In houd Henk Roosenboom en Joyce Pennnings 32 Nieuws uit het Veld Henk Roosenboom en Joyce Pennings De lange mars. Tachtig jaar onderweg naar morgen Amusement bewaren, waar heb dat nou voor nodig? De onmisbare skills van de av-documenta- list. 13 19 22 24 29 33 De lange mars. Tachtig jaar lang onderweg naar morgen Het Nederlands Audiovisueel Archief. De jaren 1997 en 1998 Robert Egeter van Kuyk 13 De sectie audiovisuele archieven Niet alleen keihard de leukste. De totstandko ming van de nationale radio- en televisiecollec tie bij het NAA Amusement bewaren, waar heb dat nou voor nodig? Ontsluiten en beschikbaarstellen van de omroeparchieven Cinema Brabantia. Een speurtocht naar Brabants filmmateriaal De onmisbare skills van de av-documentalist. Het archief in het web van de digitale productie In volle glorie op het grote doek. Selectie op cinematografisch belang bij het Nederlands Filmmuseum Behoud van bewegend beeld. Filmconservering, een vak apart 2 37 Brieven aan de Toekomst 38 Oral History beevaart mondelinge historische documenten In volle glorie op het witte doek. 41 Fevensverhalen in woord en beeld. Van oral history naar documentaire 44 Nobody's Business 43 Nationaal Pop Instituut 31 Literatuur 70 Agenda 72 Colofon Behoud van bewegend beeld. Levensverhalen in woord en beeld. De wereld van de audiovisuele archieven. 102/6 Augustus 1998 3 Bert Hogenkamp Een moeizame en ingewikkelde tocht langs talrijke instanties die telkens van naam veranderden om uiteindelijk bij het Nederlands Audiovisueel Archief uit te komen. Kernprobleem was hierbij altijd tot voor kort het ontbreken van het besef van de cultuurhistorische waarde van av-materiaal en de afzijdigheid van de archiefwereld. Nicoline J. Ekama van Dorsten Over selectiecriteria, tariefstelling, de catalogus en nadrukkelijk niet het Ja-Zuster-Nee-Zuster' syndroom. Annemieke de Jong en Brigit Homans van het NAA lichten toe hoe het in de praktijk van de omroeparchieven toegaat. Annemieke de Jong De wereld wordt digitaal en ook de audiovisuele archieven merken dit. Hoe denken omroeporganisaties en andere grote producenten de explosie van van digitale multimedia te gaan beheersen? En welke rol gaan de archieven spelen in het opslaan, verzenden en vooral: het terugvinden van mediaobjecten? Bert Hogenkamp Frank van der Maden Nicoline J. Ekama van Dorsten Nicoline J. Ekama van Dorsten Frank van der Maden Annemieke de Jong Sonja Snoek Charles J eurgens Bibliotheek I Studiecentrum 1x2. Nederlands Filmmuseum Column: Theo Thomassen Piet van Wijk Sonja Snoek Nicoline J. Ekama van Dorsten Evenals een kunstmuseum werkt het Nederlands Filmmuseum aan de vorming van een museale collectie. Maar er is ook een zeer om vangrijk archief ontstaan van wel 52 miljoen meter film. Hoe se lecteer je hierin, welke criteria leg je aan om tot een conserverings- oordeel te komen? Soms is 'simpelweg beeldschoon' al genoeg. Agnes Jonker R.C. Hol 48 De andere wereld van audiovisuele archieven. Een rondetafelgesprek. Charles J eurgens De mensheid vertoont al vanaf het begin der tijden het verlangen om de tijd in beelden te vangen om zo de beleefde werkelijkheid tot in het oneindige te kunnen herhalen. Dat geldt zeker voor filmbeelden. Conserveren van oud materiaal is dus onvermijdelijk, maar eigenlijk is 'verdoeken' een betere term. Nicoline J. Ekama van Dorsten Heimat in Holland, Duitse dienstmeisjes 1920-1950. Op dit onderwerp promoveerde Barabara Henkes; Cherry Duyns van de VPRO maakte met haar boek als basis en in nauwe samenwerking met Henkes een documentaire van dezelfde naam. Hoe anders was het om in filmbeelden te spreken, hanteerden zij andere criteria voor de te ondervragen vrouwen dan voor het boek en voegt beeld iets toe aan woorden? Vier experts rond de tafel die hun gedachten laten gaan over de huidige situatie en wensen voor de toekomst wat betreft de organisatie van av-archivering. En hoe kan bijvoorbeeld de KVAN zich bemoeien met opleiding of tariefstelling?

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 1998 | | pagina 3