Restauratie-Atelier
Helmond B.V.
20
voor restauratie en conservering van
papier, leer en perkament
Boeken, in leer en perkament
Charters en zegels
Prenten en tekeningen
Kaarten en affiches
Massaconservering
Vrijblijvende offertes
Vacuüm-vriesdrogen
ondersteuning bij calamiteiten
i 24 uur bereikbaar bij brand- en waterschade
06-575.896.31
Panovenweg 40. 5708 HR HELMOND (NL)
Tel: 0492 - 55 39 90 Fax: 0492 - 55 24 42
derbaar. Binnenkort wordt het bestand van NAA-Amster-
dam overgeheveld - dat zit in PICA Apart hiervan bestaat
er nog een muziekcatalogus, meer een hulpcollectie die is
ontstaan in onze rol voor de omroepen.
Bij de publieke omroepen betaal je dan 85 gulden per uur en
bij de commerciële 145. Daar komen dan nog de licentiekos
ten bij. In het uiteindelijke bedrag speelt ook mee voor welk
doel het materiaal gebruikt wordt. Zeg maar hoe commer-
1/an STATUS en FONOS naar AVAIL
Het catalogussysteem van het NAA
Na een aantal jaren van intensieve voorbereiding werd in 1997
het nieuwe catalogussysteem bij het NAA in gebruik genomen.
Het bestaat uit een full text storage- en retrieval pakket en een
invoermodule. Wij noemden het AVAIL. AVAIL is de opvolger
van STATUS, de eerste geautomatiseerde catalogus van het Film
en Beeldbandarchief en van FONOS, de database waarin de
Fonotheekcollecties zijn ontsloten. Alle beschrijvingsbestanden
zijn zowel geïntegreerd als apart te benaderen. Momenteel
bestaat de catalogus uit de onderdelen NOS Journaal, (televi-
sie)Programma's, Polygoon-Profiltiproducties en het Film
archief van de RVD (Documentair bioscoopmateriaal en over-
heidsproducties) en Gesproken Woord (radio). Nog dit jaar
komt er ook het Amsterdamse NAA-bestand bij.
Voor de muziekcollectie moet nu nog FONOS gebruikt worden
en de collectie omroepfoto's is ontsloten in een 'stand alone'
systeem.
Catalogusbeschrijving van een NOVA-aflevering: alle beschrijvingsbestanden zijn zowel geïntegreerd als apart te benaderen
COLLECTIE
Televisie Actualiteiten
TITEL
NOVA
ZENDGEMACHTIGDE
NPS; VARA
UITZENDDATUM:
1998-02-19
BEGIN-EINDTIJD:
11:32:14 - 22:37:20
TIJDSDUUR:
5'06"
DRAGERNUMMER:
TD28522 {DIGI-BETA}
V68932 {VHS}
GENRE:
actualiteiten; programmaonderdeel
MAKER-FUNCTIE:
Galen, Pim van {redactie}
Scherrenburg, Wouke van {redactie}
TECHN-GEGEVENS:
Materiaal: kleur
BESCHRIJVING:
KAMERDEBAT OVER ONTSLAG DOCTERS VAN LEEUWEN
KRUISGESPREK met "Den Haag Vandaag"-redacteur Pim van Galen nav het debat in de Tweede Kamer
over het ontslag van dhr. Docters van Leeuwen als voorzitter van het college van procureurs-generaal
vanwege een vertrouwenscrisis tussen hem en minister Sorgdrager van Justitie; een kamermeerheid
stemde in met het ontslag; de procureurs-generaal en de officieren van justitie lieten een verklaring
uitgaan waarin ze zich lovend uitlaten over Docters van Leeuwen.
REACTIES van WD-kamerlid Korthals en GroenLinks-fractievoorzitter Rosenmöller, op de bovengenoemde
loyaliteitsverklaring vanuit het OM; ze verwachten toch dat de minister zelf in staat zal zijn om haar
gezag bij het OM te herstellen.
TREFWOORDEN:
ontslagen; arbeidsconflicten; openbaar ministerie; justitie; procureurs-generaal
PERSOONSNAMEN:
Doctors van Leeuwen, A.; Korthals, Benk; Rosenmöller, Paul
NAMEN:
ministerie van Justitie
LOCATIES:
Nederland
Tariefstelling
Stel, ik wil een film. maken waarin materiaal van jullie archief
onontbeerlijk is. Wat gaat me dat kosten?
