System Coordination
PLAN
De roep om standaardisatie vestigt als van
zelf de aandacht op de ervaring en de know
how van het av-archief waar het gaat om het
scheppen van voorwaarden voor de beheer
sing van grote, complexe hoeveelheden data
1.0 Essential Metadata
2.0 Access (Class 2)
3.0 Parametrics (Class 3)
4.0 Composition (Includes Heritage) (Class 4)
5.0 Temporal (Class 5)
6.0 Geospatial (Class 6)
7.0 Descriptive (Class 7)
8.0 Other Registered Elements (Class 8)
9.0 Other User Defined Elements (Class 9)
H@I
26
27
dere disciplines uit de av-wereld bijeen
waren - ontstond rond dit begrip
uiteraard fikse verwarring. Documen
talisten ontlenen de betekenis over het
cumentatie is die van Jain en Hampa-
pur (1997): "In de context van video
verwijst meta data naar data die wordt
gebruikt om video zodanig te ordenen
Metadata: informatie over informatie
algemeen aan de traditionele, gestan
daardiseerde beschrijvingsregels uit de
archief- en bibliotheekwereld. Techni
sche specialisten interpreteren metada
ta ais niets anders dan de formele data
die rechtstreeks wordt ontleend aan de
videostream zelf. Informatiemanagers
zien metadata als een nog tamelijk
diffuse combinatie van de twee.
Wrapped en unwrapped
Gelukkig was iedereen het er over eens
dat het idee van metadata in een tekst
omgeving noodzakelijkerwijs verschilt
dat contentbased retrieval wordt ver
gemakkelijkt". Deze opvatting laat
ruimte voor zowel de ontleende
('wrapped') als de toegekende ('un
wrapped') metadata.
Het seminar bood een aantal belang
rijke voorbeelden van de ontwikkeling
op het gebied van dergelijke stan
daards. Zo werkt de Task Force van de
Society of Motion Picture Television
Engineers (SMPTE) van de European
Broadcasting Union (EBU) al vanaf
1996 aan het opzetten van een univer
sele video metadata-dictionairy. Hierin
worden standaards voor het encoderen
van digitale video vastgelegd en inge-
Wrapper
Content Package
Content Item
Content Eiemenil
Content EtemenJ
Content Item
Content Element!
Content Item
Content Element!
Content Element!
n n i 1 n
These are all Content Components:
j5—Essence Component (Video
"'MAM* Essence Component (Audio;
H Metadata Item
Association Metadata
Content Metadata Essence
Metadata in de av-wereld: 'wrapped' en unwrapped'
van metadata in de context van multi
media en dus van av-archieven. Een
goed bruikbare definitie van metadata
in de av-wereld van productie en do-
deeld in negen hiërarchische klassen
van ontleende en toegekende metada
ta-elementen. Compatibiliteitsproble-
men tussen digitale videodata uitwis
seling moeten hiermee uit de wereld
zijn. Alle elementen zijn inmiddels
gedefinieerd, en in de loop van dit jaar
publiceert deze invloedrijke SMPTE de
voorlopige standaards. Op hetzelfde
vlak beweegt zich de Motion Picture
Experts Group (MPEG 7 groep) even
eens een Europese projectgroep, die
druk doende is met het maken van de
beschrijvingsschema's voor multimedia
informatie. Zij ontwikkelt daarnaast
een zogenaamde 'Description Defini
tion Language'. Toepassingen hiervan
zijn mogelijk in de journalistiek, het
toerisme, de entertainmentsector, in
medische en geografische applicaties
en bij electronisch winkelen. De bi
bliotheekwereld in het Verenigd
Koninkrijk tenslotte, bedacht met haar
'Dublin Core' een eigen metadataset,
die uit vijftien vaste elementen bestaat
om het opsporen van informatiebron
nen op het WWW te verbeteren en te
vergemakkelijken.
Knowhow av-archief
Tijdens een van de metadatasessies was
het een documentaliste van Danmark
Radio die zich openlijk verwonderde
over alle plotselinge, duur betaalde
aandacht voor deze vorm van stan
daardisatie. Nationale en internation
ale gremia lijken zich ineens massaal
op deze problematiek te hebben ge
stort. En dat, terwijl omroeparchieven
al sinds jaar en dag - veelal vergeefs -
hameren op een gedisciplineerde en
uniforme ordening en aanlevering van
programmagegevens in de organisatie!
