ier- $T krestaur; Papier Boekrestauratoren Digitalisering KINOS AKTUELL TITANIC lithografie archief sw De wetgever heeft impliciet de taak tot duurzame archivering aan de omroepen zelf toegekend Dr. Ruhland 112 Uhr 10 Minute Oberammergauer Passionsspiele - *»BLUES BROTHERS 2000 WERNER-r® MISTER MAGOO^ 20 I STERKEN g van elk denkbaar origineel 21 Mittwocfa 5 and 71/* Uhr Ein Roman uach dem Leben in 5 Akten I ArnorikanischeB Senaationsdraiuu i 6 Akten M i 11 w o ch und Saius I 2 Uhr nachmtttags Vorführung der Lichtbild - Serie J powie des FilmwerksObarammer-rnn. so)lie UroRebuug, Bewobner und Be- I sucher wahrend der die"jShriron j PasaiooFzeit. Eintrittpprois for Erwachseno und Jugendliclie 10 Alk j Mit Rücksicht nuf raehrfacb vorgekoiiunt I exemplarische PolizBistrafen wird dnrauf j aufmerfeearo gemacht, daB das Eau h imi Ki'do verboten iet. Programm 2 33 28 - Kinokasse 1 Internet: http://www.KLEVE.COM/BURGTHEATER - e-Mail; burgk Digital >ounc iuperleinwonc sulro reunK in der raisog Tfigl. 17.00 20.00 Fr. Sa. a. 22230 FSK ab 6 TJgl. 20.00 Fr. Sa. ft. 22.30 17.00 Hochzeit Verlieberi Kale Winslal Leonardo DiCapno The Blues are back Tigl 17.00 Sa.» So. nur 15.00 Tigl. 17.00 Sa. «So, nur 15.00 AUSIESE Mi. 1. 7. 20.00 Jack Nicholson Helen Hunt BESSER GEHT s MCI IT Montag Dienstag Kinotag Eintritt 9,- DM fiir alle frevndllcht Ki.no tiw Uz4~zCn VOn KltVÊ De multi-media bioscoop: film en passiespelen in 1922 (1), film en voetbal in 1998 Clevericher Volksfreund, 2b oktober 1922 en Rheinische Post, 21 juni 1998) hanteren diverse beleidslijnen voor de verdere ontwikkeling van de filmar- chivering. Nog steeds geldt daarbij als algemeen geaccepteerd uitgangspunt dat het redden en verzamelen van filmmateriaal prioriteit heeft boven de inventarisatie. Bij het verzamelen is echter planmatigheid geboden, onder meer om te voorkomen dat er dubbel werk wordt verricht. Films zijn immers meestal in diverse exemplaren in omloop gebracht. Met het oog hierop zijn er diverse projecten ter inventari satie van filmbestanden opgestart. Het project voor Nordrhein-Westfalen, dat wordt voortgezet, is al genoemd. Vermelding verdienen ook de "Topo- graphie audiovisueller Quellenüber- lieferung in der Bundesrepublik Deutschland", een project van het Bundesarchiv dat wordt gesteund door de Deutsche Forschungsgemeinschaft, en de Duitse bijdrage aan de European Guide of Film and Television Archivesdie inmiddels is verschenen. Voor het overige zijn er grote onder linge verschillen in het beleid van de afzonderlijke instellingen. Deze komen goed tot uiting bij een vergelijking van de archiefdiensten van de afzonderlijke deelstaten. Tegenover de diensten die, naar analogie van het Bundesarchivhet filmwezen in de eigen deelstaat zo breed mogelijk pogen te documente ren staat bijvoorbeeld het Landesarchiv de functie van audio-visueel archief zelfs door de landelijke archiefwet aan die instelling toegekend. Samen met de publieke omroepen Vrijwel steeds wordt door de staatsar chiefdiensten gezocht naar vormen van samenwerking, uiteraard vooral om financiële redenen. Het archief van de deelstaat Schleswig-Holstein houdt er een eigen filmarchief op na. Dit werkt nauw samen met het filmarchief van het Bundesarchiv. In Nordrhein- Westfalen wordt al sinds enige tijd de oprichting van een landelijk filmarchief nagestreefd, dat bijvoorbeeld ook als centraal filmdepot