A Julius Muller
Okke ten Hove en Frank Dragtenstein,
Manumissies in Suriname 1832-1863. Bronnen voor de
studie van Suriname deel 19. Utrecht 1998, ISBN 90-393-1460-8; 441 blz.
fl. 49,- (incl,porto)
Steven Vink, Suriname door het oog van
Julius Muller. Fotografie 1882-1902.
Suriname
44
Rituelen rond de dood. Oso. Themanummer,
nummer 1, mei 1998, jaargang 17. 113 blz. Tijdschrift voor
Surinaamse taalkunde, letterkunde, cultuur en geschiedenis. Een
uitgave van de Stichting Instituut ter bevordering van de
Surinamistiek. Abonnementen 39,-per jaar; losse nummers 19,50.
Jubileum tentoonstelling, boek en web-site
Rembrandt aan de Amstel, Gemeentearchief
Amsterdam
Themanummer
Rituelen
rond de dood
43
Okke ten Hove Frank Dragtenstein
In Manumissies in Suriname zijn in chronologische volgorde de namen
opgenomen van alle slaven (totaal 6364) die tussen 1832 en 1863 in
Suriname de vrijheid hebben gekregen. (Manumissie was het vrijgeven
van slaven) Van de slaven zijn naast de familienaam gegevens vermeld
over geslacht, leeftijd, datum van toekenning van vrijlating, naam van
de eigenaar, familierelaties, het beroep dat men bij vrijwording ging
uitoefenen en een bronverwijzing. Vooraf aan de lijst van vrijgelaten
slaven is een inleiding opgenomen over manumissiereglementen, de
bevolkingsregistratie 1826-1832 en de vrijgelaten slaven. Achterin het
boek is een index op naam opgenomen. De lijst van gemanumitteerden
is geen bronnenpublcatie, maar een reconstructie gebaseerd op be
werkte bronnen. De verzamelde gegevens zijn niet als zodanig in de
Manumissies in Suriname archieven terug te vinden. De onderzoekers hebben onder andere de
1832 - 1863 volgende archieven gebruikt uit het Algemeen Rijksarchief te Den
Haag: Archief van de Hoge Raad der Nederlandsche West-Indische
bezittingen 1828-1892, Archief Sociëteit Suriname, Archieven van
Suriname na 1828, Archief Ministerie van Koloniën, Oud Archief
Suriname: Hof van Politie en Criminele justitie (bestuur kolonie
BSS 19 Suriname). Het boek is bedoeld als eerste inzet tot bestudering van de
sociaal-economische geschiedenis van de bevolking van Suriname. Ook
voor genealogen is dit een prachtige bron voor onderzoek.
De uitgave kan worden besteld door overmaking van 49 guleden op girorekening 4204401 van Stichting IBS te Bunnik.
DE »OUVERNET/It
der liolonio Suriname.
g.sf.
Koninklijk Instituut voor de Tropen Amsterdam 1997 ISBN 90-
6832-271-0; 96 blz.
Julius Muller (1846-1902) fotografeerde zijn geboorteland
Suriname sinds zijn terugkeer na een tweejarig verblijf in
Nederland in 1883. Hij koos diverse onderwerpen uit:
landbouw, scheepvaart, goudwinning, kolonisatie, groepsfo
to's van mensen op lokatie. Hij maakte reportages van
bezoeken van de gouverneur aan het binnenland, koningin
nedagen, optochten, openingen van bijeenkomsten van de
Koloniale Staten, jubilea, decoraties van belangrijke perso
nen. Soms maakte hij portretten van in zijn tuin in Parama
ribo. Dan maakte hij gebruik van een scherm met een soort
Hollands landschap of een fantasie-interieur, zoals dat in die
tijd gebruikelijk was bij de portretfotografie. Julius Muller
Op het boekomslag ,s jonkheer van Asch van Wijck te zien met ztjn gevolg beroepsfotograaf, hij had geen atelier. Hij fotogra-
tijdens een picknick in Suriname feerde juist mensen die zich niet lieten portretteren. Hij
legde onderwerpen vast, waar hij in zijn dagelijks leven mee
bezig was of waar zijn belangstelling naar uitging: goudwinning, plantages (o.a. Mariënburg) en festiviteiten. Julius Muller
bracht alleen positieve aspecten in beeld, slechte levensomstandigheden van arbeiders worden niet in beeld gebracht. Muller
begaf zich en maakte deel uit van de betere maatschappelijke groeperingen, zoals de planters, hogere middenstand en rijkere
burgers. Hij hoopte dat Nederlanders in Suriname gingen investeren en dat nieuwe kolonisten naar zijn land zouden komen.
