waliteitsonderzoek Archievenblad Een gebouw met forse rechthoeken in baksteen en een bescheiden logo. Het uit een enorme kei en stukken staalplaat bestaande kunstwerk is echter prominent aanwezig en verraadt onmiskenbaar de kunstkeuze der Rijksgebouwendienst. Binnen is het gebruik van handschoentjes een regel waarover de bezoeker niet vooraf is geïnformeerd. Een dag in het Rijksarchief in Overijssel: klamme handen en een vlotte bediening. Op de overzichtelijke website van het Rijksarchief in Overijssel even opgezocht hoe je lopend of met de bus vanaf het Centraal Station bij het Rijksarchief komt. De stadsplattegrond laat zien dat het te ver is om te gaan lopen. Bus 4 brengt mij bij halte Winkelcentrum Diezerpoort waar een vrouw mij via de Beukenstraat naar de Eikenstraat wijst, waar het Rijksarchief gevestigd is. Een gebouw met forse rechthoeken in baksteen trekt mijn aandacht. Het blijkt een juiste gok, want voordat ik het bescheiden logo van het Rijksarchief ontwaar, zie ik het kunstwerk bestaande uit een enorme kei en stukken staalplaat. De kunstkeuze van de Rijks gebouwendienst laat zich overal herken- Vragen naar de bekende weg In de hal met rechts kluisjes en koffie ruimte en links een tafel kom ik als van zelf bij de receptioniste terecht. Op een vriendelijke en professionele manier maakt zij mij wegwijs. Omdat ik voor het eerst in het Rijksarchief kom, geeft zij mij een bezoekersmap. Ik schrijf mij in als bezoeker (een paspoort of rijbewijs is niet nodig!) en ontvang mijn bezoekers pasje. De receptioniste wijst mij de studie zaal aan het einde van de gang. Aldaar groet een man mij zachtjes; de archiefmedewerker vermoed ik. Hij heeft enkele folianten in zijn in witte hand schoenen gestoken handen. Het is druk in de studiezaal, ik kies een tafeltje uit tegen de glazen achterwand. Achter mijn rug bevindt zich een tweede, lege studiezaal. De informatiebalie torent boven alles uit en de man met de handschoenen zit inmiddels achter de balie. Ik lees eerst de bezoekersmap. Op de binnenzijde van het omslag krijgt de bezoeker kort en duide lijk voorgeschoteld hoe je je in het Rijksarchief registreert, welke gedragsre gels er gelden en hoe je archiefstukken aanvraagt met het geautomatiseerde sys teem Archeion. Het plattegrondje van het archief geeft aan waar welke informatie te vinden is, zoals de kasten met inventaris sen, doop-, trouw- en begraafboeken en microfilms burgerlijke stand. Ook de Archeion 'aanvraag-terminal' en het kopieerapparaat zijn niet vergeten. De introductiemap geeft antwoord op de vele 'vragen naar de bekende weg' die elke bezoeker heeft bij zijn of haar zoek tocht in het archief. Synthetische handschoentjes Ik vertel de medewerker dat ik de memo ries van successie wil raadplegen en dat ik nog niet eerder met die bronnen heb gewerkt. Hij pakt de inventaris uit de kast en vertelt dat de memories zijn geordend in chronologische volgorde per plaats. Ik wil enkele memories van kantoor Zwolle inzien van na 1900. Dat verandert de zaak; de memories vanaf 1856 zijn toegan kelijk gemaakt met een apart register, de Tafels V-bis. Ik vraag twee periodes aan, hij voert inventarisnummers en het num mer van mijn bezoekerspas in de compu ter in en vraagt mij plaats te nemen aan tafel 12 in de stille studiezaal, de zaal voor raadpleging van originele stukken. In een oogwenk legt de depotmedewer ker twee enorme pakken neer op mijn tafel samen met een paar witte hand schoentjes. Over het gebruik van de hand schoentjes ben ik niet geïnformeerd, maar een' blik op de andere bezoekers leert dat "in deze zaal iedereen handschoentjes draagt. Ik volg hun voorbeeld, de hand schoenen zijn schoon en zitten redelijk. Ze zijn gemaakt van een synthetisch mate riaal, dus krijg ik na enige tijd klamme handen. Gelukkig hoef ik de handschoe nen uitsluitend te dragen als ik de memo ries raadpleeg, ter bescherming van een origineel archiefstuk. Zodra ik een aante kening maak, kan ik ze even uittrekken. Tweede kolom van Tafel V-bis De Tafel V-bis bestaat uit een opsomming van overledenen met bijbehorende ver wijzingen. Voor de zekerheid vraag ik welke