Wij doen gewoon alles Ons werkterrein: S -G RAVEN HAGE Bedrijfs-archiefservice Joustra - inventarisatie, bewerking herstructurering - selectie, opschoning vernietiging - advisering, detachering vervanging - organisatie-onderzoek, interim-management begeleiden van projecten - bemiddeling bij automatisering, externe opslag historisch onderzoek - werving selectie nieuwe medewerkers - bedrijfs- en ondernemingsarchieven - overheids-archieven - dynamische, semi-statische statische archieven - centrale afdelingsarchieven - beleids - uitvoeringsarchieven - personeelsarchieven - kaarten, foto's en tekeningen Soms werkt een beeld onthullender dan woorden. Dat zegt echter ook wat over de kijker. Zo bleek de in beeld gebrachte naïviteit van mevrouw X door de kijkers op twee manieren erva ren te zijn: sommigen vonden deze ontroerend anderen ergerden zich er aan. Een beeld is nooit objectief, maar wordt altijd geïnterpreteerd. evenveel vrouwen in Duitsland als in Nederland op te zoeken. Dat waren er natuurlijk meer dan die vijf. Deze voorgesprekken deden we samen en zonder camera. De meeste vrouwen kende ik al uit mijn interviews voor mijn boek, maar anderen hadden dan drie zinnen concentreren en dat soort dingen. Dat was vooral jammer als zij inhoudelijk juist een prachtig verhaal hadden. Bij een van de vrou wen waren Cherry en ik het niet direct eens. Ik vond haar humor heel treffend en droog, maar Cherry vond haar assimilatie in Nederland en haar oorspronkelijke Duitse nationaliteit. Zij spreidde daarin een soort politieke naïviteit ten toon die ook oprecht bleek te zijn. Vooral door haar heel close up te filmen voegde het beeld veel toe aan haar woorden." Thema en ritme Duitse dienstmeisjes in Nederland: soms zeer geassimileerd daaraan alleen met een vragenlijst meegewerkt. Die zag ik ook voor 't eerst. In eerste instantie kozen we ze uit vanwege de inhoud van hun verhalen. Bij de voorgesprekken klikte het soms meteen, bijvoorbeeld door het beeldend vermogen waarmee iemand vertelde, het goede geheugen, geëmotioneerdheid en oprechtheid. Een van de deelneemsters was zo prachtig getekend in haar ouderdom en constrasteerde daardoor heel mooi met haar jeugdfoto's. Maar soms liep het op niets uit. Een paar dames waren in die tussentijd mentaal sterk achter uit gegaan en vertelden veel te warrig of te gespreid, konden zich niet langer dat haar 'dubbele bodems' niet in een documentaire zouden werken." Hadden jullie buiten deze keuze op persoonlijke kenmerken ook nog andere criteria? "We vonden dat het hele politieke scala in de film moest komen, van vrouwen die zich verzet hadden tegen het nationaal-socialisme tot vrouwen die zich geïdentificeerd hadden met de Duitse bezetter. Vooral die laatsten waren moeilijk te vinden. Een van de vrouwen, zeg mevrouw X, liet duide lijk merken dat er bij haar destijds sprake was van spanning tussen haar Nederlandschap en haar Duitszijn, Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen het boek en de film? Wat voegt een film bijvoorbeeld toe waar een boek alleen maar kan omschrijven? "Om te beginnen hebben het boek en de film een overeenkomstig thema en eenzelfde sfeer, namelijk melancholie of op z'n Duits, Sehnsucht. Bij dat ge geven zoek je beelden en een ritme. Het beeld en het ritme van een trein die langzaam maar onverbiddelijk zijn loop krijgt bijvoorbeeld, of het beeld van dat grensstation 'in the middle of nowhere'. Na de montage was de film niet ingrijpend anders dan het ritme en de rust die Cherry tijdens de opna men creëert. Ik was ook bij de eind montage aanwezig en was direct en thousiast over het resultaat. In