De weg kwijtj K 1 l archiefburo RETRIEVAL DAY! Wij sfheppeh weer orde Deskundige en discrete specialisten in traditionele en digitale archivering li bij instellingen,en bedrijven. Ook voor specifieke training van archièfpersoneel. documenthandling, training en service Aletta Jacobsstraat 28 - Waalwijk - Tel. 041 6 - 34 89 80 Documenten- en kennisontsluiting in de toekomst. Een dag over de nieuwe mogelijkheden om informatie toegankelijk te maken en te houden. 7 riïindi jjj iJ ijVii ju nagement M. Peters en E. Barten. Meestal in t verborgene. Anima tiefilm in Nederland 1940-1945 Een onverwachte en belangwekken de studie over de animatiefilm, vooral voor onderzoekers van de laatste wereld oorlog en degenen die belast zijn met het beheer en de beschikbaarstelling van moderne media, in het bijzonder film. Een onderwerp dat nog steeds onderbe licht is, zeker wat zijn historie betreft. Die onderbelichting is helaas iets van onze eigen dagen, want wie dit boek leest zal, mogelijk tot zijn verbazing, vaststellen dat in de oorlogsdagen zowel de Duitse overheid als het Duitse gouvernement in Nederland veel aandacht en geld voor animatiefilm reserveerden. Immers, met zo'n aansprekend en op het oog onschul dig medium kon men enerzijds de natio- naal-socialistische boodschap uitdragen, anderzijds ook (door de productie van minder 'belaste' films) een signaal geven Michael S. Shull, Radicalism in American silent films 1909-1929. A filmography and history Dr. Michael Shull heeft al meer stu dies op zijn naam staan over de Amerikaanse filmgeschiedenis, zoals Doing their bit. Wartime American anima ted short films 1939-1945 (1987) en Hollywood war films 1937-1945. An exhaustive filmography of American featu re-length motion pictures relating to World War II. (1996). Aan deze kritische bron nenpublicaties voegt hij nu een derde toe, die drie diepgaande essays bevat over het voorkomen van (vormen van) radicalisme in de oude stomme Amerikaanse films, te weten: 'The mixed message on class and radicalism in dat alles in orde was onder de Duitse bezetting. In de eerste categorie bespreekt het werk de kleurentekenfilm Van den Vos Reynaerde uit 1941/'43, waarin het beken de oude sprookje is omgewerkt naar een antisemitisch verhaal. In de tweede cate gorie vinden we kleine juwelen als kleu renfilm Das Dumme Ganslein (1944), waarin een eigenwijs gansje ondanks moeder gans' waarschuwingen allerlei avonturen beleeft, of In Holland staat een huis (1944/'45) een korte reclamefilm voor Kabouter jenever. Ook in kleur, en zo te zien dankzij het Filmmuseum goed geconserveerd. De auteurs behandelen vele bekende en minder bekende tekena ren, waaronder die van Hendrik de Vogel, Joop Geesink, Hans Fischerkösen en Marten Toonder. Sommigen van hen genoten na de oorlog grote bekendheid, maar destijds deden zij hun werk in anonimiteit en bleven meestal in 't ver borgene. Is het al een plezier om na ruim 50 jaar nog eens zulke teken- en poppen- films te zien, relevanter is het voor de lezer van dit blad dat de studie tot dus verre weinig bekend bronnenmateriaal identificeert en grondig documenteert. Het wachten is nu op een vervolg op deze studie, die in geen gespecialiseerde bibli otheek kan ontbreken. progressive era films 1909-1917', 'The red scourge on film: from wartime xenophobia to being in the vanguard of anti-Bloshevik hysteria, 1918-1920' en 'From the East to East Side: white flight from the Red Hordes to America, 1921- 1929'. Niet alleen spreken de essays over het directe onderwerp, film, maar natuurlijk ook over de wijze waarop de films werden gepercipieerd en, primair, geschreven. Het hoeft geen nader betoog dat Shulls studie een bijdrage is tot de bronnenpublicaties die wij over de nadagen van de Russische revolutie hebben en ook al beperkt ze zich tot Amerika, dat land was destijds wel de grootste bron van filmproducties. In zijn filmografie van 141 blz. inventariseert en commentarieert Shull de door hem teruggevonden films; een relevante toe voeging is zijn analyse van de wijze waarop het 'radicalisme' in de individu ele films werd gepresenteerd. Deze ver gelijkende statistiek alleen al maakt het werk de aanschaf meer dan waard. Animatiefilm in Nederland 35 voorzëe Datum Centraal thema Aan de orde komen Doelgroep Plaats Kosten woensdag 1 november 2000 de wereld vóór de digitale duurzaamheid: hoe houden we alle informatie die vandaag de dag wordt geproduceerd en ons dreigt te overspoelen, toegankelijk, kennisontsluiting in brede zin, toekennen van metadata, de rol die de selectie van informatie en technische hulpmiddelen spelen: zoekmachines, browsers, information agents, ontologiën. documentaire informatieverzorgers, -beheerders, -managers uit organisatorische, technische en archivistische/bibliotheek/documentaire disciplines. Erasmus Expo- en Congrescentrum, fl 795,- Een samenwerking tussen de postdoctorale opleiding IDM, De Vereniging Integraal Document Management en VHIC. Meer informatie: zie www.vhic.nl of bel 0113 - 21 74 29 Signalementen door Robert Egeter van Kuyk Uniepers Abcoude en Nederlands Instituut voor Animatiefilm, 2000. samenvatting in het Engels, register, bibliografie en filmo grafie. ISBN 90-6825-152-X. 128 blz. McFarland, Jefferson, NC, USA, 2000. ISBN 0-7864-0692-5. bijl., bibliografie, beredeneerde filmografie, z/w ill. 345 blz. 1940-1945 Mette Peters Egbert Barten Opname uit de film'Levens schaduwen' (1916), met o.a. de acteurs Coen Hissink, Cor Smits en Willem Faassen. Uit:'Of Joy and Sorrow. A filmography of Dutch silent fiction'. september 2000 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2000 | | pagina 17