zijn verschillende stadia op weg naar gelukzaligheid' Door Richard Hermans Voor de één bleek access het recht op vrije informatie te zijn, voor de ander het beschikbaar zijn van een gebouw en voor de derde een catalogus 19 Zijn ruime werkvertrek ligt bezaaid met stapels notities, tijdschriften uit Zuid-Amerika, Canada, Austra lië, faxen uit landen waar ik als jongetje al van droomde. Aan de muur in een schijnbare willekeur sfeer volle schilderijen, een 19de-eeuws riviergezicht, moderne grijze vlakken en oude kaarten van Dordrecht. Mooie sculpturen en een Canadees vlaggetje. En daar tussenin zit hij, Joan van Albada. Bruisend van energie, nu en dan de ogen gericht op het oneindige. Hoe spreek je eigenlijk een filosoof, een visionair bevlogen theoreticus of gewoon een praktische jongen uit Groningen aan? In ieder geval zal hij de komen de jaren vanuit Parijs de spin in het web zijn van de I.C.A. want per 1 oktober aanstaande is hij secretaris generaal van the International Council on Archives, belangrijkste internationale ambtelijke functie. Joan van Albada, kersvers secretaris-generaal van de l.C.A. Status van 'Mr. I.C.A.' In de loop van ons gesprek zou hij gelukkig deze voorzichtige houding wel wat laten varen, maar een derge lijk belangrijke internationale functie brengt blijkbaar ook tactische vaar digheden en een zekere mate van politieke voelsprieten met zich mee. "Toen ik hoorde dat Charles Kecske- méti, de huidige secretaris-generaal, zou stoppen heb ik met mijn vrouw Marjan natuurlijk uitvoerig gesproken of ik zou solliciteren naar deze functie. Het betekent nogal wat voor ons privé-leven. We zullen ons huis in Noord-Brabant moeten verruilen voor een onderkomen in Parijs en veel van ons sociale leven hier moeten achterlat en. Voor mij persoonlijk is het van groot belang dat ik een goed contact houd met het thuisfront. Het werk als secretaris-generaal brengt nogal wat status met zich mee en de machtsposi tie is groot. Daarom is het van belang een goede feedback te houden en regelmatig spiegels voorgehouden te krijgen." Velen zullen je beschouwen als 'mister I.C.A.' Boezemt dat je angst in, die status "Nee. Kwaliteit is veel belangrijker In tegenstelling tot zijn gewoonte be gint Van Albada ons gesprek voorzich tig. te leggen. Het lijkt me van belang eerst eens goed te luisteren naar wat er leeft binnen de top van de I.C.A. Joan van Albada; na Parijs de ogen gericht op het oneindige "Over de huidige koers van de I.C.A. en de rol van de secretaris-generaal kan ik niet te veel zeggen. Het is niet mijn gewoonte om direct statements af alvorens daar een uitgesproken mening over te hebben. Ik ben nogal 'low profile' weet je, en in de coulissen van het theater voel ik me het best." dan status. Kwaliteit en affiniteit zijn voor mij sleutelbegrippen. Daarop toets je ook anderen." Wat hem te wachten staat Hoe zie je je toekomstige functie eigenlijk "Ik ben vóór alles een dienaar. De taken van de secretaris-generaal en het secretariaat van de I.C.A. zijn initië rend en ondersteunend van aard op alle vakinhoudelijke werkterreinen. Dit kun je zo breed invullen als je zelf wilt. Natuurlijk zijn er beperkingen die vooral te maken hebben met de omvang van het kantoor. Er werken naast mijzelf nog een deputy-secretary general, een executive assistant, een programme-director en twee secreta resses. En natuurlijk vormt geld een beperking. Het beschikbare budget is lang niet voldoende om alles wat je wilt ook te kunnen realiseren. Fundrai- sing is dan ook van groot belang. Een ander probleem is natuurlijk het feit dat we altijd afhankelijk blijven van de beschikbaarheid van goede mensen. Veelal zijn dit archivarissen die al overbezet zijn en in de schaarse vrije tijd die hen rest voor het belang van de internationale archiefwereld bezig zijn." En dan gaat Joan van Albada er eens goed voor zitten. "Inmiddels zijn 