die fase werden ook de archiefbeelden inge voegd waarbij je moet beslissen welke beelden de meeste zeggingskracht hebben. Zo verving Cherry bijvoor beeld bepaalde nu algemeen bekende beelden van marcherende soldaten door iets anders omdat het te clichee- matig werd. Algemene beelden brachten ook al snel een stijlbreuk teweeg; we wilden de intimiteit en de banaliteit van de reële wereld daarom heen zo dicht mogelijk bij elkaar hou den. Vandaar dat we vooral gekozen hebben voor foto's uit persoonlijk bezit en bij een goede belichting of schaduwwerking heeft dat toch een heel levendig effect." Waar haalde je je algemene beeldmateriaal en de muziek vandaan? "Het NS Spoorwegmuseum had veel mooi bewegend materiaal en in het Gemeentearchief van Rotterdam Ook k;m ten recnlilt!mt. die «cvnariijk wordt geacht voor de openbare orde. veiligheid, gezondheid of zedelijk heid, of die zich mei gedraagt naar de bepalingen, vast gesteld bij of krachten» het Vreemdelingenreglement, een» bepaalde verblijfplaats gemeente, kamp. vluchtoord of quarantaine station) worden aangewezen. Geuit»! voor eert rek uit Seder!and door het hoofd politie der gemeente: - Datum Identiteitskaart aan de grens ingenomen, en onverwijld opgezonden aan den Inspecteur der Kon. Marechaussee te.'s-Ciravenhagc, Afd. Vreemdelingendienst. Van Imhoff- plein N®. 12, door Naam IWkW» Plaats Datum ming nodig om die te gebruiken en ze moesten zo gefilmd worden dat de namen onleesbaar bleven, dus heel snel achter elkaar. Dat gaf ook weer een levendig beeld van de hoeveelheid van KONINKRIJK 63LI IDENTIT Voornamen zich heeft aangemeld bij hei Hoofd van Politic der gc- Het Hoofd van Politie, voornoemd. Op last wDeghspsetsur van Politie an dm hottdtr ia t, ï%/p' u-oorJightid ran Art Hoofd on Politie, of run dm door dtztu aaugrxezm am Ut naar geitelJ: VklMJ>EU!< Enorme hoeveelheid identiteitskaarten in het Rotterdams getneentearchief die kaarten en dus van het enorme vonden we bijvoorbeeld in het archief van de Vreemdelingenpolitie heel veel registratiekaarten van die dienstmeis jes. We hadden trouwens wel toestem aantal meisjes dat naar Nederland was gekomen. Bij sommige werkgevers families waren nog filmpjes aanwezig waar ook de dienstmeisjes op stonden. Dat kwam natuurlijk heel sporadisch voor, dienstpersoneel op familiefilm pjes en foto's. Helaas was zo'n frag ment dan vaak zo kort dat je er weinig mee aan kon. Beelden uit Duitsland losten we op met foto's van de vrou wen zelf. De muziekkeuze -Bartok onder andere - is door Cherry bepaald, hij weet daar veel van. Ook voor sfeermuziek uit die tijd heeft Cherry gewoon een cd van hemzelf gebruikt waar muziek uit de periode vlak voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog op staat. Het zijn liede ren gezongen door de 'Comedian Harmonists'. Het proces van woord naar beeld was een kwestie van vertrouwen. Op basis van eerdere documentaires ging ik er van uit dat Cherr-y Duyns het net zo integer zou doen als ikzelf gedaan had. De 'speelsters' in zijn film gaan toch maar 'met de billen bloot', maar ze waren in goede handen." dr. Barbara Henkes is historica en publiceert op het gebied van vrouwenstudies oral history en geschiedenis van de twintig ste eemv. Jagerlaan 1a 3701 XG Zeist Tel.: 030-693 32 41 GSM: 06 - 53 38 65 32 Bedrijfs-archiefservice Joustra werkt in geheel Nederland en opereert vanuit zowel Zeist als Groningen. Wij bieden opdrachtgevers een ruime keuze uit contractmogelijkheden en hanteren variabele tarieven. Discretie en flexibiliteit gaan bij ons hand in hand.

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 1998 | | pagina 27