voor gemeentelijke archiefinstellingen zou kunnen fungeren. Op dit moment is er een probleem ontstaan doordat het filminstituut van de stad Düsseldorf om financiële redenen als beoogd partner van het Hauptstaatsarchiv heeft moeten afhaken. Mogelijk zal het tot een samenwerking met het Medienzen- trum (de voormalige Landesbildstelle) van de Landschaftsverband Rheinland komen. In zeer veel gevallen zijn er voorts de afgelopen jaren samenwerkingsover eenkomsten met publieke omroepen gesloten. Een belangrijke reden daarvoor is dat de archiefwetten van de j, dat met een beroep op de zeer strikt geïnterpreteerde archiefwet van de deelstaat dit documenteren als oneigenlijke taak van de hand wijst. Films zouden, voorzover niet van de staat afkomstig, door de producenten zelf of door daartoe op te richten gemeenschappe lijke instellingen moeten worden bewaard. Het archief van de deelstaat Bremen ziet deze archivering als taak van de Landesbildstelle en in Berlijn is Duitse deelstaten, die alle sinds 1987 van kracht zijn geworden, in de meeste gevallen een uitzonderingsbepaling voor de publieke omroepen bevatten. De wetgever heeft impliciet de taak tot duurzame archivering aan de omroepen zelf toegekend. Aangezien er feitelijk weinig garanties voor een behoorlijke vervulling van deze taak op de lange termijn bestaan, verzekeren archiefinstellingen zich via overeen komsten van het recht om bepaalde programma's bij uitzending te kopiëren en van gespecifi ceerde gebruiksrechten. In principe zouden dergelijke over eenkomsten ook met commerciële omroepen, uitgeverijen en productiemaatschappijen kunnen worden gesloten. Daar mee zou dan een antwoord worden gevonden op het relatief jonge verschijnsel van de privatisering, dat als nieuw groot gevaar voor de overlevering van films wordt beschouwd. Literatuur (selectie): Film and Television Collections in Europe. The MAP-TV Guide, Daniela Kirchner ed., London etc. 1995 Filmschatzen auf der Spur. Verzeichnis historischer Filmbestande in Nordrhein-Westfalen, red. Paul Hofmann e.a. (Veröffentlichungen der staatlichen Archive des Landes Nordrhein-Westfalen, Reihe C: Quellen und Forschungen, Band 33), Düsseldorf 19972 Griep, Karl, 'Filmarchivierung - Aspekte einer Facette archivischer Arbeit', in: Archivpflege in Westfalen und Lippe 47 (1998) 12-18 Kretzschmar, Robert, 'Wege zur Sicherung mchtstaatlicher und audiovisueller Überlieferungen' in: Der Archivar 50 (1997) 110-118 Pollert, Sussanne, Film- und Fernseharchive. Bewahrung und ErschlieBung audiovisueller Quellen in der Bundesrepubliek Deutschland (Veröffentlichungen des Rundfunkarchivs, Band 10), Potsdam 1996 oo J ATELIER m RESTAURATIE ATELIER STERKEN BV Atelier voor conservering en restauratie van papier en per kament zoals boeken, prenten, tekeningen, grafiek, (wand)kaarten, charters zegels etc. De Cloese 7-9 7339 CM Ugchelen Tel. 055 - 5 42 31 47 Fax 055 - 5 43 06 14 Mobiel 06 - 53 93 93 53 DOCUMENTENWACHT Documentenwacht omvat een 24 uurs calamiteitenservice en collectie inspectie met schade preventie als uitgangspunt. Telefoon: bovenstaande nummers en: Mobiel 06 - 53 93 93 53 Semafoon 06 - 59 28 48 55 BlSTERH P1CTURA IMAGIN1S de hoefsmid 13 1851 PZ Heiloo tel: 072-5320444 fax: 072-5320400 e-mail: pictura@xs4all.nl http://www.xs4all.nl/~pictura 102/8 oktober 1998

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 1998 | | pagina 11