Een verklaring ligt uiteraard in de
omvang van de technische, organisa
torische en commerciële belangen die
er zijn gemoeid met een solide vorm
van opslag en uitwisseling van digitale
informatie. Juist in deze nog betrek
kelijk nieuwe situatie kunnen de ar
chieven een uiterst belangrijke rol
spelen. De roep om standaardisatie
vestigt als vanzelf de aandacht op de
ervaring en de knowhow van het av-
archief waar het gaat om het scheppen
van voorwaarden voor de beheersing
van grote, complexe hoeveelheden
data. Ordenen, uniformeren en
converteren van informatie rondom
tekst, beeld en geluid is al heel lang
ons dagelijks werk. Het opzetten van
organisatie-brede workflowsystemen
productie en met een riant uitzicht
over alle productiestadia. Het ligt voor
de hand om elk av-archief dat op de
PK
Continuity control
SVTs
Digibild
Stills)
Easy
(production planning)
SVTs
Programkatalog
AGRESSO
PLAN (Programme planning, copyrights)
MATH IS
MA 1111S
(Stock control)
Agresso
(Economy)
Avid News
(news editing system)
Translations
Omvangrijk netwerk koppelt eilandsystemen aan elkaar in Zweedse casestudy
zou eigenlijk onmogelijk moeten zijn
zonder actieve betrokkenheid van het
archief. De metadatadiscussie tijdens
het Seminar maakte nog eens duidelijk
hoezeer het hier gaat om zuivere
documentatievraagstukken. Wrapped'
of 'unwrapped': het is allemaal
informatie die vraagt om ordening.
Waterdichte beheersing en
bewaking
Laten we aannemen dat het technisch
realiseren van workflow, door middel
van grote servers en wijdvertakte
bekabeling, uiteindelijk niet al te veel
problemen hoeft op te leveren. Maar
een allesomvattend datamanagement-
systeem zal staan of vallen met een
logische, interne systematiek die een
waterdichte beheersing en bewaking
waarborgt van de authenciteit en de
integriteit van de (informatie over) de
opgeslagen mediaobjecten. Dit nu is
het specifieke werkterrein van het av-
archief. Onze traditionele vaardighe
den kunnen ook in de 'grote' digitale
wereld uitstekend tot hun recht
komen. Een wezenlijk voordeel in dit
verband is de strategische 'locatie' van
het archief: in het hart van het proces,
zowel aan het eind als het begin van de
een of andere manier deel uitmaakt
van een productieproces, te betrekken
bij het opstellen van functionele eisen
aan een technisch platform voor een
organisatie-breed workflowsysteem
het terrein van datamanagement van
zowel de BBC als de Zweedse SVT
heeft het av-archief van aanvang af
zitting in de stuur- en werkgroepen.
Pensioen
Er komt een moment waarop we de
digitale objecten meester zullen zijn.
Volautomatische systemen zullen dan
terabytes aan data genereren en toe
voegen aan een permanent vloeiende
stroom; miljoenen gebruikers zullen op
exact hetzelfde moment eigen, per
soonlijke documentvariaties kunnen
componeren, daarbij puttend uit een
oneindig multimediaal archief.
Kunnen we dan nog steeds niet zonder
de skills van de av-documentalist?
De Catalogusafdeling van het BBC-
archief had alvast maar onderzoek ge
daan naar 'The added value of human
cataloguing' en presenteerde in Lon
den het resultaat. Zij had zoekvragen
gesteld aan een proefbestand van door
documentalisten geannoteerd video
materiaal en aan 'onbewerkte' pro-
gramma-gegevens over hetzelfde ma-
Ook de supervisie over de centrale
regelgeving en het opstellen en autori
seren van de terminologie zou tot de
verantwoordelijkheden van het archief
kunnen behoren. Ook coördinatie van
de systeemonderdelen, training en
begeleiding van alle afdelingen die het
systeem voeden en retrieven zijn mo
gelijke taken. Overigens vinden veel
organisaties het steeds vanzelfspreken
der om het archief in te schakelen bij
het uitzetten van dergelijke overkoe
pelende informatiestrategieën. De
SMPTE heeft het in dit verband zelfs
over een cruciale rol voor het video
archief. En bij de grote projecten op
teriaal die - in een toekomstige work
flow situatie- rechtstreeks te raadple
gen zouden zijn. In alle gevallen was
het zoekresultaat bij door mensenhand
geïndexeerd materiaal aanzienlijk be
ter. Exact gezegd: 83% van de zoek
vragen (binnen een proefbestand van
1000 av-documenten) waren 'mogelijk
goede' antwoorden tegen 32 bij
zoekvragen aan hetzelfde bestand do
cumenten dat linea recta op het net
werk was gezet.
Degenen die meenden dat een verge
lijkbare score slechts een kwestie van
tijd is kregen overigens gelijk van prof.
102/6 Augustus 1998