De weg kwijtj
K 1
l
archiefburo
RETRIEVAL DAY!
Wij sfheppeh weer orde
Deskundige en discrete specialisten in traditionele en digitale archivering
li bij instellingen,en bedrijven.
Ook voor specifieke training van archièfpersoneel.
documenthandling, training en service
Aletta Jacobsstraat 28 - Waalwijk - Tel. 041 6 - 34 89 80
Documenten- en kennisontsluiting in de toekomst.
Een dag over de nieuwe mogelijkheden om informatie toegankelijk te maken en te houden.
7 riïindi jjj iJ ijVii ju
nagement
M. Peters en E. Barten.
Meestal in t verborgene. Anima
tiefilm in Nederland 1940-1945
Een onverwachte en belangwekken
de studie over de animatiefilm, vooral
voor onderzoekers van de laatste wereld
oorlog en degenen die belast zijn met het
beheer en de beschikbaarstelling van
moderne media, in het bijzonder film.
Een onderwerp dat nog steeds onderbe
licht is, zeker wat zijn historie betreft. Die
onderbelichting is helaas iets van onze
eigen dagen, want wie dit boek leest zal,
mogelijk tot zijn verbazing, vaststellen
dat in de oorlogsdagen zowel de Duitse
overheid als het Duitse gouvernement in
Nederland veel aandacht en geld voor
animatiefilm reserveerden. Immers, met
zo'n aansprekend en op het oog onschul
dig medium kon men enerzijds de natio-
naal-socialistische boodschap uitdragen,
anderzijds ook (door de productie van
minder 'belaste' films) een signaal geven
Michael S. Shull, Radicalism in
American silent films 1909-1929.
A filmography and history
Dr. Michael Shull heeft al meer stu
dies op zijn naam staan over de
Amerikaanse filmgeschiedenis, zoals
Doing their bit. Wartime American anima
ted short films 1939-1945 (1987) en
Hollywood war films 1937-1945. An
exhaustive filmography of American featu
re-length motion pictures relating to World
War II. (1996). Aan deze kritische bron
nenpublicaties voegt hij nu een derde
toe, die drie diepgaande essays bevat
over het voorkomen van (vormen van)
radicalisme in de oude stomme
Amerikaanse films, te weten: 'The mixed
message on class and radicalism in
dat alles in orde was onder de Duitse
bezetting. In de eerste categorie bespreekt
het werk de kleurentekenfilm Van den Vos
Reynaerde uit 1941/'43, waarin het beken
de oude sprookje is omgewerkt naar een
antisemitisch verhaal. In de tweede cate
gorie vinden we kleine juwelen als kleu
renfilm Das Dumme Ganslein (1944),
waarin een eigenwijs gansje ondanks
moeder gans' waarschuwingen allerlei
avonturen beleeft, of In Holland staat een
huis (1944/'45) een korte reclamefilm
voor Kabouter jenever. Ook in kleur, en zo
te zien dankzij het Filmmuseum goed
geconserveerd. De auteurs behandelen
vele bekende en minder bekende tekena
ren, waaronder die van Hendrik de Vogel,
Joop Geesink, Hans Fischerkösen en
Marten Toonder. Sommigen van hen
genoten na de oorlog grote bekendheid,
maar destijds deden zij hun werk in
anonimiteit en bleven meestal in 't ver
borgene. Is het al een plezier om na ruim
50 jaar nog eens zulke teken- en poppen-
films te zien, relevanter is het voor de
lezer van dit blad dat de studie tot dus
verre weinig bekend bronnenmateriaal
identificeert en grondig documenteert.
Het wachten is nu op een vervolg op deze
studie, die in geen gespecialiseerde bibli
otheek kan ontbreken.
progressive era films 1909-1917', 'The
red scourge on film: from wartime
xenophobia to being in the vanguard of
anti-Bloshevik hysteria, 1918-1920' en
'From the East to East Side: white flight
from the Red Hordes to America, 1921-
1929'. Niet alleen spreken de essays over
het directe onderwerp, film, maar
natuurlijk ook over de wijze waarop de
films werden gepercipieerd en, primair,
geschreven. Het hoeft geen nader
betoog dat Shulls studie een bijdrage is
tot de bronnenpublicaties die wij over
de nadagen van de Russische revolutie
hebben en ook al beperkt ze zich tot
Amerika, dat land was destijds wel de
grootste bron van filmproducties. In zijn
filmografie van 141 blz. inventariseert
en commentarieert Shull de door hem
teruggevonden films; een relevante toe
voeging is zijn analyse van de wijze
waarop het 'radicalisme' in de individu
ele films werd gepresenteerd. Deze ver
gelijkende statistiek alleen al maakt het
werk de aanschaf meer dan waard.
Animatiefilm
in Nederland
35
voorzëe
Datum
Centraal thema
Aan de orde komen
Doelgroep
Plaats
Kosten
woensdag 1 november 2000
de wereld vóór de digitale duurzaamheid: hoe houden we alle informatie die vandaag de
dag wordt geproduceerd en ons dreigt te overspoelen, toegankelijk,
kennisontsluiting in brede zin, toekennen van metadata, de rol die de selectie van
informatie en technische hulpmiddelen spelen: zoekmachines, browsers,
information agents, ontologiën.
documentaire informatieverzorgers, -beheerders, -managers uit organisatorische,
technische en archivistische/bibliotheek/documentaire disciplines.
Erasmus Expo- en Congrescentrum,
fl 795,-
Een samenwerking tussen de postdoctorale opleiding IDM,
De Vereniging Integraal Document Management en VHIC.
Meer informatie: zie www.vhic.nl of bel 0113 - 21 74 29
Signalementen door Robert Egeter van Kuyk
Uniepers Abcoude en Nederlands Instituut
voor Animatiefilm, 2000. samenvatting in
het Engels, register, bibliografie en filmo
grafie. ISBN 90-6825-152-X. 128 blz.
McFarland, Jefferson, NC, USA, 2000.
ISBN 0-7864-0692-5. bijl., bibliografie,
beredeneerde filmografie, z/w ill. 345 blz.
1940-1945
Mette Peters
Egbert Barten
Opname uit de film'Levens schaduwen' (1916),
met o.a. de acteurs Coen Hissink, Cor Smits en
Willem Faassen. Uit:'Of Joy and Sorrow.
A filmography of Dutch silent fiction'.
september 2000
archievenblad