpa ham tarkenal sctelah kam puan (YJP). Kedua lambtga 5-^<$Ss MKm.mmmSk Reacties archievenblad Nederland: Kartiniprijs en een documentaire Aat Siti Mulyati en Sri Handayani van het ANRI in gesprek met een bezoekster. Weerklank *lris Heidebrink is hoofd Fysiek Beheer van het Algemeen Rijksarchief en secretaris van de KVAN. 1 Elisabeth Keesing, Hoe ruim een kooi ook is: leven en lot van Kartini en haar werk (Amsterdam, 1996). 2 Mayling Oey-Gardiner and Carla Bianpoen (ed.), Indonesian Women, The Journey Continues (Canberra, 2000). juni 2001 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2001 | | pagina 7