"Voor de fusie tot NAA was ons archief rechtstreeks gelieerd
aan de omroepen. Wij waren gewoon hun bedrijfsarchief,
een gesloten circuit waar niet zomaar iedereen gebruik van
kon maken. Dat mocht wel, maar dan waren de rechten zo
hoog dat deze een serieuze drempel vormde. Dat is nog
steeds een probleem, ook nu we klanten van de voormalige
SFW en RVD bedienen. Het materiaal dat we gebruiken is
niet van ons. Wij beheren het. Vandaar." Collega Brigit
Hoomans weet hier meer van. "Op dit moment zijn we wel
bezig om de tariefstelling op elkaar af te stemmen, zodat de
klant overal hetzelfde betaalt. Verder wordt het tarief enigs
zins genuanceerd, zodat bijvoorbeeld non-profit instellingen
of particulieren minder hoeven te betalen dan commerciële
gebruikers. Maar betaald moet er worden. Ook als je bij het
viewen hulp nodig hebt, of als je zichtcassettes wilt kijken.
ciëler hoe duurder." "Wat het materiaal zelf betreft", neemt
De Jong het hier weer over, "maakt het in principe niets uit
waar dat oorspronkelijk vandaan komt. Een uitzondering
daar op is tegenwoordig sporrmateriaal. Dat is zeer gewild:
een doelpunt van Kluivert is qua prijs vergelijkbaar met een
speelfilmfragment! Naar sportfragmenten wordt wereldwijd
gevraagd."
Klant over de vloer
Wie maken er nu over 't algemeen gebruik van het NAA en wat is
het aantal gebruikers per jaar?
"Over het aantal hebben we geen cijfers. Wel over de soort
gebruikers. Ten eerste natuurlijk de omroepgebruikers. Dat
zijn journalisten en redacties van bijvoorbeeld actualiteiten
programma's. De catalogus staat op Intranet, dus niemand
hoeft meer door de gangen te rennen, de bestellingen voor
bepaalde banden gaan telefonisch. Die banden gaan via een
interne transportband naar de aanvrager. Andere gebruikers
zijn documentairemakers, maar ook samenstellers van
spelletjes en quizzen waar beeld bij gebruikt wordt, commer
ciële klanten als reklamebureaus, en de commerciële om
De populaire 'Stratemaker op Zeeshow': gelukkig niet overgetaped (foto: NAA
roepen. Dan zijn er onderzoekers die het materiaal niet
hergebruiken, maar op zich bestuderen. Van oudsher zijn dat
klanten van NAA-Amsterdam die nu ook het omroepmate-
riaal mogen raadplegen.
Per week gaan er wel zo'n 2000 banden vanuit het archief
'naar boven' voor hergebruik door de omroepen. Het zijn vaak
banden waar meerdere programma's op staan. 2000 banden
betekent dat er minimaal 2000 fragmenten worden gebruikt
in nieuwe producties. Het is een eeuwigdurend proces van
uithalen en weer instoppen.
Oneigenlijke taken
Verschilt jullie werk en jullie taak niet heel veel van de andere
fusiepartners zodat de fusie wat onlogisch is?
"Een omroeparchief is inderdaad steeds meer doorgeefluik
van nieuwsmateriaal, voornamelijk Nederlands, maar ook uit
het buitenland. Via agentschappen wordt dat per satelliet
over de hele wereld aangeboden en ook wij maken daar
gebruik van. Je kunt je natuurlijk afvragen of dat wel een
taak van ons is. Soms gaat het ten koste van ander werk voor
het nationale archief. We streven er natuurlijk naar om dit
alles te combineren. Onlogisch is het niet, we slaan eerder
twee vliegen in één klap. Ook NAA-Amsterdam bewaarde
net als wij allerlei uitzendingen van Nederlandse producties,
weliswaar op VHS, maar toch. We kunnen dat nu veel beter
op elkaar afstemmen. Nu hebben we ook een depot en we
kunnen inventariseren wat er dubbel is."
Niet gehinderd door enige kennis
Even over het verleden van het omroeparchief. Ik mag het niet over
het 'Ja Zuster Nee Zuster Syndroom' hebben, want daar begint
iedereen over. M.aar wat was dan de rol van het archief in het
overt apen?
"In de tijd dat het overtapen van beeldbanden (zie 'De Lange
Mars; pag. 7) speelde had het archief geen zeggenschap over
welke banden we wilden opnemen. De omroepen beslisten
zonder besef dat veel materiaal ooit als historische bron
beschouwd zou gaan worden. Shows en dergelijke, dat was
amusement en waarom zou je dat bewaren? En als bedrijfsar
chief van de omroepen was het onze taak ook niet om stil te
staan bij wat wel of niet cultureel was. Het nut van ons
archief was toch hoofdzakelijk de mogelijkheid van herge
bruik van fragmenten. De visie hierop is erg veranderd.
Vanaf begin jaren '90 zijn we begonnen met zelf op te
nemen. Dat begon met een groepje 'selecteurs' maar daar is
natuurlijk wel een beleid uit gedestilleerd met algemene
regels, mede opgesteld door invloeden uit het buitenland en
andere gremia. De Unesco bijvoorbeeld is al lange tijd bezig
met te bepalen wat nu cultureel erfgoed is, daar hoorde ook
av-materiaal bij. Gelukkig is dat ook in Nederland doorge
drongen zoals onder andere blijkt uit de bemoeienissen
van de overheid.
102/6 Augustus 1998