Wij hebben geen behoefte meer aan de gelikte plaatjes zoals die van het Polygoon-journaal. Maar wie verzamelt de amateurfilms die nu zo in overvloed gemaakt worden 30 31 KvB: "In Rotterdam is de inzage van polygoonjournaals en van het andere materiaal gratis. Maar ik ben ook een voorstander van landelijke afspraken over de tarieven." REvK: "De sectie Audiovisuele Archieven van de KV AN vindt dat hier een taak is weggelegd voor de KV AN". Uiteenlopend gebruik Wie zijn eigenlijk de gebruikers van av-collecties? FvdM: "Bij de openbare archiefdiensten zijn dat er meestal niet zo veel omdat viewingfaciliteiten, dat wil zeggen viewingkopieën en afspeelapparatuur, ontbreken. Ook bij het Brabants Filmarchief is het aantal gebruikers nog be perkt vanwege de opbouwfase. Toch worden we regelmatig benaderd, onder anderen door programmamakers, onder zoekers en particulieren die op zoek zijn naar bepaalde films of filmfragmenten. Ook naar aanleiding van het tv-program- ma 'Cinema Brabantia' komen er iedere week zo'n vijf tot zes reacties. Blijkbaar spoort het zien van de oude filmbeel den het publiek aan." Koops: videobanden over Oud-Goes gaan ah warme broodjes over de toonbank RK: "Bij het Gemeentearchief in Goes gaan videobanden over Oud-Goes als warme broodjes over de toonbank." KvB: "In Rotterdam zijn de klanten in feite de programma makers. Wekelijks verzorgt TV-Rijnmond historische programma's met voornamelijk beeldmateriaal dat van het gemeentearchief Rotterdam afkomstig is. Videobanden maken wij niet zelf; wij werken wel aan de productie mee. De formule is zoals bij Ach Lieve Tijd". REvK: "Bij het NAA-Hilversum wordt zeer intensief gebruik gemaakt van het av-materiaal. Maar hier fungeert de collectie min of meer als bedrijfsarchief. Ook de weten schappelijke onderzoekers als gebruikers zijn een belangrijke doelgroep. We hebben tegenwoordig zelfs een eigen buitengewoon hoogleraar te Utrecht, Bert Hogenkamp". Eeuwige conversie De omloopsnelheid van dragers voor beeld en geluid lijkt steeds korter te ivorden. In het NRC-Handelsblad van 8 mei ontlokte dit een van de medewerkers van het NAA de uitspraak, dat je met het oog op de toekomst nu een partijtje cd-spelers zou moeten opkopen en goed gesealed voor later bewaren. Is dit inderdaad een serieus probleem? REvK: "In feite doen wij dit al. Het Omroepmuseum in Hilversum bewaart alle soorten oude apparatuur die ook gebruikt kan worden. Het is het probleem van de eeuwige conversie. FvdM: "Wat betreft duurzaamheid is het nu nog het beste om het originele materiaal te bewaren. Door de digitalise ring kun je uiteindelijk films en apparatuur in het museum zetten. De drager en de bijbehorende informatie zijn dan los gekoppeld." Opleiding Stel dat je als archiefdienst besluit av-materiaal te beheren en ter beschikking te stellen, welke opleiding geef je dan aan de verant woordelijke medewerker REvK: "Het GO kent een zeer praktijkgerichte opleiding op dit gebied. Het is een vrij algemene cursus, gericht op de 'werkvloer'. Een echte opleiding voor beheerders van av- materiaal is er niet. Misschien iets voor de Archiefschool of de KV AN?" RK: "Als het NAA nu een netwerk gaat promoten van diensten met av-materiaal, dan hoort daar mijns inziens ook de zorg voor scholing bij." FvdM: "Internationaal gebeurt er wel van alles. Zo bieden een aantal Europese filmarchieven samen met enkele andere instellingen het programma Archimedia aan. En internetge bruikers kunnen zelfs langs electronische weg een cursus audiovisueel