De andere wereld van de audifwisuele instellingen Door Henk Roosenboom en Joyce Pennings Het is goed dat het materiaal daar bewaard wordt waar ook de deskundigheid over het bewegend beeld aanwezig is Een rondetafelgesprek 48 49 Sla je de Almanak van het Nederlandse Archiefwezen open bij het hoofdstuk Audiovisuele archieven en archieven van omroeporganisaties, dan valt het op hoe uiteenlopend de instellingen zijn die zich met het beheer en het beschikbaarstellen van av-materiaal bezighouden. De grootste instellingen zijn natuurlijk het Nederlands Audiovisueel Archief (NAA) en het Nederlands Filmmuseum (NFM), inmiddels uitge breid aan bod gekomen in deze Special. Maar er zijn ook archiefdiensten van diverse omroepen en regio nale instellingen zoals het Gronings Audiovisueel Archief, de Stichting Nijmegen blijft in beeld, het Audiovisueel Documentatiecentrum Overijssel, het Brabants Film Archief en het Limburgs Film- en Videoarchief. Waar staan deze instellingen voor? Welke betekenis hebben ze op het gebied van beheer en beschikbaar stelling? Vier deskundigen uit het veld geven hun mening. Kees van Buren (KvB) is verbonden aan de topografisch- historische atlas van de Gemeentelijke Archiefdienst Rotterdam. De laatste acht jaar hield hij zich vooral bezig met het verza melen, beschrijven en ter beschikking stellen van bewegend beeldmateriaal. Deze collectie groeit enorm, evenals de vraag ernaar. Dagelijks maken lokale en nationale media, musea en particulieren er gebruik van. De bewaarcondities zijn echter niet optimaal. Binnenkort verhuist het gemeentearchief, maar in de nieuwbouw zal zelfs geen koelcel meer aanwezig zijn. Er wordt over gedacht de filmcollectie elders onder te brengen en zelf met gebruikskopieën te werken. Voorlopig wordt de hij opgeslagen in een geconditioneerde quarantaineruimte. Robert Egetervan Kuyk (REvK) was tot november 1997 hoofd van het filmarchief van de Rijks voorlichtingsdienst. Nu is hij aan het NAA verbonden als project manager nationale inventarisa tie av-archieven. Een project dat gegevens moet aandragen over de talloze in het land verspreide collecties en inventariseren welk materiaal waar ligt (zie: Nieuws uit het Veld). Het uiteindelijke doel is een centraal gegevens bestand voor av-materiaal, waar bij vooral het geluidsmateriaal veel aandacht zal krijgen. Daar naast is Egeter van Kuyk onder andere voorzitter van de Sectie Audiovisuele Archieven van de KVAN. Rond de niet-ronde tafel: vlnr Egeter van Kuyk, Pennings (interv), Van Der MadeKoops, Roosenboom interven op de rug gezien Van Buuren Frank van der Maden (FvdM) deed aanvankelijk historisch onderzoek op het terrein van de Nederlandse filmgeschiedenis. Vervolgens maakte hij de overstap naar de archiefwereld en werkte achtereenvolgens bij het Nederlands Filmmuseum, het Film- en Beeldbandarchief (nu NAA) en het Rijksarchief in Flevoland. Sinds 1 mei 1996 is hij coördinator van het Brabants Film Archief (BFA). Dit is ondergebracht bij de Brabant-collectie van de Katholieke Universiteit Brabant in Tilburg. Het Brabants Film Archief beoogt een centrale databank te vormen van historisch filmmateriaal uit en over de provincie Noord-Brabant. In de toekomst kan men het materiaal ook op video raad-plegen. Daarnaast advi seert het BFA Brabantse instellingen die av-materiaal beheren. Wekelijks wordt in samenwerking met het BFA op Brabant TV Cinema Brabantia uitgezonden, waarvoor historisch materiaal wordt gebruikt (zie: Cinema Brabantia, pag. 22). Roelof Koops (RK) is als rijksarchivaris van Zeeland druk bezig met het fusieproces waarbij in 1999 het Rijksarchief en de ge meentearchieven van Middelburg en Veere moeten zijn samen gesmolten tot het Zeeuws Archief (zie Archievenblad december 1997). In het nieuwe, gezamen lijke onderkomen is een koelcel aanwezig voor films en video's. Sinds 1988 registreert de Werk groep Zeeuws Filmarchief het av- materiaal in de provincie. Het is de bedoeling dat het Zeeuws Ar chief zal fungeren als het centrale depot voor av-materiaal van de bij de werkgroep aangesloten instel lingen. Nu al beheert het rijks archief zelf av-archieven zoals van de afdeling voorlichting van de Deltadienst. Onlangs zijn afspra ken gemaakt met Omroep Zee land en het Zeeuws Documenta tiecentrum over het behoud en beschikbaarstelling van door de omroep geproduceerd materiaal. Omroep Zeeland bleek niet in staat dit zelf adequaat te archiveren, zodat deze zich voortaan zal concentreren op registratie en selectie terwijl