verwijzingen van belang zijn voor het aanvragen van de memories. De cij fers in de tweede kolom van de Tafel V- bis, is het prompte antwoord. Uiteindelijk besluit ik twee overledenen te onderzoe ken, Hendrika Christina de Haan (geen familie) en Hendrik Hogenkamp. Mijn aanvraag loopt wederom via de medewer ker en niet via Archeion, omdat de memo ries recent verfilmd zijn. Binnen een minuut liggen twee vierkante, plastic cas settes op mijn tafel. Ik ben net snel genoeg om te vragen waar en hoe ik de films kan raadplegen. Met een knikje duidt de depotmedewerker de monitors aan in de drukke studiezaal en verzekert mij dat de apparatuur zich vanzelf wijst. Eenmaal bij de monitor aangekomen, blijkt dat deze niet is voorzien van een instructie of gebruiksaanwijzing. Blanco monitor Na enig speurwerk vind ik de aan-uit- knop. De monitor licht op. Het vierkante doosje blijkt een microfilm te zijn. Ik plaats de cassette in een laadslede en druk die naar beneden. Er gebeurt niets. Aan de rechterkant van de display bevindt zich een grote draaiknop voorzien van het woordje start. Ik draai de knop een slag en een oorverdovend geratel komt uit de tape, maar de monitor blijft blanco. Wat nu? Een heer van rond de vijftig 10 Archievenblad Oktober 1999 Kwaliteitsonderzoek Archievenblad bekijkt tegenover mij geroutineerd de ene film na de andere. Hij wil wel even hel pen, pakt de microfilm uit de slede, peu tert het uiteinde van de film uit de casset te, wurmt dat met enige moeite in een gleufje bij de laadslede, drukt het doosje in de slede, alles klapt naar behoren dicht. Hij draait aan de startknop en er is licht en beeld. Na zijn opmerking dat niet elke film even gewillig is, gaan wij beiden weer aan het werk. Na het bekijken van twee cassettes - de tweede gaf geen enkel probleem - krijg ik enige grip op de startknop. Het beheer sen van de snelheid en het scherp stellen van de film (elk verfilmd dossier heeft een andere scherptediepte verhouding) en het doorgronden van de volgorde van de memories maakt van het lokaliseren van de memories van De Haan en Hogenkamp een tijdrovend karwei. De memorie van De Haan blijkt uiteindelijk niet te bestaan. De nalatenschap van Hogenkamp bedraagt fl. 7721,85 en is verdeeld over zijn drie kinderen en een kleinkind, zonder tussenkomst van een notaris. Inmiddels is het 16.40 uur en de depotmedewerker vindt het genoeg voor vandaag. Ik lever mijn cassettes in en zie dat er ook een bakje is voor de hand schoenen, die inmiddels niet meer zo hagelwit zijn. Ik leg de mijne erbij en vraag mij af of ze worden gewassen of vernietigd. Goed geïnformeerd Het Rijksarchief in Overijssel heeft een uitstekende informatievoorziening aan bezoekers. Vooral de bezoekersmap is goed als introductie voor een nieuwe bezoeker. De website, die ongeveer dezelfde informatie bevat als de toelich tingen op inventarissen, is nuttig bij de voorbereiding van een bezoek aan het archief. Alle basisvoorzieningen voor bezoekers zijn aanwezig. De dienstverle ning van de medewerkers is goed. Er is een duidelijke uitleg over de waarde en het gebruik van archiefbronnen. Men heeft geen suggesties gedaan voor alterna tieve bronnen, noch voor het benutten van zoekwijzers. Ik weet echter dat ze bestaan. Voor de terugreis koop ik de Zoekwijzer van de Rijksarchiefdienst over Erfenissen (met uitgebreide toelichting op de memorie van successie). Opgelucht constateer ik dat de studiezaalmedewer ker mij goed heeft geïnformeerd over alle ins and outs van de memories. Veel te laat realiseer ik mij dat ik de handschoenen als souvenir en illustratiemateriaal voor dit artikel mee had moeten nemen. £3 Oktober 1999 Archievenblad 11 ma Door Marieke de Haan depot foto's van kaarten inventarissen handbibliotheek inventarissen naamlijsten doop-, trouw- en begraafboeken informatie kopieerapparaat reader- printer microfiches handbibliotheek microfilms burgerlijke stand vergader- en tentoonstellingsruimte zr receptie:. £gs hier meiden gare irobe toiie en koffiekamer begane grond in-/uitgang garde toilett invaliden i

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 1999 | | pagina 5