Hij schonk driehonderd foto's aan het Koloniaal Museum, destijds gevestigd in Haarlem. De collectie is nu in het bezit van
het Tropenmuseum te Amsterdam. In het boek zijn hoofdstukken opgenomen over de fotograaf, de fotocollectie en Surina-
mein de negentiende eeuw. Uit de collectie van Julius Muller zijn 56 foto's van Suriname afgebeeld uit de periode 1883-1895.
Steven Vink
■•y-.j'p DOOR HET OOG VAN
Vs-\Fotografie 1882-1902
TIJDSCHRIFTEN
TIJDSCHRIFT VOOR SURINAAMSE
TAALKUNDE, LETTERKUNDE CULTUUR EN GESCHIEDENIS
In onze westerse samenleving is een groeiende belangstelling
naar rituelen rond de dood. H. Kok schreef in zijn Geschiede
nis van de laatste eer hoe veel typisch Nederlandse gebruiken
rondom de dood verdwenen zijn. Kok constateerde dat de
houding van Nederlanders tegenover de dood sinds 1970
veranderd is. Sindsdien is discussie over begrafenisrituelen en
de noodzaak van rouwrituelen om de dood weer bespreek
baar te maken.
In dit themanummer zijn diverse artikelen opgenomen over
rituelen rond overlijden bij Surinaamse bevolkingsgroepen.
Gebruiken van hindoes, Creolen, bosnegers, moslims en
Javaanse Surinamers worden in korte, interessante artikelen
belicht.
In dit boek staan foto's afgedrukt van de fotografe
Marrie Bot. Haar foto's zijn ook te zien op de tentoonstelling
Een laatste groet. Uitvaart en rouwrituelen in multicultureel
Nederland Deze expositie is nog tot en met eind december
1998 te zien in het Museum voor volkenkunde te Rotter
dam.
Rembrandt tekende vele stadsgezichten en landschappen in
en rondom Amsterdam. Voor de tentoonstelling zijn de
mooiste van zijn tekeningen uit de hele wereld bijeenge
bracht. Op de expositie zijn naast de vijftig werken van
Rembrandt ook vijftig landschappen van andere kunstenaars
uit zijn tijd te zien. Deze worden aangevuld met kaarten en
documenten uit de Amsterdamse archieven. In het Museum
het Rembrandthuis is een pendant van de tentoonstelling te
zien. Ter gelegenheid van de tentoonstelling verschijnt bij
uitgeverij Thoth een rijk geillustreerd boek getiteld Het
landschap van Rembrandt; wandelingen met Rembrandt in en om
Amsterdam voor f.99,50. Het gemeentearchief heeft een
wandel- en fietsgids getiteld Rembrandt aan de Amstel
uitgebracht voor f 9,90. De tentoonstelling is tot en met 29
november 1998 dagelijks te zien in het gemeentearchief van
11.00-17.00 uur, toegangsprijs f7,50.
De speciale web-site met een tentoonstelling en informatie over
chief of direkt via: http://www.rembrandt-amstel.nl.
HALFJAARLIJKSE UITGAVE JÊÊt^. ^tÊÊ^.
VAN DE
TITUUT TER BEVORDERING
VAN DE SURINAMISTIEK
NUMMER 1. MEI 1998
JAARGANG 17
Ets 'De Kleine Stinkmolen op het bolwerk De Passeerden', Rem
brandt van Rijn, 1641. Fondation Custodia, Parijs, Verzameling
Frits Lugt (Foto: Gemeentearchief Amsterdam)
de expositie is te raadplegen via de site van het gemeentear-
102/8 oktober 1998