VAN EEN ZOEKTOCHT DOOR ARCHIEVEN NAAR 'N BEDRIIFSGEHEUGEN literatuur bovendien geloof ik dat ik niet eens zo heel ver van de PIVOT-betekenis af zit, als ik Handelend Optreden erop nasla. Ik begrijp dat Den Teuling op het moment van lezen nog met zijn hoofd in de termi nologische wolken verkeerde, dus neem ik hem die eenzijdige oriëntatie zeker niet kwalijk. Het begrip actor, zoals ik dat gebruikte, is nadrukkelijk aan personen gekoppeld - daarin moet ik Den Teuling, die het tegengestelde beweert, opnieuw tegenspreken; ik zei (bladzijde 78): dat een actor een persoon of te onderscheiden groep van personen is. Niet menselijke actoren sluit ik voorlopig uit Ik denk dus niet, zoals Den Teuling wil doen gelo ven, dat werkprocessen eigenstandig documenten creëren en gebruiken; natuurlijk weet ik dat mensen uiteindelijk de processoren in processen zijn. Het hele model dat ik probeerde te schetsen, draait uiteindelijk om de actoren. Als die er niet zijn, zijn er ook geen werkprocessen, en dus geen documenten, geen archivering en geen archief. Niet voor niets stel ik in woord en geschrift steeds weer dat ook een archiveringsysteem recordkeeping sys tem) een sociaal systeem is. Andersom is trouwens evenzeer waar: zonder werkpro cessen creëren actoren geen archief. Ik ben nogal een aanhanger van de definitie van archief als procesgebonden informatie uit de Korte Introductie, zelfs al heeft deze nog niet de terminologie van Den Teuling gehaald. Context is chaos? Inderdaad, want als er één fenomeen is dat zich veel aantrekt van de tweede wet van de thermodynami ca dan is het wel de context van archie ven: elk systeem neigt tot entropie. De context van archiefsystemen bestaat zelf weer uit tal van systemen. Daarom is het misschien ook wel onmogelijk het archi- vistische begrip context in een definitie te vangen of in een model onder te brengen. Voor het omschrijven van het begrip heb ben we aan een heel, prachtig boek nog niet genoeg gehad. Het tweede, het model, probeert een onderzoekproject aan de Archiefschool tot leven te brengen in een werkende applicatie voor het contex tueel beschrijven van archieven. Daarin worden onderzoekers, modelleur en pro grammeur bijna dagelijks geconfronteerd met het feit dat de werkelijkheid dyna misch en dus chaotisch is. Dat maakt archivistiek ondefinieerbaar spannend. Daphne Meijer, Onbekende kinderen. De laatste trein uit Westerbork. Het boek Onbekende kinderen is een aanvulling op de gelijknamige documen taire, die in mei 2001 op de televisie is uitgezonden. Het boek gaat over de geschiedenis van vijftig jonge joodse kin deren die in september 1944 vanuit Westerbork naar de Duitse concentratie kampen te Bergen-Belsen en Theresien- stadt werden overgebracht. De namen van de kinderen zijn vaak onbekend of vals (naam van onderduikadres). De documentaire geeft een indringend beeld van de kinderen, die op één na de oorlog overleefd hebben. De schrijfster is op zoek gegaan naar deze kinderen en deed met hen onderzoek in de archieven van het NIOD te Amsterdam en het archief van de Oorlogspleegkinderen, dat in het Rijksarchief in Noord-Holland te Haarlem berust. Ondanks het archiefonderzoek en de interviews met overlevenden blijven vragen onbeantwoord over de reden van de late deportatie en de identiteit van Anselm van der Peet, Belangen en prestige. Nederlandse gunboat diplomacy omstreeks 1900. De bundel Belangen en prestige bevat zeven artikelen over Nederlandse kanonneerbootdiplomatie in de periode 1895-1914. Het gaat om acties in de wateren van Marokko (1895), Zuidelijk Afrika (1899-1900), China (1900 en 1911-1913), het Caribische gebied (1902-1904 en 1908) en Constantinopel (1912-1913). De betrekkingen tussen Buitenlandse Zaken en de Marine staan hierbij centraal. De auteur meent dat de Nederlandse regering voor 1914 actief optrad om de overzeese belangen te behartigen door middel van gunboat diplomacy en zo het eigen prestige hoog te houden. Voor het onderzoek heeft Van der Peet de archieven van de minis teries van Buitenlandse Zaken (A-dos siers) en Marine (kabinetsarchief en ver baalarchief, scheepsjournalen) onder zocht. Sjgj sommige kinderen. Het boek is minder indringend dan de documentaire, maar daardoor niet minder interessant. 33 D.M.P. Dataservices Nederland B.V. Bijdorpplein 21 2992 LB Barendrecht Tel.: 00-31(0)180-625533 Fax: 00-31(0)180-625818 http://www.dinpdata.nl e-mailsecr@dmpdatanl DMP Dataservices is als geen ander thuis in het structureren en het direct toegankelijk maken van alle mogelijke vormen van informatie. Al zo'n 15 jaar adviseert en voert DMP projecten uit. Van betrekkelijk eenvoudige tot heel gecom pliceerde, voor bedrijven en instellingen van heel uiteenlopende aard. Van het opbouwen van catalogi, registers en indexen tot het omzetten van tekstbestanden en beeldarchieven naar gebruikersvriendelijke zoeksystemen. Als u het tijd vindt om orde op zaken te stellen, dan moet u ons beslist even bellen, faxen of E-mailen. Wij sturen u dan graag onze heldere documentatie. U kunt natuurlijk ook meteen een afspraak met ons maken voor een vrijblijvend gesprek. U zult ontdekken dat u met specialisten praat die een einde kunnen maken aan uw zoektocht door archieven. Die uw bedrijfsvoering aanzienlijk efficiënter en uw werk een stuk aangenamer maken. Peter Horsman Signalementen door Patricia Böschen en Annabelle Meddens-van Borselen Mets en Schilt uitgevers en Herinneringscentrum kamp Westerbork, 2001, 206 biz., f 49,58 De Bataafsche Leeuw, Amsterdam ISBN 90-6707-506-X, 190 blz., 36,- Daphne Meijer ,aa,5,« «in** Jhr.J.A. Roëll, minister van Marine 1898-1901 juni 2001 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2001 | | pagina 16