H Z s n 5 cl H X l? •Kt I Kap. Poellplein 1 (JQ 5046 GV Tilburg Tel. (013) 536 83 55 Marcel Westhoff, Levensgangen. Biografische data over 30 cineasten. SFW-werkuitgave no. 9, 82 blz. fl. 17,50 F.C. de Kok, Een democraat op de radio. De bewaarde stem van Willem Drees sr. Geluidregistraties uit de pe riode 1939-1938. Stichting Film en Wetenschap (thans NAA Amsterdam); ISBN 90-70224-18-6, 128 bh. fl. 25,= 63 Zoals gezegd gaat achter dit schitte rende boek ook een groot drama schuil. Bij driekwart van de films staat namelijk vermeld "the film is missing En al zijn de ogen van het NFM dan met name gericht op de buitenlandse collega's, laten we hopen dat dit schit terende boek ook velen in de Neder landse archiefwereld zal aansporen ook hun regio nog eens aan een nader onderzoek te onderwerpen. Tot slot zouden lokale en regionale archiefdiensten er goed aan doen het voorbeeld van hun Amsterdamse collega's (GAA en NFM) te volgen. Als je weet wat er in het verleden aan filmmateriaal geproduceerd is, kun je een veel gerichter acquisitie- en selectiebeleid ontwikkelen. Bovendien zal het veel eenvoudiger zijn om op het moment dat er oud filmmateriaal opduikt vast te stellen welk historische belang ermee gemoeid is. Uiteraard zijn daarmee niet alle problemen opgelost. Een belangrijk deel van de lokale filmproductie, met name dat deel dat als hobby tot stand is ge komen (zeg globaal de amateurfilms), zal niet op basis van archiefstukken en andere documentatie te traceren zijn. Op onze speciale textielafdeling worden vaandels, paramenten en andere textiele objecten vakkundig geconserveerd. taires e.d. Ook speelfilms horen in dit rijtje thuis. In dit verband verwijs ik graag naar de volgende films uit de filmografie: De oorlog in Transvaal (1899), De gevolgen van een Hel Uit de film 'De cabaret-prinses' van the Dutch Filmco. Theo Frnekel, 1925, met Emmy Arbons in de hoofdrol foto uit: 'Of Joy an Sorrow') mondsche huisbaas (1906), De nieuwe verordening (1912), De geheime club (1913), Oorlog en Vrede (1914/1916/ 1918) en Zeemansvrouwen (1930). - archiefrestauratie/massaconservering - behandeling van brandschade - kunstvoorwerpen-restauratie - vacuüm-vriesdrogen - textielconservering Doorgaans kunnen ze pas aan een filmografie worden toegevoegd als hun feitelijk bestaan al is aangetoond. Faat dit echter geen belemmering zijn voor de archiefdiensten. Er blijft nog voldoende relevant materiaal over om de eerste editie van de lokale of regionale filmografie mee te vullen. Frank van der Maden Brabants Film Archief Gelet op de films, zowel naar hoeveel heid als kwaliteit, die Nederlandse filmgeschiedenis in de periode 1896 - 1930 heeft geproduceerd, is het begrijpelijk dat de aanduiding 'stomme film' weerstanden oproept. Om deze term echter te vervan gen, aanvankelijk door 'zwijgende film' (vertaling van het Engelse 'silent movie') en recentelijk door het Vlaamse 'stille film' (hoe poëtisch ook), gaat mij te ver. De negatieve betekenis van het woord 'stom' krijgt er teveel nadruk door en de oor spronkelijke betekenis ervan wordt er door miskend. Voor diegene die dit parten speelt, heb ik de volgende suggestie: denk bij het uitspreken van 'stomme film' aan het in Italië gangbare 'cinema muto'. U zult zien dat de weerstand in korte tijd zal verdwijnen. h— SIGNALEMENTEN Tot nu toe is nog weinig onderzoek gedaan naar Nederlandse cineasten. Over bekende Nederlandse filmers als Joris Ivens, Bert Haanstra, Herman van der Horst en Johan van der Keuken is wel het een en ander geschreven. In Levensgangen zijn gegevens gepubliceerd over dertig minder bekende filmmakers, wier carrière vóór 1940 was begonnen en rond 1995 afgesloten. In dit overzicht zijn onder andere ge gevens over Jo de Haas (1902-1963), Emiel van Moerkerken (1916-1995), Otto van Neijenhof (1898-1977) opge nomen. De filmmakers staan in alfabe tische volgorde vermeld. Van alle cineasten staan eerst de biografische gegevens (naam, geboorte- en overlij- Cineast Jo de Haas (1902-1963) in actie. Hier filmt hij een socialistische demonstratie te Gent voor zijn densdatum, ouders, echtgenote en kin- film Vooruit in 1933(foto privé-collectie Bert Hogenkamp) deren) en de zakelijke gegevens (infor matie over eigen bedrijfjes) genoemd. Hierna volgt een filmografie (lijst van geproduceerde films) een bibliografie (lijst met publicaties van de filmmaker) en een literatuurlijst (publicaties over de cineast en zijn werk). Onder het kopje archivalia staat vermeld waar de films aanwezig zijn. Voor de samenstelling van dit overzicht heeft de schrijver onderzoek gedaan in de archieven van het bevolkingsregister, Kamers van Koophandel, filmkeuring (ARA Den Haag), de bestanden van het Neder lands Filmmuseum, de SFW en de Rijksvoorlichtingsdienst. Levensgangen is bedoeld als naslagwerk en als een aanzet voor een biografisch woordenboek van de Nederlandse film. Annabelle Meddens-van Borselen Geluidsbanden worden als historische bron nog niet veel voor onderzoek en onderwijs gebruikt. Wellicht komt dit omdat onderzoekers niet van het bestaan ervan op de hoogte zijn. Van de Nederlandse staatsman en politicus Willem Drees sr. (1886-1988) zijn op het Nederlands Audiovisueel Archief te Amsterdam (NAA) geluidsbanden met radiotoespraken en interviews raadpleegbaar. Een democraat op de radio biedt een overzicht van 96 geluids banden van Drees. Hier zijn alleen die opnamen geselecteerd, die tijdens zijn werkzame leven als politicus en bestuurder gemaakt zijn. Na zijn aftreden in 1958 als Minister-President heeft Drees nog vele vraaggesprekken waarin hij terugblikt laten registreren. Deze zijn niet in dit overzicht opge nomen. Voor de beschrijving van de banden is een vast kader bedacht. Naast onder andere de datum van opname, datum van uitzending en duur van de registratie, is uitgebreide informatie te vinden over de gelegen heid waarbij de registratie heeft plaatsgevonden en het onderwerp Willem Drees (1886-1988), minister van Sociale Zaken in 1946, Minister-President 1948-1958) 102/6 Augustus 1998

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 1998 | | pagina 38