I Digitalisering In volle glorie op het grote doek j_ internet lithografie archief Restauratie Atelier PAUL PETERS van elk denkbaar origineel a i Hums x- <f 4 Selectie op cinematografisch belang bij het Nederlands Filmmuseum Door Sonja Snoek*) 29 Weverweg 9, 6961 KM EERBEEK TEL. (0313) 65 44 66 FAX (0313) 65 58 82 contentbased informatie. Automa tische item herkenning -het indexeren van objecten, 'toestanden' en gebeurte nissen; semantische classificatie en nominalisatie: het is allemaal mogelijk over pakweg 15 jaar. Maar volgens Tan zal er nog minstens een halve eeuw overheen gaan voordat een machine beschrijvingsregels kan toe passen, 'abstracte' trefwoorden toe kennen en videobeelden weet te interpreteren. Vooralsnog vergemak kelijken expertsystemen de menselijke analyse van audio en video op korte termijn, maar vervangen kunnen ze deze niet. Moeten we dat nu zien als goed of slecht nieuws? In ieder geval betekent het dat iedere documenta list die op dit moment in een av- archief werkt, zijn pensioen nog kan halena Nederlands Audiovisueel Archief en Voorzitter Documentatiecommissie FIA T PICTURA IMAGINIS de hoefsmid 13 1851 PZ Heiloo tel: 072-5320444 fax: 072-5320400 e-mail: pictura@xs4all.nl http://www.xs4all.nl/~pictura Ed Tan van de Amsterdamse Vrije Universiteit. Tan deed aan het eind van het Seminar een serie voor gangers konden deze voorspelling zelf toetsen tijdens een demo van het Euromediasysteem dat - volautoma- Internationale bijeenkomst van av-documentalisten: spellingen over de mogelijkheden en onmogelijkheden van automatisch indexeren van videobeelden. Video parsing (patroonherkenning) is al vrij snel haalbaar (5-10 jaar). Seminar- nog lang niet met pensioen tisch - informatie uit een (serie) shot(s) weet te destilleren (o.a. kleur, camera beweging, vorm en textuur) en deze samen met tekstuele annotaties om vormt tot krachtig gestructureerde, Bovendien kunnen wij u van dienst zijn met massa-conserve- ring, reiniging en het encadreren van prenten, het opzetten van oude kaarten en het verzorgen van kalligrafiewerk. Wilt u meer informatie, belt u dan gerust voor een offerte of gewoon een afspraak. conserveren en restaureren van papier, leder en perkament massa-conser- vering aanvezelen van papier verdoeken en opzetten van oude kaarten en grafiek reiniging en het encadreren van prenten •charter- en zegelrestau ratie opstellen van een schade-inventarisatierapport restauratie van boek omslag; ontwerp van nieuw beslag in edel of onedel metaal S In ons atelier worden uw waardevolle boekwerken of archivalia vakkundig gerestaureerd. Wij geven u graag advies, indien nodig met ondersteuning van andere deskundigen, en altijd in overleg met u. Het Nederlands Filmmuseum (NFM) kunt u het best vergelijken met een museum voor beeldende kunst. Ook het NFM werkt aan de vorming van een museale collectie. Het belangrijkste verschil is dat er in de loop van 50 jaar een filmarchief is ontstaan met een verzameling van een enorme om vang (52 miljoen meter). Maar met andere instel lingen in ons land die film bewaren als informatie drager is er een verschil. Het NFM richt zich namelijk op het cinematografisch aspect van film, zowel wat betreft het bewaren als het beheren in onderzoeks- en publieksfunctie. Niet alle films worden automatisch opgenomen in de museale collectie, integendeel. Het proces van de NFM- Kopieën zijn niet altijd optimaal (foto: Jean van hingen) selectie van nitraat ten behoeve van conservering is te ver gelijken met dat van aquisitie door bijvoorbeeld kunst- of historische musea. Zo goed als een conservator in een kunst museum het niet in zijn hoofd zou halen ongezien een kunst werk aan te kopen kan het filmmuseum, dat op kwalitatieve en inhoudelijke criteria selecteert, zich nimmer permitteren om tot conserveren over te gaan zonder het materiaal te bekijken. Hiervoor bekijken en beoordelen conserverings- medewerkers alle nitraatfilms op hun esthetische waarde, waarmee onder andere wordt bedoeld welke stroming de film vertegenwoordigt en welke filmische middelen zijn gehanteerd. Dat kunnen zijn uitzonderlijke camerastand punten, trucages, de montage, shots, geluid, kortom de filmstijl. Zoals we kennis moeten hebben van kleur en com positie om een schilderij te kunnen waarderen, zo moeten we verstand hebben van mise-en-scene, fotografie, montage enzovoorts om een film te kunnen 'lezen'. Ook de verto ningsgeschiedenis, de techniek van de cinema, tot en met de receptie van een film in Nederland kunnen een conservering- soordeel beïnvloeden. Cinematografisch belang Het is onmogelijk om filmstijl en filmvorm in harde criteria te vangen. Bovendien onttrekt het interessantste cenema- tografisch werk zich vaak aan iedere vormconventie. Toch is het onze opdracht om dat 'cinematografisch belang' uit te drukken in helder geformu leerde criteria. Iedere film in de collectie wordt daarom bekeken, en getoetst aan de volgende criteria: artistieke kwaliteit cinematografische kwaliteit in relatie tot het moment van ontstaan originaliteit exemplarische kwaliteit (dat wil zeggen: typerend voor een genre, een maker, etcetera) documentaire waarde voor de filmcultuur en de geschiedenis van de filmcultuur uniciteit Hoe gaat dat nu in de praktijk? Laten we eerst eens kijken naar een verzameling films die het NFM tot haar kerngebied rekent: de Nederlandse speelfilm. Het is de taak van het NFM om alle in Nederland geprodu ceerde speelfilms museaal te conserveren, dat wil zeggen op hoogwaardig niveau, getrouw aan het oorspronkelijke filmformaat en andere technische kenmerken. Het uitgangs punt daarbij is dat deze films niet alleen duurzaam worden bewaard maar ook in hun oorspronkelijke glorie op het grote doek vertoond kunnen worden. Dit houdt in dat we van alle Nederlandse speelfilms onbrandbare negatieven of'masters' 102/6 Augustus 1998

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 1998 | | pagina 16