het Rijksarchief de conservering en het behoud op de langere termijn voor zijn rekening neemt. Ook wetenschappelijke onderzoekers zul len er terechtkunnen met hun vragen; meer algemeen geïnte resseerden zijn welkom in het Zeeuws Documentatiecentrum. Beheer in eigen huis of centraal? Zeker de wat kleinere archiefdiensten hebben problemen met het beheer van av-materiaal. Het is vaak kostbaar om het in eigen huis te doen en in veel gevallen ontbreekt ook de deskundigheid hiervoor. Maar als je het niet zelf doet, waar laat je het dan doen? Is een centraal landelijk beheer niet te prefereren? REvK: "Behoud en beheer is duur. Daarom is het verstandig dit fysiek te bundelen. Anderzijds moet het ook niet zo zijn dat een of twee instellingen zich al het materiaal toeëigenen. De regionalisering die je nu om je heen ziet is wel terecht. Ook het NAA is van mening dat er naast een nationale infrastructuur regionale vertakkingen moeten zijn. Het is goed dat het materiaal daar bewaard wordt waar ook de deskundigheid over het bewegend beeld aanwezig is." RK: "Het is belangrijk dat er een tussenniveau bestaat. Voor het opslaan van regionaal materiaal en het ter beschikking stellen daarvan moet je binnen de regio blijven. De verschil lende rijksarchieven in de provincie vormen mooie startpun ten voor zo'n regionale aanpak, maar het meest praktisch is te kijken waar het materiaal en deskundigheid al zitten. Bijvoorbeeld bij gemeentearchieven die van oudsher meer ervaring op dit terrein hebben. Vervolgens moet je per regio tot een toegesneden mix van samenwerkende instellingen komen." KvB "Ik vind het verstandiger het av-materiaal op een cen trale plek onder te brengen waar de klimatologische omstan digheden ideaal zijn. Zelf maak je dan gebruik van kopieën voor de dienstverlening." FvdM: "De centralisering en regionalisering zou je het best per onderdeel kunnen differentiëren. Zo lijken mij bijvoor beeld de nieuwe technologische ontwikkelingen, zoals het digitaliseren van av-materiaal, een landelijke aangelegen heid. Dit geldt ook voor de technische expertise. Ook het opslaan en bewaren speelt mijns inziens op zowel landelijk als regionaal niveau; de opslag van nitraatfilms moet bij voorkeur landelijk geregeld worden. De acquisitie, de in houdelijke ontsluiting en de beschikbaarstelling zou ik daarentegen graag regionaal willen organiseren. Daar zitten per slot van rekening een groot deel van de kennis, de contacten en de potentiële gebruikers. REvK: "Inderdaad kun je heel goed de ontsluiting op re gionaal niveau aanpakken, maar dan liefst wel volgens uniforme regels. Het NAA is in dit verband bezig met het opstellen van een nationale thesaurus. Ook het hanteren van tarieven en regelingen wat betreft auteursrecht zou volgens centraal bepaalde normen moeten gebeuren." Tarieven en vergoedingen Hoe gaan jullie om met de problematiek van de auteursrechten, gebruiksrechten en tarieven? RK: "Egeter van Kuyk bepleitte zojuist een uniformering van tarieven en auteursrechten. Deze zou van het NAA kunnen uitgaan. De Rijksarchiefdienst is hiervoor niet de aangewezen instelling omdat hierin uitsluitend de rijksar chieven vertegenwoordigd zijn. Er kunnen overigens behoorlijke bedragen met rechten en vergoedingen gemoeid zijn. In Zeeland proberen we dit zo veel mogelijk met gesloten beurzen op te lossen. Het is de bedoeling dat de Zeeuwse Omroep ons tegen kostprijs banden laat overspoe len en dat wij gratis van hun professionele apparatuur gebruik mogen maken. Anderzijds zullen wij geen rechten heffen." FvdM: "Ik adviseer archiefdiensten om tijdens de acquisitie ook meteen de rechten te regelen, zwart op wit, want anders geldt het niet. Mocht iemand geld vragen voor zijn mate riaal, dan kan een archiefdienst wijzen op de kosten van Egeter van Kuyk: landelijke afspraken over tarieven is taak van de KVAN beheer en onderhoud. Een videokopie in ruil voor de over dracht van het materiaal (inclusief de rechten) blijkt vaak voldoende. Uniformering van de tarieven lijkt mij op zich een goede zaak. Ik zou graag zien dat het NAA met een tariefstelling komt voor zijn dienstverlening die is afgestemd op wat in het cultuurhistorisch veld gebruikelijk is. Nu kost het raadplegen van de catalogus bij de omroeparchieven al geld! Het zou toch mooi zijn als je de toegangen en het materiaal gratis in kunt zien, zeker als het om niet-commer- ciële doelen gaat." 102/6 Augustus 1998

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 1998 | | pagina 30