management volgen, een Australische opleiding die de School of Information, Library and Archive Studies van de University of New South Wales aanbiedt [zie: 'Columbus achterna', pag. 71). Probleem is natuurlijk dat we daar op korte termijn voor de regio niet mee geholpen zijn. Vandaar dat we voor de Kring van Archivarissen in Noord-Brabant de mogelijkheden onderzoeken iets te ontwikkelen waar de Brabantse archiefdiensten voorlopig mee vooruit kunnen." Selectieproblemen Een moeilijk punt is de selectie van av-materiaal. Hoe gebeurt dat? Zijn hier specifieke methoden voor? REvK: "Het NAA en het NFM hebben selectiecriteria geformuleerd die als bijlage in het advies van de Raad voor Cultuur staan zie 'Niet alleen keihard de leukste, pag. 15). Het grootste probleem is dat je selectie moet zien in samenhang met de functie van de instelling: op lokaal niveau gelden andere criteria dan nationaal. Verder spelen er bij de selectie van av-materiaal naast inhoudelijke, ook technische en juridische aspecten een rol. Mede daardoor zijn selectiecrite ria niet eenvoudig op te stellen. Het NAA doet wel aan sampling. Naast hoogtepunten worden bijvoorbeeld wille keurig gekozen tv-avonden bewaard. FvdM: "Het is niet zo moeilijk om van tevoren een aantal criteria vast te leggen. Het grote probleem is echter om ze toe te passen, vooral als niet bekend is wat er zoal aan filmbeelden geproduceerd is en wat daar na de 'natuurlijke' selectie nog van over is. Soms bestaat er van een dorp maar één film. Ook al is die slecht, die bewaar je toch." KvB: "In Rotterdam zijn een hele tijd alle vijf Nederlandse netten getaped. Het zou handiger zijn om bij het NAA gebruikskopieën over Rotterdam te bestellen." RK: "Dat is nu precies de bedoeling in Zeeland. Wij gaan er van uit dat het NAA al het relevante landelijke av-materiaal bewaart. Als Zeeland de landelijke netten heeft gehaald, is dat in onze ogen een zaak voor het NAA. Onze archiefdienst bewaart wel zo veel mogelijk materiaal van Omroep Zee land. Dat zal verder niemand anders doen." FvdM: "De regionale en lokale archiefdiensten moeten er echter terdege rekening mee houden dat regionaal materiaal van de landelijke omroepen in Hilversum buiten de boot zal vallen." REvK: "Dit gevaar is betrekkelijk. Het NAA selecteert wel degelijk ook regionaal materiaal en heeft zeker aandacht voor de problematiek." Acquisitie Wordt er ook aan actieve acquisitie gedaan? KvB: "Wij hebben geen behoefte meer aan de gelikte plaat jes zoals die van het Polygoon-journaal. Maar wie verzamelt de amateurfilms die nu zo in overvloed gemaakt worden? En doen we ook iets met de homevideo's? Prachtig materiaal soms, maar ons ontbreekt de tijd voor actieve acquisitie." REvK: "Er bestaat een stichting, die zich bezig houdt met amateurfilms; die verzamelt dit materiaal." RK: "Ook al krijg je erg veel aangeboden, het is toch goed om te kijken of er nog iets interessants tussen zit. Het is hetzelfde probleem als met de vakantiekiekjes. Je zult het op kwaliteit moeten beoordelen en noteren wat wordt wegge gooid." FvdM: "Doordat we nu beter weten wat er is zie je in Brabant dat ook de archiefdiensten meer aan actieve acquisitie doen. Natuurlijk speelde Cinema Brabantia hier een rol in: naarmate er meer oude films getoond worden, komt er meer aandacht voor en wordt er meer geacquireerd. Maar hiermee zijn we - weer terug bij de problematiek van het begin van dit gesprek!" 102/6 Augustus 1998

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 1998 | | pagina 31