160 landen lid van de I.C.A.bijna net zoveel als de FIFA! Het beleid van de afgelopen jaren was gericht op een 'global network' een wereldwijde dekking. Dit is zeer succesvol gebleken. En er worden geweldige producten gemaakt. Helaas blijven die, ook in ons land, vrijwel onbekend. Ik denk dat het van belang is dat we ons vooral gaan richten op het ontwik kelen van producten waar primair behoefte aan is. De problematiek in Afrika is heel anders dan in West- Europa of in Australië. Alleen het taal probleem al is gigantisch. Ik zat eens met drie collega's ergens in Tashkent tijdens de koffie te praten over 'access', het Engelse woord voor toegang. Op een bepaald moment kon ik de discussie niet meer volgen. 'Waar hebben we het eigenlijk over?' vroeg ik. Voor de één bleek access het recht op vrije informatie te zijn, voor de ander het beschikbaar zijn van een gebouw en voor de derde een catalo gus. Zolang we wereldwijd niet weten vanuit welke achtergrond we spreken hoeven we er ons niet over te verbazen dat er misverstanden ontstaan, of zelfs arrogantie. Ik zou graag willen dat we een con ceptueel kader ontwikkelen dat per land aangeeft hoe men over centrale theoretische issues denkt. Als het begrip 'eigendom' in China onbekend is, dan is het logisch dat het begrip 'principle of providence' er een andere evolutie heeft doorgemaakt dan in bijvoorbeeld Nederland. En de theo retische basis in Brazilië verschilt weer van die in Nigeria." Haast achteloos neemt Van Albada gedurende zijn monoloog diverse faxen in ontvangst, die met regelmaat door één van zijn Dordtse medewerkers worden binnengebracht. Internationale 'heritage-kluis' "Ach", vervolgt hij, "er zijn verschil lende stadia op weg naar gelukzalig heid. Er zijn dus ook verschillende stadia van ontwikkeling. De kunst is om trapsgewijs normen te ontwikkelen die toepasbaar zijn op de feitelijke situatie in elk land apart. Zo is het opzetten van micro-verfilmingsprojec- ten in sommige ontwikkelingslanden van groot belang gezien de klimatolo gisch omstandigheden die vaak zo desastreus zijn voor papier. Maar dan moet je ook zorgen dat de moeder exemplaren van deze films permanent worden bewaard in goede klimatolo gisch ingerichte ruimten. Dat brengt enorme kosten met zich mee. Mis schien zouden we in staat zijn om deze films op een centrale plaats ergens in de wereld te bewaren. Een soort' internationale 'heritage-kluis'. Hoewel politiek-emotioneel gevoelig, een mooie oplossing voor een wezenlijk probleem. En stel je eens voor dat we wereldwijd in staat zouden zijn om alle relevante archiefinformatie via Internet te communiceren en te beheren? Bedrijfseconomische aspecten moeten van groot belang zijn, bij het al of niet honoreren van bepaalde projecten." Talent in Nederland Naast Erik Ketelaar als voorzitter van 'the Programme M.anagement Commission' en Yvonne Bos-Rops als vertegenwoordiger in het hoofdbestuur van 'the Professional Associations of Archivists' krijgt Nederland met jou nu wederom een belangrijke internationale zetel. Hoe verhoudt zich dat tot andere landen? "De functie van secretaris-generaal moet je los zien van nationaliteit. In feite ben ik vanaf 1 oktober een non nationaliteit. Ik, dat hoop ik althans, ben voorgedragen vanwege mijn inhoudelijke kwaliteiten en niet omdat ik Nederlander ben. Maar het is natuurlijk voor ons land wel belang rijk. We krijgen hierdoor de kans iets extra's in te brengen, maar ook om te leren. In Nederland loopt een aantal getalenteerde mensen rond. Daar wil ik graag een beroep op kunnen doen." 'Je hebt je ook in de afgelopen jaren ingespannen voor Janus, het publicatieor gaan van de I.C.A.Blijf je dit doen?' "Tot het jaar 2000 zeker. Als Director of Communications, zoals mijn huidige functie bij de I.C.A. heet, ben ik ook 102/7 SEPTEMBER 1998

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 1998 | | pagina 10